کارشناسان معتقدند حقوق و دستمزد کارگران را باید در حد تورم افزایش دهند اما این ارقام دردی از کارگران درمان نمی کند.

 افزایش دستمزدها هم دردی درمان نکرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم آنلاین ، لطفعلی بخشی با اشاره به افزایش 14درصدی حقوق کارگران، گفت: طبق قانون حقوق و دستمزد کارگران باید در حد تورم افزایش یابد البته باتوجه به شرایط سخت این قشر، این ارقام دردی از آنها دوا نمی کند.
وی در ادامه یادآورشد: اگر حقوق کارگر بیشتر از نرخ تورم باشد قدرت خرید افزایش خواهد داشت و در نتیجه معیشت بهتری برای آن ها رقم می خورد.
بخشی طرف دیگر این امر را کارفرمایان رکود زده دانست و افزود: اینکه رکود حاکم بر اقتصاد کشور افزایش حقوق کارگران برای کارفرمایان را سخت کرده است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در طی سالهای اخیر تعدیل نیرو واحدهای تولیدی منجر به بیکار شدن بخشی از جامعه کارگری شده است و این افزایش دستمزدها ممکن است باتوجه به وضع رکود سبب شود تا بنگاههای تولیدی به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآیند و بازهم بر تعداد بیکاران اضافه شود.

افزایش 14درصدی حقوق کارگران کارساز نیست

دبیرکل خانه اقتصاد ایران نیز دراین باره گفت: افزایش دستمزد کارگران بر اساس نرخ رشد سالیانه تورم چندان بر معیشت این قشر کار ساز نیست.
مسعود دانشمند افزود: البته این افزایش دستمزد با توجه به شرایط اقتصادی موجب خواهد شد واحدهای تولیدی نتواندجوابگوی هزینه و حقوق کارگران باشند و در نهایت منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.
وی یادآورشد: بخش های تولیدی باید تقویت شوند تا بتوانند تولید و صادرات بیشتری داشته باشند و در چنین شرایطی است که کارفرما نیز توانایی پرداخت حقوق این قشر را خواهد داشت.
دبیرکل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: تقویت واحدهای تولیدی موجب اشتغال پایدار می شود.

افزایش 14درصدی حقوق کارگران ممکن است دردی را دوا نکند

یکی دیگر کارشناسان اقتصادی دراین باره گفت: معمولا زمانی که صحبت از افزایش دستمزدها برای کارگران می شود مهمترین پارامتر تصمیم گیری درخصوص معیشت زندگی آنها است.
محمدحسین فاتحی افزود: این افزایش دستمزدها دردی از کارگران درمان نمی کند چراکه سال هاست قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده است.

جزییات حقوق کارگران در طی سالهای اخیر به شرح زیر است:

برچسب‌ها

پخش زنده