ویژه نامه خادم خورشید/ صدیقی : آیت الله عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری است . پیشینه آشنایی وی با آیت الله واعظ طبسی به سال‌های ۴۴ بازمی گردد.ایشان برخی دروس را در محضر آیت الله فقید تلمذ نموده است. آِیت الله عالمی تا سال ۴۸ پای درس آیت الله واعظ طبسی در مشهد بوده و پس از آن برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم عزیمت کرده است.

صلابت و منطق آیت‌الله واعظ طبسی(ره) محور وحدت بود

 البته ارتباط این استاد و شاگرد قطع نشده، بلکه به ارتباطات سیاسی و مبارزاتی نیز منجر شده است. استقبال وی از گفت‌وگو درباره استاد خویش از ارادتش به استاد حکایت دارد.
آیت الله عالمی ضمن بیان سابقه آشنایی با آیت الله واعظ طبسی به خبرنگار ما می گوید:مطالبی را که عرض می کنم یا خودم از ایشان شنیده ام یا دیده ام و ارتباطات مستقیم بنده با ایشان بوده است. مهم‌ترین مطلب که در ذهنم وجود دارد، این است که ما در برخورد با ایشان، جوهره اصلی طلبگی و اخلاق اسلامی را آشکارا مشاهده می کردیم.

   استاد مسلط حوزه
این عضو مجلس خبرگان از آیت الله واعظ طبسی به عنوان استاد مسلط حوزه در سال 44 سخن می‌گوید و می‌افزاید:  در آن زمان شخصیتی که از ایشان بروز می کرد دو جنبه داشت، یکی شخصیت علمی، که سبب شده بود ایشان به عنوان یک استاد مسلط  حوزه علمیه، برای طلاب شناخته شده باشد و دیگری شخصیت سیاسی و مبارزاتی ایشان که با شخصیت علمی ایشان آمیخته بود و از خاطراتی که در این زمینه عرض خواهم کرد نیز همین نکته درک می شود.
   بیان شیوا و سلیس
به یاد دارم ایشان کرسی درس حاشیه ملاعبدالله داشتند و تا زمانی که ساواک ممانعت‌هایی ایجاد نمی کرد، درس معالم هم ادامه داشت و همین که از دست ساواک آزاد می شدند، تدریس را از سر می گرفتند.
بنده خودم در درس حاشیه شرکت می کردم و بعد که معالم می گفتند نیز در درس ایشان شرکت کردم. بعد از آن یادم هست که ایشان کتاب قوانین را نیز تدریس می کردند.
در همه دوران شرکت در محافل علمی ایشان، این نکته را به خاطر دارم که خیلی بیان روشنی داشتند و در انتقال مطالب به طلاب از بیان شیوا و سلیس استفاده می کردند و در برگردان مطالب از عربی به فارسی تبحر خاصی داشتند. من یادم نمی آید از مطالب علمی چیزی را برای ما بیان کرده باشند و آن مطلب در بوته ای از ابهام مانده باشد. بسیار متقن مطالب را بیان می کردند.
   دلسوز طلاب
از دیگر ویژگی‌های ایشان برخورد محترمانه با طلاب و شاگردان بود. برای طلبه‌ها خیلی دلسوزی می کرد که دروس علمی را بخوبی فرا بگیرند. یادم هست سعی می کردند طلبه ای که در درس شرکت کرده است را از همه جهات مورد تربیت و تاثیر قرار دهند. قسمتی از وقت را به نصیحت و تذکر نکات اخلاقی اختصاص می دادند.
   تدریس پس از آزادی از زندان
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری خاطره ای دیگر از اهتمام آیت الله واعظ طبسی به تدریس می گوید:از دیگر خاطراتی که یادم هست این است که ایشان را از زندان آزاد کردند و ایشان درس‌ها را شروع کردند. در مسجد گوهرشاد - شبستان گرم- درس حاشیه ملاعبد الله بود. چند دقیقه ای گذشت و ما دیدیدم که  یک خادم با لباس خادمی آمد و گفت از بالا به ما گفته اند که شما اینجا درس نگویید. آیت الله واعظ طبسی فرمود: خوب امروز که آمده ایم درس می گوییم فردا نمی آییم و درس را ادامه دادند. آن خادم رفت و چند دقیقه بعد آمد و گفت: دستور آمده که همین الآن تعطیل کنید. ایشان تأملی کردند و بعد کتاب را بستند و رفتند به حرم. در نتیجه درس تعطیل شد، همه رفتیم داخل حرم.
   تحقیر افسر شاهنشاهی در مراسم استقبال
یادم هست حدود سال‌های 1345 یا 46 بود که ایشان را از تبعید آزاد کرده بودند و قرار بود با هواپیما به مشهد برگردانند که طلاب در فرودگاه به استقبال ایشان رفتند، از جمله خود من هم رفتم. آن قدر جمعیت بود که درجه داران و سربازانی آمده بودند که استقبال کنندگان را کنترل کنند. یکی از آن‌ها که یادم می آید درجه بالایی هم داشت بلندگویی دست گرفت و بالای بلندی رفت که حرف بزند، اما ابهت جمع و حضرت آیت الله واعظ طبسی او را گرفت و به جای کنترل جمعیت چند کلمه غلط ردیف کرد، به طوری که جمعیت مدتی به او می خندیدند و بسیار خجالت کشید و نتوانست حرفش را بزند.
   محور وحدت گروه‌های سیاسی
آیت الله واعظ طبسی به عنوان نماینده ولی فقیه و فردی که عمر خویش را در راه اسلام و انقلاب صرف کرده بود، همواره به عنوان مرکز وحدت همه گروه‌های سیاسی در خراسان بزرگ شناخته می شد.
آیت الله عالمی درباره اسرار این امر می‌گوید: از همان زمانی که سر درس ایشان تلمذ کرده ایم تا زمان حیات ایشان، ما هیچ تزلزل و تذبذبی در افکار، گفتار و مواضع یا رفتار ایشان ندیده ایم. صلابتی داشت که سبب می شد مواضعش را با استدلال و محکم انتخاب و ابراز کند. این اخلاق موجب شده بود بهانه را از مخالفان بگیرد و طوری باشد که کسی نتواند به مواضع ایشان خدشه جدی وارد کند که اشکال او وارد باشد. همین منش سبب شده بود یک وحدت رویه را در جریان‌های مبارزاتی پیش و پس از انقلاب، در زمان نمایندگی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و پس از آن نمایندگی رهبر معظم انقلاب، تا آخر عمر با برکتشان شاهد باشیم. ایشان در بحث‌های ولایت فقیه، پیروی کاملی که از رهبر معظم انقلاب داشتند و حضرت آقا را «امام جامعه اسلامی» خطاب می کردند. در جریان فتنه 88 و تحرکات بدخواهان نظام اسلامی در استان، اگر نبود مواضع با ثبات ایشان توازن سیاسی در استان دچار تزلزل می شد.
  

برچسب‌ها

پخش زنده