معاون وزیر خارجه ایران گفت که برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان، از این پس روادید یک ساله برای بازرگانان افغان صادر می شود و آنان در طول این یک سال پس از هر بار ورود به ایران می توانند به مدت یک ماه در کشورمان اقامت داشته باشند.

ایران روادید یک ساله برای بازرگانان افغان صادر می کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، «حسن قشقاوی» روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در کابل افزود که این تصمیم در سومین نشست همکاری های کنسولی ایران و افغانستان برگزار شد و با توجه به روابط رو به رشد اقتصادی دوجانبه، صدور ویزای یک ساله برای تجار و بارزگانان افغان، دستاورد خوبی برای افزایش سطح این همکاری ها خواهد بود.
سومین نشست همکاری های کنسولی میان ایران و افغانستان روز چهارشنبه در کابل با تشکیل سه گروه کاری در زمینه مهاجران، حمایت حقوقی و همکاری های دیپلماتیک آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد. طرفین در پایان این نشست یک سند همکاری در این زمینه ها را به امضا رساندند که بر اساس آن، طرفین تسهیلاتی را در زمینه های مختلف برای اتباع دو کشور فراهم خواهند کرد.
دومین نشست همکاری های کنسولی ایران و افغانستان در سال 1390 در تهران و اولین نشست در سال 1384 در کابل برگزار شد.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه گفت: در گذشته برای بازرگانان افغان روادید برای یک بار ورود و یک بار خروج صادر می شد و مدت زمان صدور آن نیز از سوی طرفین طولانی بود که تصمیم گرفته شد تا زمان صدور روادید نیز از سوی هر دو طرف کاهش یابد و تجار طرفین بتوانند ورود و خروج مکرر به کشورهای یکدیگر داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد که افغانستان رتبه چهارم را در پذیرش کالاهای ایرانی در سطح جهان پیدا کرده است و این بستر مناسب و مزیت های همسایگی در حمل و نقل کالا ما را وامی دارد که هماهنگی و همکاری های بیشتری برای توسعه روابط اقتصادی صورت بگیرد و تسهیلات لازم در مسیر افزایش این همکاری ها فراهم شود.
قشقاوی افزود: بخش اعظمی از توافق های طرفین در سومین نشست همکاری های کنسولی در موافقت نامه های خوبی که میان ایران و افغانستان در گذشته به امضای مسئولان دو کشور رسیده، آمده است، اما در اجرای آن مشکلاتی وجود داشت که در این نشست راهکارهایی برای اجرایی شدن آنها و افزایش همکاری های دوجانبه در زمینه های اقتصادی، قضایی و مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شد.
وی گفت که در این نشست به دستاوردهای عینی خوبی رسیدیم و با توجه به اینکه ما کمبود موافقت نامه بین دو کشور نداریم و در واقع تمامی راهکارهای ارایه شده به موافقت نامه هایی که از قبل میان طرفین به امضاء رسیده بود، ارجاع داده شد.
قشقاوی افزود: طرفین بر سر کاهش مجازات اعدام، تخفیف مجازات محکومان برخی جرایم دیگر و مبادله زندانیان به توافق رسیدند و قرار شد حداکثر تا دو ماه آینده دو طرف فهرستی از زندانیان طرفین تهیه و از طریق مجاری دیپلماتیک در اختیار کشور طرف مقابل قرار دهند و موضوع دیگر تجمیع زندانیان بود که بسیار اهمیت داشت و قرار شد تمامی زندانیان ایرانی در افغانستان تجمیع شوند و در باره آنان اطلاع رسانی شود تا و دسترسی کنسولی به آنان میسر باشد.
معاون وزیر امور خارجه گفت که طرفین در این نشست به توافق رسیدند که در اولین فرصت یک کمیته حمل و نقل مشترک تشکیل دهند تا مسایل مربوط به تردد مرزی رانندگان را بررسی کنند و مشکلات احتمالی را از سر راه بردارند و همکاری های انتظامی و پلیس دو طرف برای مبارزه با مواد مخدر را تداوم ببخشند.
قشقاوی در باره دیدار خود با «برهان الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان گفت که وی در سفر روز گذشته به جاکارتا پایتخت اندونزی با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در باره همکاری های دوجانبه و منطقه ای و بین المللی دیدار و گفت وگو کرده بود، اما در عین حال در ملاقات با وی در باره تداوم گسترش همکاری ها رایزنی شد.
معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که در دیدار با وزیر خارجه و رئیس مجلس نمایندگان افغانستان بر این موضوع تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران از گفت و گوهای بین الافغانی صلح حمایت می کند.
قشقاوی افزود: ما خواهان صلح و ثبات در افغانستان هستیم و همواره از گفت وگوهای بین الافغانی که زمینه ساز صلح، امنیت و ثبات در سراسر افغانستان باشد، حمایت می کنیم و معتقدیم که امنیت و ثبات زمینه ساز توسعه ملی است و توسعه ملی نیز سبب افزایش روابط دو کشور در زمینه های مختلف است.
معاون وزیر خارجه ایران در سفر سه روزه خود به کابل علاوه بر شرکت در سومین نشست همکاری های کنسولی ایران و افغانستان با «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه، «عبدالروف ابراهیمی» رئیس مجلس نمایندگان و «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین افغانستان دیدار و گفت و گو کرد و در یک نشست مشترک مطبوعاتی با «نصیر احمد اندیشه» همتای افغان خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

برچسب‌ها

پخش زنده