قدس آنلاین/ ساحل عباسی: نقش کلیدی ایران در مبارزه با داعش و تروریسم در سال‌های اخیر بسیار حائز اهمیت است، بنحوی که مبارزه با تروریسم بین‌المللی که اینک در غرب آسیا و برخی از کشورهای دنیا گسترش یافته یکی از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه مستمر و متداوم جمهوری اسلامی ایران با تروریست‌هایی است که حامیان اصلی آنها ائتلاف ضد تروریستی به سرکردگی آمریکا است.

تا زمین‌گیر شدن تروریست ها مبارزه را  ادامه می دهیم

مدعیان مبارزه با تروریسم امروز پشتیبانان اصلی آنها محسوب می شوند و اطلاعات بسیاری از همکاری برخی کشورهای منطقه و غرب با تروریست ها منتشر می شود اما جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با اتخاذ یک سیاست واحد در مقابل تجزیه کشورهای منطقه ایستاده و اجازه رشد تروریسم را
نمی‏دهد.
قدس در گفت‌وگو با کارشناسان نظامی و سیاسی به بررسی نقش ایران در حمایت و تقویت محور مقاومت و مبارزه با تروریسم جهانی به سرکردگی آمریکا و متحدان منطقه‌ای پرداخته است.
سردار یدالله جوانی مشاور عالی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران در این خصوص معتقد است: بی‌شک ایران نقش بی‌بدیلی را در محور مقاومت در منطقه ایفا می‌کند و با توجه به اینکه مقاومت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، کاملاً دنباله‌رو ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی ایران است. با مروری بر سیاست‌های کشورهای منطقه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود که خط سازش در منطقه در حال گسترش بود، بنحوی که مصر در کمپ دیوید مشروعیت رژیم صهیونیستی را پذیرفت و دامنه نفوذ آمریکا و اسرائیل در منطقه افزایش یافت. پیروزی انقلاب اسلامی موجب متفاوت شدن فضا شد طوری‌که با شکل‌گیری مقاومت اسلامی در لبنان بعد از تجاوز صهیونیست‌ها به جنوب لبنان، مقاومت اسلامی در این کشور متولد شد و با عنوان حزب‌الله حیات سیاسی خود را اعلام کرد.
بی‌شک تشکیل گروه‌های مقاومت فلسطینی و  دیگر کشورها متأثر از ادبیات انقلابی جمهوری اسلامی ایران بود که بارزترین نمونه آن پدیده بیداری اسلامی بود که توانسته جبهه مستحکمی را در برابر توسعه نفوذ صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایجاد کند. اما بی‌شک حضور گروه‌های مقاومت در منطقه، آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی را از ادامه حیات سیاسی خود نگران کرده چرا که جبهه مقاومت برخلاف رژیم صهیونیستی در منطقه مردم محور است و اصلی‌ترین شعار و خواست آنان پایان نفوذ بیگانگان در منطقه است تا آنجایی که خواهان نابودی رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی و پایان دادن تجاوز این رژیم بر سرزمین‌های اشغالی بخصوص قدس شریف است.  

 تقسیم بندی آمریکا انجام نشد
جوانی با بیان اینکه آمریکا در تلاش بود دنیا را به دو بلوک طرفداران تروریسم و ائتلاف ضد تروریسم به نفع خود تبدیل کند و مقام معظم رهبری به صراحت در برابر آمریکا ایستاد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی بدلیل اینکه خود از ابتدای پیروزی انقلاب قربانی تروریسم بوده و چون کشورهای غربی از تروریست‌های داخلی حمایت‌های گسترده‌ای داشته‌اند، همیشه مخالف سرسخت حرکت‌های تروریستی بوده است.
بنابراین از همان آغاز انقلاب اسلامی، رویکرد مسؤولین جمهوری اسلامی پایان دادن به خشونت‌های ناشی از تروریسم جهانی بوده است. متأسفانه علی‌رغم میل باطنی جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه قطعی با فعالیت‌های تروریستی حادثه یازدهم سپتامبر موقعیتی را برای آمریکایی‌ها فراهم کرد تا بواسطه چنین بهانه‌ای دنیا را به دو بلوک حامیان تروریسم و ائتلاف ضد تروریسم تقسیم‌بندی کرده و به همین منظور به منطقه لشکرکشی کنند. در اولین پس لرزه‌های حرکت ضد تروریستی آمریکا، افغانستان به اشغال این کشور در آمد و در ادامه عراق مورد هجوم نیروهای آمریکایی قرار گرفت. در همان زمان جمهوری اسلامی رسماً سیاست خود را  چنین اعلام کرد که حرکت ضد تروریستی آمریکا صرفاً پوششی برای اشغال غرب آسیا و کشورهای خاورمیانه است.
یقیناً شعار مبارزه با تروریسم بهانه‌ای بود تا آمریکایی‌ها دنیا را به دو بلوک تروریسم و ائتلاف ضد تروریسم تبدیل کنند تا دولت‌هایی که با آنها همسو نیستند با عنوان دشمن تروریسم معرفی کند چرا که آمریکا علناً اعلام کرد در این راه هر کسی با آمریکا همراه شود ضد تروریسم است و کسانی که به این مسأله پشت کنند ترویج‌دهندگان تروریسم هستند اما بعد از ماجرای یازدهم سپتامبر مقام معظم رهبری با صراحت نقشه آمریکا را نقش برآب کرده و دراین‌باره فرمودند: ما نه با تروریست‌ها هستیم نه با شما و آمریکا را به عنوان سرکرده تروریسم دولتی معرفی کردند.  

