مدیرعامل منطقه آزاد قشم اعلام کرد:‌ در نشست امروز با نمایندگان شرکت های ۵ کشور سوئیس، ژاپن، فرانسه، سنگاپور و استرالیا پروتکل سرمایه گذاری امضا شد و قرار است چینی‌ها هم در دو شهرک مجزا در قشم سرمایه‌گذاری مشترک با ایرانی‌ها داشته باشند.

سرمایه گذاری ۶ کشور در قشم قطعی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا مؤمنی بعدازظهر امروز در نشست خبری به فعالیت‌های انجام شده در منطقه آزاد قشم در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با توجه به مأموریت‌هایی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی برای ما تعریف کرده‌اند، انتقال دانش فنی، تولید صادرات محور و تسهیل در کار سرمایه‌گذاران را در دستور کار قرار داده‌ایم، تا جایی که امروز نشستی با نمایندگان شرکت هایی از سوئیس، ژاپن، فرانسه، سنگاپور و استرالیا برای سرمایه‌گذاری داشتیم و پروتکلی در همین زمینه امضا شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه کشورها در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری خواهند کرد، گفت: پیشنهاد برای مشارکت در پل خلیج فارس، هتل‌سازی، فولاد و ایجاد بانک از جمله پیشنهادات این کشورها است.

مومنی همچنین به سفر اخیر رئیس جمهور چین به ایران اشاره‌ای کرد و گفت:‌در این سفر قرار شد تا طی یک برنامه بلندمدت 600 میلیون دلار به فعالیت‌های اقتصادی کشور از سوی چینی‌ها اختصاص یابد که اگر فقط 10 درصد آن را در منطقه آزاد قشم جذب کنیم شاهد پیشرفت‌های زیادی در این منطقه خواهیم بود.

مؤمنی اضافه کرد: در عین حال بنا است تا در قالب سرمایه‌گذاری مشترک دو شهرک یکی برای تولید پوشاک و دیگری برای تولید مبلمان در جزیره قشم با چینی‌‌ها ایجاد شود، چرا که بخش عمده‌ای از صادرات پوشاک اروپا در دست چینی‌ها است و منطقه آزاد قشم می‌تواند در این زمینه فعال عمل کند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در حوزه صنعت هم کارهای جدی را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم خارج از چارچوب‌ها برای ما تعیین و تکلیف کنند ما سرمایه‌گذار می‌خواهیم، نه فاینانسور و در عین حال قرار شده که هر سرمایه‌گذار خارجی تضامین منطقه آزاد قشم را بپذیرد.

مؤمنی همچنین به توسعه صنعت فولاد در منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: در حوزه فولاد حداقل 5 میلیون تن قرار است سرمایه‌گذاری انجام شود که سه مزیت آب، ورود مواد اولیه به سرزمین اصلی و تأمین گاز سبب شده تا در این منطقه تولید فولاد را مقرون‌ به صرفه بدانیم.

وی همچنین از تولید 8 میلیون تن محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در قالب 7 طرح و کارخانه خبر داد و افزود: با وزارت نفت مذاکره کرده‌ایم تا 35 تا 50 میلیون متر مکعب گاز به ما تحویل بدهد و در این صورت تولیدات را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ایجاد دو نیروگاه 500 مگاواتی را یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار منطقه آزاد قشم عنوان کرد و افزود: 70 مگاوات این نیروگاه تا ابتدای سال آینده وارد مدار می‌شود و در عین حال 200 هزار متر مکعب آب از محل این دو نیروگاه تولید خواهد شد که مشکل آب شرب و صنعتی منطقه را هم حل خواهد کرد.

وی از مزیت منطقه آزاد قشم برای صادرات برق به کشورهای همجوار اشاره کرد و گفت: عمان و امارات هر کدام خواستار 1000 تا 1500 مگاوات برق هستند که با وزارت نیرو مذاکرات را در این زمینه آغاز کرده‌ایم که باید اختیاراتی را به منطقه آزاد تفویض کنند، تا مازاد برق را حداقل به سرزمین اصلی صادر کنیم و این یعنی برعکس آن چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد.

پرورش 84 هزار تن ماهی در قفس یکی دیگر از برنامه منطقه آزاد منطقه قشم است که مدیرعامل این منطقه به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تجربه چندانی در این زمینه نداریم، با شرکت‌های خارجی از جمله یک شرکت فرانسوی قرارداد بسته‌ایم و اکنون تولید 22.5 هزار تن تولید ماهی پرورش در قفس در دستور کار قرار دارد.

وی به استفاده از ظرفیت کشاروزی منطقه آزاد قشم هم اشاره‌ای کرد و اینکه قرار است 250 هکتار در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای با رویکرد صادراتی فعال شود و محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت‌فرنگی، کدو و بادمجان در این گلخانه‌ها کاشته شود.

وی در پاسخ به اینکه پل خلیج فارس چرا بعداز سال‌های سال به بهره‌برداری نرسیده و چقدر پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: تا کنون 220 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی برای پل خلیج فارس هزینه کرده‌ایم و پروژه تاکنون 17.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما به دولت پیشنهاد داده‌ایم که یا صفر تا 100 کار را به دست ما بسپارد و یا تضامین ماده 62 را به ما بدهد تا کار را به دست فاینانسورهای خارجی بدهیم.

وی در مورد مبلغ مورد نیاز پیشبرد پل خلیج فارس گفت: 850 میلیون یورو برای اتمام این پروژه لازم است، اما نباید فراموش کرد که در صورت اتمام پل خلیج فارس دو باند رفت و برگشت، 92 کیلومتر راه‌آهن و 86 کیلومتر اتوبان به سرزمین اصلی سبب می‌شود تا کریدور شمال به جنوب در ایران کامل شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در مورد حضور بانک‌های خارجی در جزیره قشم نیز گفت:‌ ایجاد بانک خارجی یا از بانک‌های خارجی در جزیره قشم در اولویت کار ما است و با ژاپنی‌ها هم در حال مذاکره هستیم، چرا که اگر سوئیفت، بانک و بیمه وجود نداشته باشد، توسعه منطقه آزاد عملاً امکان پذیر نیست.

مؤمنی بخش دیگری از سخنانش را به وضعیت گردشگری این جزیره اختصاص داد و گفت:‌ اغلب افرادی که به این جزیره مراجعه می‌کنند، مسافر هستند نه گردشگر که عمدتاً طبقه متوسط به پایین را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: سال گذشته 580 هزار مسافر به جزیره قشم آمده‌اند که از این تعداد 117 هزار چادر برپا کرده‌اند و 72 درصد این افراد خودشان غذای خود را تهیه کرده‌اند و برنامه داریم تا در سال 95 یک میلیون گردشگر را به این جزیره دعوت کنیم که 100 هزار نفر آن گردشگر خارجی خواهد بود.

ایجاد خط کشتیرانی قشم به جزیره خصب و راه‌اندازی پرواز عمان به مسقط خبر دیگری بود که مدیرعامل منطقه آزاد قشم اعلام کرد و گفت که این خطوط تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده