قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد از توزیع ۱۱۰ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر رایگان در هفته درختکاری خبر داد.

 توزیع رایگان۱۱۰ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر در هفته درختکاری

به گزارش خبرنگار ما، کاظمی که در نشست رسانه ای هفته درختکاری و با حضور مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی سخن می‌گفت، افزود: این نهال ها در 35 ایستگاه شهری توزیع و 11 هزار اصله نهال نیز در مناطق مختلف شهرداری مشهد غرس می‌شود.
وی در ادامه از قطع 739 درخت طی 9 ماهه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: از این شمار 159 درخت با مجوز شهرداری و 580 درخت به صورت تخلف قطع شده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، جریمه قطع هر درخت را حداقل 190 هزار تومان- در صورت داشتن مجوز از شهرداری- اعلام کرد و گفت: این در حالی است که اگر قطع درختی به صورت خودسر صورت گرفته باشد به 633 هزار تومان می‌رسد.
به گفته وی، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد این جریمه در صورت افزوده شدن به محیط بن درخت به صورت تصاعدی اضافه خواهد شد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد در ادامه بیشترین آمار قطع درخت را به دلیل ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: تا سال قبل واحد‌های مسکونی همه حاشیه ساختمان را به در ورودی پارکینگ اختصاص می‌دادند که به قطع تمام درختان معبر منجر می‌شد، اما خوشبختانه این مساله با مصوبه شورا مبنی بر الزام وجود تنها یک در پارکینگ برطرف شده است.
کاظمی، درخصوص وضعیت فضای سبز معابر عمومی نیز گفت: با اقدام‌های انجام شده، امسال در هیچ کدام از خیابان‌های بالای 20 متر کسری درخت نخواهیم داشت.

130 میلیارد تومان؛هزینه نگهداری فضای سبز مشهد
وی هزینه نگهداری فضای سبز در شهر مشهد را 130 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهارداشت: هم اکنون وسعت فضای سبز شهر مشهد به 3 هزار و 300 هکتار رسیده است.
این مقام مسؤول از صدور 900 هزار متر مربع «باغ بام» در مناطقی که امکان توسعه فضای سبز نیست خبر داد و گفت: شهرداری مشهد به ازای هر متر مربع پروانه ساخت 200 هزار تومان یارانه در ایجاد «باغ بام» می‌دهد.

 غرس 11 هزار اصله نهال به نام شهدا
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد هم در این جلسه گفت: در سال‌های گذشته یک روز به طور نمادین به عنوان روز درختکاری برگزار می‌شد، اما از امسال مناطق سطح شهر مشهد هم به این مهم ورود پیدا کرده‌اند و در این هفته تمام مناطق شهر مراسم درختکاری را با حضور شهروندان و خانواده شهدا برگزار می‌کنند.
به گفته سلامی، در هفته درختکاری بیش از 11 هزار اصله درخت به نام شهدا طی مراسم‌ گوناگون در سطح مناطق شهر مشهد کاشته خواهد شد.
وی در خصوص کاشت گل در آستانه فصل بهار نیز اظهار داشت: در این حوزه بیش از 10 میلیون شاخه گل تا پایان اسفندماه در سطح شهر مشهد کاشته می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد همچنین از ساخت 500 المان جدید گل در طرح «استقبال از بهار 95» خبر داد.
70 درصد مساحت استان عرصه منابع طبیعی
در ادامه این نشست، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز با اشاره به تعاملات و همکاری با شهرداری مشهد گفت: متاسفانه این روزها وضعیت طبیعت و اقلیم استان مناسب نیست، بنابراین باید در جهت حفظ این اقلیم گام‌‌هایی برداشته شود.
باقری با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی در سه بخش نهال کاری انجام می‌شود، افزود: کاشت یک میلیون نهال در بخش جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و کاشت 2 میلیون اصله نهال در بخش جنگل‌کاری بیابان از اقدامات در دست انجام است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، با بیان اینکه هم اکنون 70 درصد از مساحت استان عرصه منابع طبیعی است، اظهار داشت: 16 کانون فرسایش بادی در شهرهای استان شناسایی شده که مناطق بیابانی سرخس و نیشابور جزو این کانون ها به شمار  می‌آیند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده