رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که امروز تحریم ها برداشته خواهد شد، گفت: رفع تحریم ها فرصت مناسبی برای حرکت و آبادانی کشور است و من در این راستا از رییس جمهوری، وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده و نمایندگان مجلس که برای به سرانجام رساندن این موضوع نقش اساسی داشتند ، قدردانی میکنم.

رفع تحریم فرصت مناسبی برای آبادانی کشور/تشکر ازرئیس جمهوری،تیم مذاکره ونمایندگان مجلس

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز شنبه در مراسم تجلیل از کارکنان نمونه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مصادف با حادثه مهمی برای کشور است و آن رفع تحریم هاست.
وی افزود: بعد از این همه فراز و فرود، امروز تحریم ها برداشته می شود و ما امیدواریم که این مساله امر مبارکی برای ملت ما باشد و شرایط برای زندگی مردم راحت تر شود.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این موضوع 12 سالی کشور را مشغول خود کرده بود، این در حالی بود که طرف های خارجی به دنبال توقف غنی سازی در ایران بودند و فشارهایی را نیز به ما وارد کردند، آنها همواره می گفتند ما به شرطی موضوع هسته ای را می پذیریم که شما غنی سازی را رها کنید، اگر هم در زبان رسانه ای نمی گفتند اما در گفت وگوهای سیاسی و دیپلماتیک بر این موضوع تاکید داشتند.
وی ادامه داد: آنان تصورشان این بود که با این فشارهایی که به ایران می آورند، ایران فشار آنها را می پذیرد. البته در ریزه کاری ها در داخل کشورها بحث هایی پیرامون موضوع هسته ای مطرح بوده اما موضوع این است که بعد از همه فشارهایی که انجام داده اند و تحریم های که در زمینه های نفتی و بانکی و سیاسی اعمال می کردند، ملت ایران فشارهای آنها را نپذیرفت، با تحریم ها صادرات نفت ما از 2 میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش یافت، سیستم بانکی فعال نبود و تولیدکنندگان هم برای باز کردن ال سی از روش های دیگری استفاده می کردند.
لاریجانی ادامه داد: غربی ها فشارهای روانی در زمان تحریم ها بر ملت ایران وارد می کردند، زیرا تصور می کردند با این تحریم ها و مراودات سیاسی، ایران در نهایت می پذیرد که غنی سازی را تعطیل کند اما پایداری و ایستادگی ملت و هدایت های رهبر معظم انقلاب برای ملت حاصل شد که تحقیق و توسعه غنی سازی ادامه یابد.
وی تاکید کرد: 3 سال پیش آنها متوجه شدند که نوع نگاهشان را به موضوع هسته ای ایران باید عوض کنند و فهمیدند نوع فشارشان درست نیست. بنابراین در نامه ای که به ما دادند قبول کردند که ما باید غنی سازی داشته باشیم، ولی ما گفتیم تا به صورت رسمی به ما اعلام نکنند ما نمی توانیم
این موضوع را قبول کنیم.
لاریجانی افزود: آنها در مواردی به صورت غیر شفاهی پذیرفته بودند که ما غنی سازی داشته باشیم اما ما در داخل بحث هایی در این زمینه داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که تا آنان تعهدی ندهند نمی توانیم به صورت شفاهی به گفته هایشان تکیه کنیم.
وی در ادامه افزود: سلطان قابوس پادشاه عمان در ادامه در این زمینه وساطت کرد و گفت آنان قول داده اند که غنی سازی را بپذیرند اما ما آن را هم نپذیرفتیم.

برچسب‌ها

پخش زنده