 آمریکا می خواست دنیا را با تروریسم ساختگی فریب دهد
وی با بیان اینکه آمریکا با طرح شعار ضد تروریسم بدنبال فریب افکار عمومی بود، اما دولت جمهوری اسلامی ایران دراین‌باره عملکرد قابل قبولی داشته گفت: عملکرد آمریکا در سال‌های اخیر در افغانستان و آمریکا نشان می‌دهد نه تنها تروریسم در منطقه نابود و ریشه‌کن نشده بلکه ده‌ها گروه تروریستی بوجود آمده‌اند که تحت حمایت‌های آمریکا و کشورهای متحد و همسوی با آمریکا در منطقه قوت و قدرت گرفته‌اند. آنچه که امروز در سوریه و عراق مشاهده می‌شود مشتی از خرمن عملکرد آمریکا و هم پیمانانش در حمایت از گروه‌های تروریستی است که براحتی برخی مناطق این کشورها را اشغال کرده و مرتکب جنایت‌های انسانی بیشماری شده‌اند.

 حمایت‏های بی دریغ برخی کشورهای منطقه از تروریست‏ها
بی‌شک پیشرفت تروریست‌ها در اشغال مناطقی از سوریه و عراق با حمایت تجهیزاتی صهیونیست‌ها و آمریکا صورت گرفته و هنگامی که تروریست‌ها با حجم بالای چندین هزار نفره وارد سوریه می‌شوند. از طرف کشورهایی حمایت می‌شوند که هم‌پیمانان آمریکا در منطقه هستند، کشورهایی چون  ترکیه، اردن و عربستان؛ این موضوع بیانگر آن است که آمریکا با سردادن شعار مبارزه با تروریسم بدنبال فریب افکار عمومی و استفاده ابزاری از شعار مبارزه با تروریسم است اما در عمل از خود تروریست‌ها برای پیشبرد مقاصدش استفاده می‌کند و آنجایی که خود را از ناحیه برخی گروه‌های تروریستی در خطر می‌بیند جبهه تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم کرده است.
وی افزود: متأسفانه تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد، بدترین راهبرد سیاسی آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه است و چنین تقسیم‌بندی نشان می‌دهد که آنها قصد مبارزه جدی با تروریسم را ندارند؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بسیار منصفانه به این موضوع نگاه می‌کند و اصل تروریسم را برای همه منطقه خطرناک می‌داند و بر این اعتقاد است که اساساً تقسیم تروریسم به خوب و بد یک اشتباه راهبردی است و اگر تروریسم قوت بگیرد امنیت همه دولت‌ها وکشورها را به خطر می‌اندازد.
بر همین اساس است که جمهوری اسلامی آغازگر مبارزه جدی با تروریست‌های منطقه است. بی‌شک موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم بدلیل حمایت‌هایش از ملت‌های مظلوم جهان است و چون تروریست‌ها امنیت ملت‌ها را به مخاطره می‌اندازند، ملت‌های آگاه و بصیری همچون سوریه و عراق متوجه این مهم هستند که  تروریست‌ها براساس یک توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی کشورشان را آماج هدف قرار داده‌اند. بنابراین براساس این باور و آگاهی براحتی از حمایت‌های جمهوری اسلامی استقبال می‌کنند.
مشاور عالی نماینده فقیه در سپاه پاسداران حمایت‌های مستشاری ایران را در منطقه ناشی از تأمین امنیت ایران عنوان کرده و افزود: بی‌شک جمهوری اسلامی با کمک‌های مستشاری خود از ملت و ارتش سوریه  سربلند این میدان است و در نهایت با موفقیت مبارزه با تروریسم در منطقه را تا مرز زمین‌گیر کردن آنها ادامه می‌دهد.
مسلماً مردم جهان بخصوص مردم سوریه و عراق می‌دانند که تروریست‌ها با وابستگی به کشورهای غربی و متحدانشان در منطقه و با استفاده از تجهیزات و جنگ افزارهای آنها مردم بی‌دفاع را به خاک و خون می‌کشانند. بنابراین آنها در میان توده‌های مردم جایگاهی ندارند. آنچه که جمهوری اسلامی به خوبی دنبال کرده کمک‌های مستشاری به ملت‌ها برای مبارزه با تروریسم است که قطعاً سیاست موفقی خواهد بود. با توجه به اینکه هدف قطعی و نهایی تروریست‌ها این بود که دامنه اقدامات تروریستی خود را به ایران بکشانند، طبیعی بود که جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از ملت‌های منطقه و تأمین امنیت ملی خود مبارزه با تروریسم را بصورت جدی در دستور کار قرار دهد، در واقع آن چیزی که باعث شد جمهوری اسلامی مبارزه با تروریسم را جدی بگیرد، اساساً حرکت تروریستی داعش و... در منطقه با پشتیبانی آمریکا است. بنابراین بی‌توجهی به این موضوع امنیت ایران را با مخاطره مواجه کرده و اگر با آن مقابله نمی‌شد عواقب بدی در انتظار جامعه ایران و کل منطقه بود.

 ایران مورد هجوم تروریست‏های
دست آموز غرب بود
دکتر سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل سیاسی هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بیش از گذشت سی وهفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی به تجربه غنی از مبارزه با تروریسم پرداخته گفت: انقلاب اسلامی ایران از همان روزها و ماه‌های آغازین پیروزی خود دچار حمله و یورش تروریست‌های دست‌آموز قرار گرفت و منظومه استکبار جهانی این تروریست‌ها را در داخل کشور تعبیه کرده تا با پیشرفت‌های انقلاب اسلامی مقابله کنند.
آنچه مشهود است تداوم تلاش‌های براندازانه آمریکا و هم پیمانانش در قبال جمهوری اسلامی ایران است و تنها شکل تهاجم به ایران تغییر کرده است. بعد از اینکه انقلاب اسلامی به برکت تأسیس سپاه پاسداران و سایر نهادهای اطلاعاتی امنیتی موفق شد تمامی شرارت‌ها و شورش‌های مرزی و ترورهای داخلی را که توسط منافقین اجرا می‌شد پاکسازی کند. دشمن سعی کرد تا از خارج از ایران کشور را تهدید کند.
حوادث متعدد و جنایت‌های فراوانی که در مرزهای شرقی علیه مردم بیگناه رقم می‌خورد همچون فعالیت‌های تروریستی گروه ریگی و فاجعه قتل‌عام تاسوکی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران طی گذشت، بیش از سی‌وهفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی به تجربه غنی و پرباری در مقابل شناسایی شیوه‌های تروریسم، سازوکارهای تروریسم و فضاسازی‌هایی که تروریسم از آن استفاده می‌کند، دست یافته است.
بنابراین جمهوری اسلامی ایران با تمام قوت در برابر حملات تروریستی ایستادگی کرده و با آنها مبارزه می‌کند.

 تروریست دست نشانده
دکتر سیدهادی سیدافقهی افزود: بی‌تردید گروهک‌های تروریستی چون داعش و جبهه النصره و...که به دروغ نام اسلام را یدک می‌کشند تنها دست‌نشانده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و برای تفکیک جهان اسلام و ایجاد جنگ‌های خانمان‌سوز داخلی در کشورهای منطقه بوجود آمده‏اند.
استکبار جهانی برای نابودی حاکمیت قانونی دو کشور عراق و سوریه بسیج شده بود تا از طریق مرزهای این کشورها، ایران را محاصره کند، همچنان که تلاش‌های خود را از مرزهای شرقی بصورت پراکنده انجام می‌دهد بتواند بصورت سازمان یافته وارد ایران شود، همان‌گونه که داعش توانست سه استان را در عراق اشغال کند و در سوریه نیز مناطق حساسی چون ادلب، الرقه و اطراف دیر الزور و حومه پایتخت را به محاصره خود درآورد. مسلماً تقاضای حاکمان قانونی دو کشور سوریه و عراق بصورت رسمی از ایران  برای کمک و حمایت های مستشاری نه تنها کمک به مردم این کشورهاست بلکه در راستای حفظ منافع ایران و امنیت و تمامیت ارضی ما بشمار می‌رود.
همان‌گونه که عملکرد آمریکا نشان داد به موازات ورود ایران به کشورهای عراق و سوریه برای سرکوب تروریسم و کمک به مردم این کشورها آمریکا مزورانه و ریاکارانه اعلام ائتلاف مبارزه با تروریسم می‌کند و حدود شصت کشور را از حامیان این ائتلاف عنوان می‌کند، در حالی که آمریکا در تأسیس، بکارگیری، مدیریت، آموزش و پشتیبانی لجستیکی داعش نقش ویژه‌ای دارد، بنابراین آمریکا برای اینکه تلاش جدی مبارزه جمهوری اسلامی ایران و هم‌پیمانانش با تروریسم را خنثی کند و طرح خود را در تغییرات ژئوپولتیک منطقه انجام بدهد این جریان را بوجود آورد که  خوشبختانه قادر به سرنگونی این دولت‌ها و نشاندن دولت دست‌نشانده خود در این کشورها نشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده