روزنامه «العرب» نوشت، آمریکا و ترکیا قصد دارند با حذف نیروهای بسیج مردمی در آزادسازی مناطق سنی‌نشین، راه را برای نفوذ ایران و نیروهای همپیمان آن در منطقه ببندند.

روزنامه سعودی: دخالت ترکیه در شمال عراق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه «العرب» وابسته به عربستان سعودی، چاپ لندن، در یادداشتی، دخالت نظامی ترکیه در عراق و اصرار آن برای حضور در پایگاه «بعشقیه» واقع در شمال عراق را بررسی کرد.

 بر اساس این گزارش، اصرار ترکیه بر حضور در خاک عراق به بهانه وجود تروریسم در این کشور و ناتوانی دولت عراق در بیرون راندن ترکیه از خاک خود، نشان از این دارد که ترکیه به درخواست آمریکا و با چراغ سبز آن دست به این اقدام زده است.

روزنامه العرب می‌نویسد، با وجود اعتراض‌های دولت عراق و تهدیدهای نیروهای بسیج مردمی، ترکیه همچنان در خاک عراق حضور دارد و حتی آن را قانونی می‌داند.

در همین راستا، «مولود چاویش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته‌است: دنیا نسبت به صحت و درستی موضع ترکیا و حضور نیروهای ترکیه در پایگاه «بعشقیه» و تمامی اقدامات آن در مبارزه با تروریسم قانع شده‌ است.

نویسنده این یادداشت می‌نویسد: این سخن نخست وزیر خارجه ترکیه گمانه‌هایی را در خصوص وجود یک توافق سری بین آمریکا و ترکیه و دخالت دادن ترکیه در جنگ داعش به ویژه در شمال عراق، تقویت می‌کند و در همین راستا آمریکا سعی دارد راه را برای ورود ایران و گروه‌های مبارز وابسته به آن، در مناطق سنی‌نشین عراق ببند.

این نویسنده می نویسد، آمریکا برای تحقق این هدف با مسئولان ترکیه‌ای در مورد آزادسازی استان «نینوا» به توافق رسیده‌اند و این هماهنگی آمریکا و ترکیه به نفع عملیات آزادسازی نینوا است.

العرب مدعی شد: از آنجایی شبه نظامیان شیعی موسوم به «الحشد الشعبی» به نیابت از ایران در حال جنگ هستند و زمینه را برای نفوذ ایران در عراق فراهم می‌کنند، ایالات متحده آمریکا قصد دارد نقش نیروهای بسیج مردمی را در این جنگ (با داعش) محدود کند.

برای همین منظور، آمریکا در عملیات بازپس‌گیری «الرمادی» موفق شد نیروهای بسیج مردمی را کنار بگذارد و عملیات فقط منحصر در نیروهای مسلح عراقی مورد حمایت پیکارجویان سنی استان الرمادی انجام شد.

برچسب‌ها