قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: «آموزش مناسب کودکان مناطق محروم و دوزبانه تضمین روند موفقیت آمیز رشد آن‌هاست».

آموزش پیش دبستانی ضامن رشد کودکان است

 دکتر رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: در حال حاضر دوره‌پیش دبستانی دوره‌ای رسمی و غیراجباری است که نقش مؤثری در رشد همه جانبه اطفال فراهم می‌کند. چنانکه بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند، نسبت به همسالان خود که این دوره را طی نکرده‌اند ، برتری‌های چشمگیری دارند.
وی اضافه می‌کند: از سال گذشته برنامه‌هایی برای آموزش‌های رایگان کودکان مناطق محروم و دوزبانه  اجرا شده که درحال حاضر به دنبال گسترش این خدمات هستیم، زیرا کودکی که در این مناطق سکونت دارد اگر نتواند آموزش‌های لازم را برای ورود به مدرسه کسب کند با مشکلاتی مواجه می‌شود. این کودک درباره خودش دچار تصور منفی شده و گمان می‌کند با دیگران تفاوت دارد؛ بدین‌ترتیب چرخه معیوبی ایجاد می‌شود که می‌تواند مسیر زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد؛ پس باید گفت آموزش این گروه از کودکان حرکتی جدی در راستای عدالت آموزشی می‌باشد.
دکتر فضلی با اشاره به تعدد نهادهای فعال در مقوله آموزش پیش دبستانی تأکید می‌کند: براساس ساختار آموزشی کشور این مراکز باید از قوانین، محتوا و چارچوب‌های نظارتی آموزش و پرورش تبعیت کنند که این تعامل و تلاش برای یکسان سازی مدیریت در این حوزه ضروری است و باید گسترش یابد، همچنین درحال حاضر سامانه ای برای تحقق این مقوله در آموزش و پرورش کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه برای تربیت اصولی نسل‌های آینده، راهی جز تفکر و تامل وجود ندارد، می‌گوید: مدیریت یک‌پارچه و پرهیز از آموزش‌های سلیقه‌ای، گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم، کم‌برخوردار و دوزبانه، کیفیت‌بخشی به مطالب آموزشی، نهادینه کردن هویت ایرانی- اسلامی و بسترسازی برای تربیت اسلامی از چشم‌اندازهای دفتر آموزش پیش‌دبستانی است. فضلی همچنین اضافه کرد: گرچه بر آموزش رایگان پیش دبستانی‌ها در برخی مناطق تأکید می‌شود، اما تسری و گسترش این سیاست برای سایر مناطق کشور باید درچارچوب برنامه‌های کلان آموزش و پرورش دیده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده