قدس آنلاین/ آرش شفاعی: بازیگری که فردا وارد چهل‌ویکمین سال زندگی‌اش می‌شود و امروز قصد داریم درباره او بنویسیم، بزودی با فیلم «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد بر پرده سینماهای کشور حاضر خواهد شد.

 یک کاشانی که همیشه شمالی حرف می‌زند

احمد مهرانفر متولد 10 خرداد 1354 است و مثل اغلب بازیگران خوب سینما و تلویزیون، کار حرفه‌ای را با تئاتر آغاز کرده است.
نخستین فیلم سینمایی او «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» بود. بازی‌هایش در  فیلم‌هایی چون «دربارهٔ الی»، «اسب حیوان نجیبی است»، «آتش‌بس»، «ایران برگر»، « آینه شمعدون»،
« دربند»، «هیچ»، «استشهادی برای خدا»، «تسویه حساب» و تئاترهایی همچون «همه چیز دربارهٔ آقای ف»، «فنز»، «قهوه تلخ»، «شکلک»،
«۱۷ دی کجا بودی؟» و... نام او را به یکی از بازیگران آشنای این سال‌ها بدل کرده است، اما بی‌شک در کارنامه  او دو نقش برای همیشه ماندگار است: «ارسطو عامل» در سریال تلویزیونی پایتخت و «صولت خنجری» در مجموعه شاهگوش در شبکه سینمای خانگی.

  طلا حق نقی بود
بازی در پایتخت او را به یکی از بازیگران محبوب تلویزیون بدل کرد. او توانست با خلق شخصیت ارسطو که یک راننده کامیون خطوط بین‌المللی، علاقه‌مند به خانواده و معتقد به حفظ پرستیژ کاری بود، به یکی از درخشان‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های دوران بازیگری‌اش دست یابد.
ارسطو با اصطلاحات و جملات معروفی چون «طلا حق نقی بود، توی مشتش بود» یا «پیرمرد پرحاشیه» یا «مرد حساب» توانست در دل مردم جای خود را باز کند.
شاید به این دلیل که مهرانفر هم در پایتخت و هم در شاهگوش نقش یک جوان مازندرانی را بازی می‌کرد، خیلی ها تصور کنند او هم از جمله بازیگران خوب و حرفه‌ای است که در شمال کشور به دنیا آمده است ولی واقعیت این است که او کاشانی است، نه شمالی.
خودش در این‌باره گفته است: من یک مدت از سربازی‌ام را در مازندران بودم، به همین خاطر آشنایی مختصری با لهجه شمالی و مازندرانی داشتم. البته با محسن تنابنده هم راجع به لحن و لهجه مازندرانی‌ها خیلی بحث و گفت‌وگو داشتم.
شک داشتم که آیا این لهجه درنهایت پس زننده نخواهد بود، تا درنهایت به این نتیجه رسیدیم که شخصیت‌ها را با لهجه بگیریم. خوشبختانه آغاز تصویربرداری کار مدتی عقب افتاد و ما فرصت بیشتری داشتیم تا راجع به لهجه تمرین و روی لحن‌ها کار کنیم.
با توجه به اطلاعاتی که خودم داشتم و محسن هم در این زمینه به من کمک کرد، به مشکلی برنخوردم. با این‌که شمالی نیستم ولی مردم خونگرم شمال، کار من و شخصیت‌های دیگر «پایتخت» را با لهجه شمالی دوست داشتند.
او که سال‌هاست به این مسأله عادت کرده در کوچه و بازار، مردم به جای آقای مهرانفر ارسطو صداش بزنند، دوست دارد در کنار نقش‌های طنزی که به او پیشنهاد می‌شود، نقش‌های جدی هم بازی کند.
او در فیلم‌هایی چون «دربند» و «درباره الی» نشان داده است که می‌تواند نقش های جدی و چالش برانگیز را هم مانند نقش‌های طنز بخوبی ایفا کند. تولد این بازیگر محجوب، تحصیل کرده و ارزشمند سینما، تئاتر و تلویزیون را به او تبریک می‌گوییم و امیدواریم با ساخته شدن قسمت‌های جدید سریال پایتخت بازهم بازی شیرین او را در نقش ارسطو عامل شاهد باشیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده