قدس آنلاین/ مسعود بصیری : در شرایطی که تقریبا تمام جهان از حملات تروریستی و درگیری های شدید در غرب آسیا ملتهب است انتشار خبر درگیری جدی بین ارمنستان و آذربایجان نگرانی‏های دولتمردان منطقه را درپی داشت چرا که آنها به هیچ وجه مایل به ایجاد یک جنگ جدید در این قسمت از جهان نیستند.

جنگ؛ آغاز بی سرانجام یک اختلاف قدیمی

سابقه درگیری بین این دو کشور به سال 1988 برمی گردد. در نتیجه جنگ قره باغ که تا سال 1994 طول کشید بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به جلای وطن شدند. منطقه قره باغ که در مرز دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. برای برقراری صلح دائمی و فراگیر در منطقه کوشش‌های متعددی به عمل آمد و طرح‌های صلح مختلفی ارائه گردیده است ولی هیچ‌یک به نتیجه عینی و مورد انتظار نرسید و وضعیت حاکم بر منطقه همچنان نه جنگ و نه صلح است. بحران قره باغ موجب قطع روابط دیپلماتیک جمهوری آذربایجان و ترکیه با ارمنستان، انسداد مرزها شد و شرایط جدید و شکننده‌ای را در فضای منطقه قفقاز جنوبی حاکم کرد. ترکیه به طور دائم از آذربایجان در برابر ارمنستان حمایت کرده و در درگیری های اخیر هم رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که تا پایان منازعه «قره باغ» کشورش در کنار آذربایجان می‌ماند و از آن حمایت می‌کند.

 برای برادران آذربایجانی دعا می کنیم
اردوغان که در آمریکا به سر می برد گفته است: ما برای پیروزی برادران آذربایجانی خود در این درگیری‌ها با کمترین خسارات ممکن دعا می‌کنیم.
اردوغان با اشاره به سازمان بین‌المللی مینسک به ریاست روسیه، آمریکا و فرانسه گفت: درگیری بر سر ناگورنو-قره‌باغ که سال‌هاست از سوی ارمنستان «اشغال» شده نتیجه «بی‌کفایتی» گروه مینسک است. اگر گروه مینسک گام‌های «منصفانه» و «قاطع» بر می‌داشت، الان شاهد وقوع این حوادث نبودیم.
اظهارات اردوغان پس از آن مطرح شد که جمهوری‌ آذربایجان اعلام کرد پس از درگیری‌های دو روزه و کشته شدن 12 تن از سربازانش توانسته زمین‌هایی که به اشغال ارمنستان درآمده بود، پس بگیرد. گفته می شود تا کنون بیش از 200 نفر از طرفین کشته و زخمی شده اند اما منابع محلی این تعداد را بیشتر می دانند و
می‏گویند میزان زخمی ها و کشته ها چند برابر آمار اعلام شده است. البته آذربایجان دیروز به صورت یکجانبه اعلام آتش بس کرد ولی گفته می شود این آتش بس مرتب نقض می شود و عملا درگیری ها پایان نیافته است. سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفت: به خاطر صلح و به درخواست سازمان‌های بین‌المللی دولت آذربایجان تصمیم گرفته است که به صورت یکجانبه تمامی پاسخ‌های نظامی خود را متوقف کند. این وزارتخانه به هر حال تأکید کرد که ارمنستان مسؤول تداوم هر اقدام خشونت‌آمیز بعدی خواهد بود. دولت آذربایجان همچنین گفته است که در صورت هرگونه تیراندازی از سوی طرف مقابل به این آتش پاسخ خواهد داد.

 آتش بسی در کار نیست
سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان گفت: طرف ارمنی سعی دارد که مناطق آزاد شده توسط ارتش آذربایجان در روزهای گذشته را پس بگیرد.
اما ارتش ناگورنو-قره‌باغ مدعی است که دشمن همچنان به اقدام خصمانه نظامی با استفاده از آتش‌ توپخانه و خودروهای زرهی ادامه می‌دهد. ارتش اقدامات لازم را برای سرکوب حمله خصمانه دشمن انجام می‌دهد. سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، بیانیه آذربایجان درباره آتش‌بس یک جانبه در منطقه قره‌باغ با واقعیت همخوانی ندارد. وی تأکید کرد: این بیانیه آذربایجان یک تله اطلاعاتی است که به معنای آتش‌بس نیست. خبرگزاری ترند آذربایجان نیز گزارش داد که وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای از کسب پیروزی‌های جدیدی در خطوط نبرد با ارتش ارمنستان و تسلط بر ارتفاعات و مناطق مسکونی راهبردی خبر داد. براساس این بیانیه، موفقیت‌های نظامی مذکور در پی پاتک نظامیان آذربایجانی در خطوط جبهه به دست آمده است. وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود آورده است که 6 تانک ارمنستان، 15 مسلسل و سنگر مستحکم منهدم شده و بیش از 100 نیروی نظامی ارمنستانی طی درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند. همچنین 12 نظامی آذربایجانی کشته شده، یک فروند بالگرد میل‌ــ24 ارتش آذربایجان سرنگون شده و یک تانک این کشور بر اثر مین منهدم شده است. همچنین ارتش آذربایجان به‌منظور حفاظت از شهر حورادیز، ارتفاع «لاله‌تپه» را به کنترل خود درآورده است که به آن اجازه می‌دهد بر منطقه وسیعی نظارت داشته باشد.  

 

برچسب‌ها

پخش زنده