۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 366767

رژیم صهیونیستی اعلام کرد، توافق مصر و عربستان سعودی در خصوص دو جزیره تیران و صنافیر و احداث پل بر روی این جزایر به مثابه اعلام جنگ علیه تل‌آویو است.

اسرائیل: توافق مصری- سعودی "اعلام جنگ" است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم،از خبرگزاری اسپوتنیک، منابع اسرائیلی دیروز اعتراض تل آویو را در باره توافق تعیین و ترسیم مرزهای آبی بین مصر و کشور پادشاهی عربستان سعودی را به مثابه اعلام جنگ به تل آویو دانسته‌اند.

این منابع اسرائیلی در ادامه توافق مربوط به احداث پل رابط بین کشور مصر و کشور عربستان سعودی و احداث پل رابط بین این دو کشور با دو جزیره تیران و صنافیر را محکوم کردند.

رادیو رژیم صهیونیستی هم در این رابطه اعلام کرد: اسرائیل در خصوص پروژه احداث پل رابط بین این جزایر اعتراض دارد، پلی که از قدیم هم قرار بود، احداث شود، اما چند سال قبل و در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک کل پروژه راکد ماند، اما بعد از انقلاب مصر بار دیگر مساله احداث آن مطرح شده است.

این رادیوی صهیونیستی در ادامه اعلام کرد: اسرائیل احداث پل بر روی دو جزیره تیران و صنافیر که در ورودی خلیج عقبه واقع شده اند، را به مثابه تهدیدی راهبردی برای خود می داند، چرا که آزادی عملیات ناوبری دریایی را در ورودی جنوبی این تنگه و خلیج با خطر روبه رو می سازد.

رادیو رژیم صهیونیستی در این رابطه افزود: اسرائیل بارها اعلام کرده بود، که بسته شدن تنگه تیران را علتی اساسی برای جنگ می داند.

رادیو رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: به موجب معاهده کمپ دیوید که بین اسرائیل و مصر به امضا رسیده است، تاکید دارد که عملیات ناوبری در تنگه تیران یک حق است، و در بند 5 از این توافقنامه آمده است که دو طرف امضا کننده توافق کمپ دیوید، تنگه تیران را گذرگاه های آبی بین المللی به شمار می آورند، و تمام کشورها حق دارند در آن عملیات ناوبری انجام دهند و هیچ مانعی در این خصوص نباید وجود داشته باشد و نباید در ناوبری و حتی عبور هوایی از حریم آن مشکلی به وجود آید.

همچنین به موجب این توافق ( کمپ دیوید) دو طرف حق ناوبری و عبور هوایی از آن و بالعکس را از طریق تنگه تیران را محترم می شناسند.

بر اساس این گزارش، قرار است، پلی بین مصر و عربستان سعودی در منطقه تفریحگاه شرم الشیخ و راس حمید در منطقه تبوک در شمال عربستان سعودی از طریق جزیره تیران به طول 50 کیلومتر احداث شود.

برچسب‌ها