قدس آنلاین: آیت الله العظمی شبیری زنجانی به استفتائاتی همچون حکم دف زدن و اجرای تئاتر در اعیاد مذهبی و امر به معروف با احتمال تاثیر موقت پاسخ داد.

حکم آیت الله شبیری زنجانی درباره دف زدن در اعیاد مذهبی

به گزارش قدس آنلاین، پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به برخی استفتائات مقلدین در ذیل می آید:

 

دف زدن و اجرای تئاتر در اعیاد مذهبی

پرسش: آیا دف زدن به همراه دست زدن در میلاد ائمه معصومین(علیهم ‌السلام) شرعاً جایز است؟ اجرای برنامه ‌های شاد از قبیل تئاتر و موسیقی زنده چه حکمی دارد؟.

پاسخ: دف زدن اگر به ‌صورت مطرب باشد، حرام است در غیر این صورت هم این مراسم ‌ها باید به ‌گونه‌ ای باشد که محتوا و شیوۀ برگزاری آن در جهت ارتقاء معرفت مؤمنین و ترغیب آنان در مسیر بندگی خداوند باشد و شایسته است از اموری که مناسبتی با شئون حضرات معصومین علیهم‌ السلام ندارند حتی ‌الامکان اجتناب گردد.

 

پرداخت زکات بدون اجازۀ شریک

پرسش: آیا دامدار مى تواند بدون اجازه شریکش زکات حیوان را بدهد؟.

پاسخ: اگر سهم خودش به حد نصاب برسد باید زکات بدهد و اگر بخواهد از همان دام ها بدهد، باید از شریکش اجازه بگیرد و اگر اجازه نمی دهد حاکم شرع زکات را تعیین می کند.

 

خون مردگی

پرسش: آیا خون مرده که جامد شده و به شکل پوست درآمده، نجس است؟.

پاسخ: در صورتی که آن چه خون مرده نامیده شده سیاهی حاصل از کوبیدگی گوشت نباشد، بلکه خونی باشد که از رگ خارج شده و زیر پوست باقی مانده، حکم خون را دارد مگر این که به حالتی تبدیل شود که از نظر عرف خون نامیده نشود.

 

نماز خواندن مستحاضه بدون انجام وظایف مربوطه

پرسش: در گذشته برخی از مسائل مستحاضه را نمی دانستم و بدون رعایت احکام آن، نماز خوانده ام. تکلیفم در مورد آن نمازها چیست؟.

 

پاسخ: مستحاضه ای که نمازهایش را بدون عمل نمودن به وظیفه خود بجا آورده، باید آنها را قضا نماید.

 

امر به معروف با احتمال تاثیر موقت

پرسش: در موردی که شخص احتمال نمی دهد امر به معروف تاثیر قوی و کامل داشته باشد، اما احتمال می دهد موقتاً باعث انجام معروف یا ترک منکر گردد، آیا در فرض احتمال اثر موقت نیز امر به معروف و نهی از منکر واجب خواهد بود؟.

پاسخ: بله واجب است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حوزه نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده