نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از برگزاری این مسابقات از تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور نمایندگان قرآنی بیش از ۷۰ کشور در مصلای بزرگ امام خمینی خبر داد.

۲۲ اردیبهشت آغاز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور نمایندگان ۷۵ کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی از قرآن کریم به‌عنوان کتاب هدایت و بشارت برای عموم انسانها یاد کرد و گفت: دستورالعمل‌های زندگی در این کتاب برنامه جامعی برای تمام جوامع بشری است، چرا که شامل راهنمایی‌ها و هدایت حکیمانه است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب سیاست، بصیرت و احساس مسئولیت است اظهار داشت: تمام آنچه انسانها در زندگی فردی و اجتماعی خود به آن نیاز دارند در این کتاب آسمانی مطرح شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به حدیث ثقلین اشاره کرد و گفت: قرآن کریم کتاب عزت و سربلندی است که نبی مکرم اسلام این کتاب شریف را در کنار اهل‌بیت خود به‌عنوان دو یادگار مهم به‌جای گذاشت و مسلمانان را نسبت به تمسک به این دو هشدار داده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر لزوم قرائت و حفظ قرآن کریم به‌همراه تدبر و تأمل در مفاهیم قرآنی اظهار داشت: توجه و اهتمام به برنامه‌های قرآنی یکی از رهنمودهای اصلی مقام معظم رهبری است که بارها به مردم و مسئولان توصیه می‌کنند که ترویج فرهنگ قرآن باید یکی از برنامه‌های اصلی آنان باشد.

محمدی مفاهیم قرآنی را یکی از برنامه‌های دشمنان اسلام دانست و گفت: هتک حرمت نسبت به قرآن نشان دهنده جسارت و بی‌منطقی آنهاست چرا که اگر منطق و استدلال درستی داشتند می‌توانستند منطق خود را مطرح کنند در حالی که در نهایت ضعف و زبونی به مقابله برخاستند.

رئیس ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به برگزاری این مسابقات در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی اظهار داشت: با وجود اینکه سابقه مسابقات قرآنی در برخی از کشورها از جمله کشور مالزی بیشتر از کشور ماست در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور ما افراد مستعدی شناسایی شده‌اند و توانسته‌اند در مجموعه‌های قرآنی جهان اسلام به رقابت بپردازند و جایگاه ممتازی را به دست آورند.

محمدی از مشارکت دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یاد کرد  و گفت: سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با شعار محوری یک کتاب یک امت برگزار می‌شود چرا که قرآن کریم امت اسلام را در سراسر جهان به‌منزله امت واحده‌ای می‌داند که از قرآن الهام گرفته و تحت راهنمایی او قرار دارند.

وی از برگزاری این دوره از مسابقات در تاریخ 22 تا 28 اردیبهشت‌ماه با حضور نمایندگان بیش از 70 کشور در مصلای امام خمینی یاد کرد و گفت: در مسابقات امسال  نمایندگان قرآنی 32 کشور از قاره آفریقا، 23 کشور از قاره آسیا، 20 کشور از قاره اروپا، 2 کشور از قاره آمریکا و یک کشور از اقیانوسیه حضور دارند.

محمدی با بیان اینکه در مجموع حدود 130 نفر در سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت دارند اظهار داشت: 57 حافظ کل قرآن، 57 قاری و 16 نفر از روشندلان حافظ کل قرآن در این دوره از مسابقات به رقابت خواهند پرداخت.

وی همچنین از فعالیت 17 داور بین‌المللی در این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: 10 داور خارجی و 7 داور ایرانی قضاوت دوره سی و سوم مسابقات را به‌عهده دارند و 5 نفر نیز به‌عنوان اعضای هیئت رئیسه در مسابقات نظارت خواهند داشت.

میهمانان این دوره از مسابقات شامل 20 نفر از کشورهای خارجی خواهند بود و امسال نیز طبق روال سالهای گذشته قاریان بین‌المللی در این دوره از مسابقات به تلاوت آیات قرآن کریم خواهند پرداخت.

محمدی همچنین به برنامه‌های جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد و  گفت: یکی از این برنامه‌ها برپایی نمایشگاه قرآنی خواهد بود که با موضوعات و محصولات متنوع در حاشیه مسابقات برگزار می‌شود.

وی همچنین از تجلیل از بانوان فعال قرآنی یاد کرد و افزود: هفتمین آئین تجلیل از بانوان قرآنی در تاریخ 26 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. در این برنامه بانوان فعال قرآنی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

رئیس ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همچنین به رونمایی از فراخوان مسابقات با عنوان قرآن و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند که مجموعه‌های قرآنی انقلابی بمانند، انقلابی فکر کنند و انقلابی عمل کنند، بر همین اساس فعالیت‌های جنبی مسابقات از جمله محافل انس با قرآن کریم، در راستای منویات مقام معظم رهبری طراحی شده است.

محمدی یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های سی و سومین دوره مسابقات قرآنی را برگزاری مسابقات بین‌المللی ویژه روشندلان عنوان کرد و گفت: این دوره از مسابقات با حضور حدود 16 نفر از روشندلان حافظ قرآن کریم برگزار می‌شود.

بازدید از حرم مطهر امام خمینی(ره)، حسینیه جماران، موزه دفاع مقدس و دیدار با مقام معظم رهبری از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس ستاد عالی مسابقات به آن اشاره کرد.

وی در پایان اظهار داشت: 84 کشور برای شرکت در مسابقات بین‌المللی امسال اعلام آمادگی کردند که از این میان نمایندگان قرآنی 75 کشور تعیین شده‌اند. همچنین  در این دوره از مسابقات قرار است آئین یادبود قاریان پیشکسوت مادحین و مبتهلان که در فاجعه منا به شهادت رسیدند برگزار شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده