۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 367794

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبكه پیام رسان تلگرام در فیلترینگ كانال های غیراخلاقی و مستهجن همكاری خوبی با ایران داشته است.

تلگرام با ما همکاری کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، محمود واعظی روز سه شنبه در حاشیه همایش آی سی تی(فناوری اطلاعات و ارتباطات) و اقتصاد مقاومتی در محل این وزارتخانه در جمع خبرنگاران افزود: تعداد كانال های غیراخلاقی بسیار زیاد است و ما رقم دقیقی از این كانال ها نداریم اما فهرستی از كانال های نامناسب را برای تلگرام ایمیل كردیم و تلگرام در مدت كمتر از 24 ساعت خبر حذف این كانال ها را به ما اعلام می كند.
وی با اشاره به اینكه از سال گذشته اعلام شده است در میان نرم افزارهای ارتباطی آنهایی كه به قوانین كشور احترام نگذارند و مطالب نامناسب را محو نكنند حذف خواهند شد، گفت: بر همین اساس هماهنگی های با تلگرام بعمل آمده و بدین ترتیب آنچه دارای محتوای نامناسب است، از سوی این شبكه حذف شده و می شود. البته خود این شركت هم تاكید دارد كه به هیچ عنوان شبكه های مستهجن اجازه فعالیت در این كانال پیام رسانی ندارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از حضور نماینده ویژه تلگرام در كشور اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: روش همكاری با تلگرام تنها از طریق ایمیل است.
وی بر توجه بیشتر به شبكه های قوی داخلی تاكید كرد و افزود: اعتقاد ما این است كه شبكه های اجتماعی داخلی باید با سرعت بیشتری مسیر خود را پیدا كرده و ادامه دهند.
واعظی درباره گلایه هایی كه گاهی از سوی ارائه كنندگان شبكه های اجتماعی داخلی مطرح شده و از مشكل هایی كه به واسطه نظارت دولتی ایجاد شده است، گفت: هیچ محدودیتی برای این شبكه های داخلی ایجاد نكرده ایم و نخستین شبكه داخلی كه شروع به فعالیت كرد ما به عضویت آن درآمدیم تا حمایت لازم از آن صورت گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبكه اجتماعی بیسفون زمانی كه كاربران آن زیاد شد، اشاره و اظهار امیدواری كرد به زودی مشكل های این شبكه برطرف شده تا بتواند خدمات مناسبی ارائه دهد.
واعظی در ادامه شبكه ملی اطلاعات را مهمترین طرح وزارت ارتباطات عنوان كرد و متذكر شد لازم است برای فعالیت این شبكه زیر ساخت های متعددی فراهم شود كه بر همین اساس پهنای باند داخلی اكنون تا چهار هزار گیگ بر ثانیه افزایش پیدا كرده و امید است این رقم تا پایان سال جاری دو تا سه برابر شود.
وی به بودجه اختصاص یافته برای شبكه ملی اطلاعات اشاره كرد و ادامه داد: چه در سال گذشته و چه امسال با توجه به اینكه شبكه ملی اطلاعات مهمترین برنامه وزارتخانه است، به همه همكاران اعلام شده كه هر چقدر بودجه این شبكه نیاز داشته باشد اختصاص داده خواهد شد.
وی در ادامه به برگزاری مجمع عمومی شركت مخابرات برای تعیین هیات مدیره اشاره كرد و افزود: تلاش شده هیات مدیره جدید با هماهنگی بیشتری انتخاب شوند.
شبكه ملی اطلاعات از زیرساخت های ارتباطی، مركزهای داده توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و زیرساخت های نرم افزاری تشكیل شده كه در سراسر كشور گسترش یافته است.
این شبكه ظرفیت لازم را برای نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در كشور به منظور توسعه خدمات الكترونیكی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای كاربران خانگی، كسب وكارها و دستگاه های اجرایی فراهم می كند.
این شبكه تجمیع كننده شبكه های اختصاصی، محلی و ملی در كشور است كه از دو بخش اختصاصی و عمومی تشكیل می شود.
بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه های اجرایی با یكدیگر و بخش عمومی برای ارائه خدمات به كاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی مانند مركزهای داده با یكدیگر اتصال دارند.
اواخر سال 1384 بحث شبكه ملی اینترنت در كشور مطرح و مهمترین دلیل پیاده سازی این شبكه در آن سال كاهش وابستگی به شبكه جهانی اینترنت اعلام شد.
اسفند همان سال، بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد شبكه ملی در مدت سه سال به بهره برداری برسد و طراحی های كلی شبكه نیز انجام شود.
در سال 1385 قرار شد پروژه اینترنت ملی در مركز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود.
در سال 1386 نیز همین موضوع تكرار شد و این بار برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سال های 1386 تا 1388 در هیات وزیران تصویب شد.
با توجه به الزام های سند چشم انداز بیست ساله، موضوع شبكه ملی اینترنت با نام جدید شبكه ملی اطلاعات در سال 1389 به طور جدی تر مطرح و حتی كلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده