رویترز گزارش داد : تنش میان تهران و ریاض ادامه دارد و قیمت نفت نیز روند کاهشی یافته و به کمترین سطح خود در مدت ١١ سال گذشته رسیده است.

کاهش قیمت نفت با وجود تنش در خاورمیانه ادامه دارد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، قیمت نفت در بازارهای جهانی در پایان معاملات روز سه شنبه (١٥ دیماه) با افت دو درصدی به قیمت های ١١ سال پیش نزدیک شد که دلیل آن عدم تمایل معامله گران به تنش های رو به رشد میان دو تولید کننده مطرح نفت در خاورمیانه یعنی ایران و عربستان است.
گفته می شود معامله گران بیش از تنش ایران و عربستان، متوجه قدرت یافتن دلار و بالاتر رفتن حجم ذخیره سازی های نفت خام آمریکا بوده اند که این دو نکته کاهش بیشتر قیمت نفت خام را سبب شد.
روابط میان ایران عربستان پس از اعدام شیخ نمر توسط رژیم سعودی رو به تیرگی گذاشت و آشفتگی هایی را در منطقه موجب شد .
خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد : چهار مرد مسلح اتوبوسی را که حامل کارگران نفتی استان های شرقی این کشور بود ، به آتش کشیدند.
نمایندگان برخی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معتقدند: به جای این که این تنشها سبب شود تولید نفت از سوی ایران و عربستان کاهش یابد، این موضوع سبب افزایش تولید دو کشور شده است.
قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت دریای شمال در پایان معاملات روز سه شنبه بازار آی سی یی لندن با ٨٠ سنت کاهش به ٣٦ دلار و ٤٢ سنت رسید. در طول این روز قیمتها حتی به ٣٥ دلار و ٩٨ سنت نیز رسید.
قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دابلیو.تی.آی آمریکا در پایان معاملات روز سه شنبه بازار بورس نیویورک (نایمکس) با ٧٩ سنت کاهش به ٣٥ دلار و ٩٧ سنت رسید.
مت اسمیت، رئیس تحقیقات کالای شرکت کلیپردیتا،دراین باره گفت: تولید بیش از حد در سطح جهان و نیز ذخیره سازی های موفق آمریکا بسیاری از نگرانی ها در مورد تأمین نفت خام از بین رفته است که این امر سبب کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.
به گزارش ایرنا، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان یکشنبه شب (سیزدهم دی ) در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: کشورش روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است.
پس از اعلام این خبر، روند حرکت قیمت ها در بازار جهانی نفت، صعودی شد به طوری که نرخ انواع شاخص های نفت خام، حدود دو درصد افزایش یافت.
مهدی عسلی مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز پیش از این درباره تنش های بوجود آمده میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت اظهار داشت : تاثیر این گونه تنش سیاسی بر بازار نفت کوتاه مدت خواهد بود و به محض این که بازار نسبت به عرضه نفت مطمئن شود ، دیگر واکنشی نشان نخواهد داد.
وی افزود : این اختلافها بارها میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به وجود آمده و در برخی موارد منجر به بروز جنگ شده و آنچه میان ایران و عربستان اکنون به وجود آمده ، یک موضوعی سیاسی است و تاثیر کوتاه مدت در بازار نفت خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده