دکتر «یاسر یحیی الحوری» معاون دبیرکل حزب «الحق» یمن معتقد است که پیش نویس کنونی توافق آتش بس سازمان ملل نه تنها کمکی به پایان تجاوز سعودیها نمی کند، بلکه ممکن است مانعی در برابر آن نیز باشد.

لزوم اصلاح پیش‌نویس توافق آتش بس/ریاض درصدد ضربه زدن به وحدت یمن

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، عربستان از حدود یک سال پیش در تجاوزی آشکار، جنگ گسترده ای را علیه مردم یمن به راه انداخت. برخی کشورهای عربی از جمله امارات، سعودیها در تجاوز علیه یمن به بهانه حمایت از مشروعیت همراهی می کنند. سعودیها در طول بیش از یک سال گذشته هیچیک از اهدافی که برای یورش گسترده به یمن ترسیم کرده بودند، محقق نکردند.
طبق اعلام وزارت بهداشت یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار غیرنظامی یمنی در حملات ددمنشانه سعودیها به استان های مختلف از جمله «البیضاء»، «تعز»، «عدن»، «صعده» و «صنعاء» به شهادت رسیده و ده ها هزار تَن دیگر نیز زخمی شده اند. این در حالی است که هزاران نفر دیگر از مردم یمن نیز به دنبال حملات ددمنشانه سعودیها خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شده اند.
همزمان با حملات وحشیانه سعودیها به نقاط مختلف یمن و بمباران مناطق مسکونی در این کشور، ارتش و نیروهای مردمی یمن حملات انتقام جویانه ای را به مواضع سعودیها در شهرهای مرزی به ویژه شهرهای «جیزان» و «نجران» انجام می دهند. حملات گسترده ارتش و نیروهای مردمی یمن به مواضع سعودیها در مرزها موجب ایجاد موجی از رعب و وحشت در ساکنان سعودی این شهرها شده است. از سوی دیگر، این حملات رفته رفته قربانیان بیشتری از نظامیان سعودی می گیرد.
بر همین اساس، سعودیها بسیار در تلاش هستند تا از طریق مذاکرات با گروه های سیاسی یمن در مرزهای خود آرامش برقرار کرده تا از یک سو روند کشته شدن بیش از پیش نظامیان خود را محقق سازند و از سوی دیگر آرامش را به شهروندان سعودی ساکن مناطق مرزی بازگردانند.
در همین ارتباط گفتگویی را با «یاسر یحیی الحوری» معاون دبیرکل حزب «الحق» یمن انجام دادیم که مشروح آن از نظر می گذرد؛
*سازمان ملل پیش نویس توافق آتش در یمن را آماده کرده است. موضع جنبش «أنصارالله» در خصوص این پیش نویس چیست؟
واقعیت این است که پیش نویس کنونی را نمی توان یک پیش نویس مربوط به آتش بس قلمداد کرد. در واقع آتش بس موقت همواره جزئی از اقدام و تجاوز نظامی سعودیها علیه یمن بوده است. بنابراین ما در بسیاری از مراحل و در سطوح مختلف بکار بردن عبارت «آتش بس موقت» را رد کردیم و همواره تأکید داشتیم که می بایست آتش بس دائمی در یمن برقرار شود.
اما پیش نویسی که هم اکنون بر سَر آن بحث و تبادل نظر می شود، پیش نویس مربوط به برقراری آتش بس دائمی است؛ آتش بسی که بر توقف تمامی عملیات ها و اقدامات نظامی و در نهایت توقف تجاوز به شهروندان یمنی تأکید دارد.
نکته ای که باید در اینجا اشاره کنم این است که پیش نویسی که هم اکنون در رسانه ها منتشر شده است، پیش نویس واقعی نیست. در واقع ما از برخی بندهای پیش نویس توافق آتش بس که توسط «اسماعیل ولد الشیخ» اعلام شد، آگاهی پیدا کردیم و دریافتیم که این در این بندها دقیقا آنچه که مد نظر کشورهای عضو ائتلاف سعودی و متجاوز علیه یمن بود، آورده شده است.
در پیش نویس توافق آتش بسی که توسط «اسماعیل ولد الشیخ» ارائه شد در برخی از بندهای آن می بایست به اسامی اشاره می شد که ما شاهد این اسامی در این پیش نویس نبودیم. انتظار داشتیم که در این پیش نویس به نام رژیم سعودی و هم پیمانان متجاوز آن که مردم یمن را به خاک و خون کشیده اند، اشاره شود.
در پیش نویس ارائه شده توسط ولد الشیخ هیچ سخنی از بمباران های گسترده جنگنده های رژیم سعودی و حتی از اشغالگری تروریست های تکفیری و مزدوران سعودی به میان نیامده است. متأسفانه در این پیش نویس تلاش شده تا اینگونه وانمود گردد که میان احزاب و جریان های سیاسی در یمن مشکلاتی وجود دارد.
طبق آنچه که گفته شد نسخه اولیه پیش نویس توافق آتش بس که توسط سازمان ملل ارائه شده غیرقابل اجراست و به عبارت بهتر به هیچ وجه با واقعیت آنچه که در یمن می گذرد هیچ تطابقی ندارد.
در این پیش نویس سخنی از اینکه عربستان سعودی تجاوز وحشیانه ای را علیه ملت یمن آغاز کرده به میان نیامده است، بلکه در آن از طرف های مذاکره به عنوان دو طرف سعودی و یمنی نام برده شده است و هیچ اشاره ای به متجاوز در آن دیده نمی شود.
*آیا پیش نویس توافق آتش بس که توسط سازمان ملل ارائه شده است را می توان مقدمه حل و فصل بحران یمن تلقی کرد؟
واقعیت این است که در پیش نویس ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد هیچ ضمانت اجرایی برای برقراری آتش بس دائمی که خاتمه دهنده به تجاوز رژیم سعودی به یمن باشد، دیده نمی شود. به ضرس قاطع می توان گفت که این پیش نویس، متهم را تبرئه و بر قربانی تاخته است.
بر همین اساس، ملاحظات بسیاری در خصوص برخی از بندهای پیش نویس سازمان ملل وجود دارد که البته به سازمان ملل ارائه شده است. امیدواریم که به این ملاحظات ترتیب اثر داده شده و مذاکرات یمن در نهایت به موفقیت و پیروزی منجر شود.
هم اکنون در مرحله حساسی به سر می بریم. بیش از یک سال از تجاوز رژیم سعودی و هم پیمانان آن علیه مردم یمن می گذرد و مردم یمن طی این مدت با وجود رنج ها و سختی های بسیار اثبات کرده اند که قادر به تحقق پیروزی نهایی هستند.
بنابراین می بایست در هرگونه پیش نویس توافق آتش بس در یمن به صراحت اعلام شود که در یک سو طرف یمنی و در سوی دیگر طرف سعودی که متجاوز است، قرار دارد. اعتقاد داریم که پیش نویس توافق آتش بس که توسط سازمان ملل ارائه شده می بایست اصلاح شود.
این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ارتش و نیروهای مردمی یمن در حال حاضر دست برتر را در زمینه تحولات میدانی دارند و روند این تحولات به سود متجاوزان سعودی و مزدوران آنها نیست. بنابراین تمامی موازین سیاسی می بایست با تحولات میدانی همسو باشند؛ تحولاتی که به سود ارتش و نیروهای مردمی پیش می رود.
*قرار است در آینده نزدیک مذاکراتی در خصوص یمن در کویت برگزار شود. چه گروه هایی در این مذاکرات مشارکت خواهند کرد و به نظر شما آیا می توان انتظار موفقیت این مذاکرات را داشت؟
در این میان، سازمان ملل در حال ارتکاب خطایی است که به نظر من با نیت قبلی انجام می شود. از سازمان ملل صداهایی شنیده می شود مبنی بر اینکه روند سیاسی در یمن میان طرف های مختلف صورت می پذیرد. در این میان اتفاقی که می افتد این است که «أنصارالله» به عنوان نماینده صنعاء و حزب «کنگره ملی» به عنوان نماینده ریاض معرفی می شود.
در نتیجه اینگونه القا می شود که احزاب و جریان های سیاسی بر سَر قدرت با یکدیگر در حال جنگ و درگیری هستند. این مسأله و دنبال کردن چنین خطی بیش از آنکه به روند سیاسی در یمن کمک کند به آن ضربه می زند. گاهی اینگونه تصور می شود که با اتخاذ چنین تدابیری برخی طرف ها قصد به شکست کشاندن مذاکرات یمن را دارند.
بنابراین ما در ساختار سیاسی یمن با سخن گفتن پیرامون برگزاری مذاکرات میان طرف های سیاسی در این کشور همواره مخالف بوده و هستیم. تمامی احزاب و جریان های سیاسی جزئی از هرگونه راه حلی هستند که ممکن است در نهایت به دست آید.
ما همواره خواستار موفقیت مذاکرات سیاسی بوده و هستیم اما حقوق مردم یمن نیز باید تضمین شود. نشست هایی که تنها برای مذاکره برگزار می شود راه به جایی نخواهد برد. اگر عربستان سعودی به آتش بس پایبند باشد می توان از مذاکرات سخن گفت؛ در غیراین صورت سخن گفتن از مذاکرات به معنای فریب دادن افکار عمومی است.
*توانایی ارتش و نیروهای مردمی یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا قدرت آنها با گذشت بیش از یک سال از تجاوز سعودیها تضعیف نشده است؟
بدون شک عربستان سعودی با وجود گذشت بیش از یک سال از تجاوز علیه مردم بی دفاع یمن همچنان به دنبال فتح بسیاری از مناطق در این کشور است. به عقیده من این تصور کاملا غیرعملی است و سعودیها نخواهند توانست آنچه را که در طول یک سال از تحقق آن عاجز بودند در طول چند روز یا چند ماه آینده محقق سازند.
ارتش و نیروهای مردمی یمن در طول بیش از یک سال گذشته اثبات کرده اند که مقاومت آنها شکست ناپذیر است. واقعیت این است که ثبات و قدرت ارتش و نیروهای مردمی یمن حتی بسیار بیشتر از یک سال پیش است. در طول این مدت تجربه های گرانبهایی در زمینه های نظامی و میدانی نصیب ارتش و نیروهای مردمی شده است. مبارزان یمنی تاکنون از این تجربه ها به نحو احسن بهره برده اند و در آینده نیز بهره خواهند برد.
در هر صورت امیدواریم نتایج مذاکراتی که برای پایان تجاوز علیه مردم یمن انجام می شود در سطح فداکاری های ارتش و نیروهای مردمی باشد. امیدواریم اقدامات فداکارانه ارتش و نیروهای مردمی با نتایجی که از مذاکرات حاصل می شود، جبران شود. امیدواریم نتایج مذاکرات، تأمین کننده حقوق مردم یمن باشد و در هرصورت اگر سعودیها خواستار ادامه جنگ باشند، مردم یمن با آنها مقابله خواهند کرد.
*اخیرا «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی از حضو هیأتی از جنبش «أنصارالله» یمن در ریاض برای مذاکره با مقامات سعودی خبر داده بود. آیا اظهارات الجبیر مبنی بر حضور این هیأت در ریاض صحت دارد و اگر اینچنین است چه توافق هایی میان طرف های سعودی و یمنی در ریاض شکل گرفته است.
واقعیت این است که سعودیها اخیرا تلاش هایی را برای ایجاد انشقاق در میان گروه های سیاسی در داخل یمن آغاز کرده اند. سعودیها با القای حضور هیأت انصارالله در ریاض قصد دارند تا میان گروه های یمنی به ویژه میان «أنصارالله» و «کنگره ملی» اختلاف افکنی کنند. در واقع آنها به دنبال این هستند تا کنگره ملی اقداماتی را علیه انصارالله انجام دهد.
این اقدام سعودیها پس از آن انجام شد که مردم یمن اخیرا تظاهرات های گسترده ای را در شهر صنعاء علیه متجاوزان سعودی برگزار کردند؛ تظاهراتی که حقیقتا یک حماسه سیاسی بودند. سعودیها پس از مشاهده این وحدت میان مردم یمن تصمیم گرفتند تا به آن ضربه بزنند. این اقدام سعودیها در چارچوب سلسله اقدامات آنها پس از شکست تجاوز نظامیشان به یمن صورت می گیرد.
البته در این میان نمی توان تفاهماتی که میان انصارالله و سعودیها شده است را انکار کرد. تفاهماتی در خصوص برقراری آرامش در مناطق مرزی و مبادله اسرا میان ریاض و انصارالله انجام شده است اما اینکه گفته اند هیأتی از انصارالله در ریاض برای مذاکره حضور داشته بی اساس بوده است.
در هر صورت موضوعی که امروز از آن سخن گفته می شود، بحث پیش نویس توافق آتش بس است که توسط سازمان ملل ارائه شده است. تمامی احزاب یمنی با امضای توافقنامه ای که خون شهدای یمنی را پایمال و حقوق مردم را تضمین نکند، مخالف هستند. پیش نویس توافق آتش بس در واقع اولین گام برای حل و فصل بحران یمن است و در صورتی که اصلاحات لازم در آن لحاظ نشود، می توان گفت که نه تنها به حل و فصل بحران کمک نمی کند بلکه در مسیر تحقق آن نیز سنگ اندازی ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده