رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: فناوری‌های نوین صرفا تهدیدمحور نیستند، بلکه می‌توان با نگاهی هوشمندانه، آن‌ها را فرصت‌محور نیز ارزیابی کرد.

سردار جلالی: دولتمردان‌مان هوشیارانه، بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سردار غلامرضا جلالی صبح روز یکشنبه در افتتاحیه سومین نمایشگاه صنعت بومی سایبری در باغ موزه دفاع مقدس طی سخنانی با بیان این‌که «تحولات کمی و کیفی ایجاد شده در حوزه تهدیدات، حوزه‌های جدیدی از فرصت و تهدید را در کنار هم ایجاد می‌کند» ادامه داد: داشتن نگاهی هوشمندانه به فناوری‌های نوین سبب می‌شود که این فناوری‌ها را هم دارای فرصت و هم تهدید ارزیابی کنیم.
وی افزود: مسیر قدرت کشور از حوزه اقتدار عبور می‌کند که ضرورت داشتن ظرفیت‌های لازم را برای تامین این قدرت در جهت مقابله با تهدیدات گوشزد می‌کند. جلالی با بیان این‌که « امروز 95 درصد از سرمایه در حوزه سایبری قرار دارد» گفت: به نظر می‌رسد تغییر سرمایه‌ها به سرمایه‌های سایبری شبیه جبر تاریخی شده است و این یک فرآیند گریزناپذیر است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به این‌که «امروز آمریکا از حداکثر توان فناوری‌های خود استفاده می‌کند»، اظهار کرد: ما چون با یک تهدید غیرهمطراز و نامتقارن از سوی دشمنان، آمریکا مواجه هستیم باید در نهایت توانایی خودمان در دانش تکنولوژیک در عرصه فناوری و سایبری حرکت کنیم و بتوانیم از خودمان دفاع کرده و در برابر تهدیدات مقابله کنیم و نیز دشمن را بشناسیم.
وی با بیان این‌که «اگر بتوانیم این کار را بکنیم استقلال ما در ابعاد مختلفی چون نظامی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی زیر سوال نخواهد رفت» تاکید کرد: آینده قدرت ملی کشور در توانایی سایبری نهفته است. وقتی ماهیت سرمایه‌ها در جهان امروز سایبری شده است باید در این مسیر به انباشت قدرت بپردازیم. فرمانده قرارگاه پدافند سایبری با تاکید بر این‌که «وزارت خارجه لازم است در زمینه محاکمه چند جوان ایرانی در آمریکا به بهانه حمله آن‌ها به زیرساخت‌های سایبری این کشور موضع‌گیری کند»، اظهار کرد: ظاهراً هنوز برای دوستان ما در وزارت خارجه فضای سایبری تعریف و معنا نشده است.
وی افزود: وزارت خارجه در این زمینه باید اقامه دعوی کند و ظاهراً دوستان ما در این وزارتخانه فکر می‌کنند فضای سایبری یک مفهوم انتزاعی است تا یک مفهوم سرزمینی. رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این‌که «فضای سایبری بخشی از خاک و قلمرو سرزمینی ماست»، ادامه داد: باید این فضا را بشناسیم و از آن حفاظت کنیم تا در برابر تهدیدات، بازدارنده ظاهر شویم. وی همچنین با اشاره به این‌که «توسعه فضای سایبری در زمینه انتخابات و مسائل سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد»، اظهار کرد: در فضای انتخابات نیز شاهد هستیم که از توسعه تکنولوژی‌های سایبری استفاده می‌شود و این توانمندی یا در جهت رقابت‌های انتخاباتی و یا حتی در جهت مقابله با نظام از سوی عده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. حوزه جدید تحریم‌ها در فضای سایبری شکل خواهد گرفت و ما باید با هوشیاری بسیار و پالایش اقدامات دشمن خود را در زمینه مقابله با این تحریم آماده کنیم.
وی همچنین با تاکید بر این‌که Lسامانه‌های خارجی‌ای که در زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به شدت ارزیابی و کنترل شوند» اظهار کرد: پیش از تحریم‌هایی که در دولت قبلی رخ داد، ما به مسوولان دولت وقت گوشزد کردیم که دشمن درصدد انجام اقدامات تحریمی در حوزه نفت و گاز است اما کسی به این موضوع توجهی نکرد. وقتی به دولتمردان سابق گفتیم که در حوزه نفت در حال تحریم هستیم به ما پاسخ دادند که دنیا نمی‌تواند خود را از نفت ما بی‌نصیب کند اما دیدیم که تحریم‌ها انجام شد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با بیان این‌که «اولویت امروز کشور در زمینه مقابله با تهدیدات، گسترش فضای ملی سایبری است»، اظهار کرد: امروز هم به دولتمردان‌مان می‌گوییم که باید هوشیار باشند و بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارند تا فضای ملی سایبری را گسترش دهیم و در ادامه سامانه‌های سایبری خارجی را نیز بدون کنترل و ارزیابی و نقاط حساس و حیاتی کشور مورد استفاده قرار ندهیم.
وی با اشاره به این‌که «معنای شناسایی قابلیت‌های شبکه‌های مجازی، کنترل و جلوگیری از استفاده از آن‌ها نیست»، اظهار کرد: باید بکوشیم توانمندی‌های این عرصه را بشناسیم و بر آن دقیق شویم نه این‌که به دنبال کنترل و جلوگیری از استفاده از این شبکه‌ها باشیم. فرمانده قرارگاه پدافند سایبری با اشاره به این‌که «برای پایدار شدن کشور لازم است از فرصت‌ها استفاده کنیم»، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشورمان پایدار باشد باید از فرصت‌های فضای سایبری استفاده کنیم و بکوشیم قدرت‌مان را در این زمینه افزایش داده و به ساماندهی این قدرت نیز توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به سیاست‌های کلی قراردادگاه پدافند کشور اظهار کرد: ما مجموعه‌ای از سامانه‌ها را به نام پدافند سایبری که شامل نرم‌افزار و سخت‌افزارهای تعریف شده است، فراهم کردیم و به طور جدی قصد داریم در این زمینه به ایجاد امنیت بپردازیم. تعریف فضای سایبری کشور و استفاده از این تعریف در غالب طراحی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها نیز از دیگر اولویت‌های ما در قراردادگاه پدافند سایبری است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین طبقه‌بندی کردن زیرساخت‌های سایبری کشور را یکی دیگر از سیاست‌های قرارگاه پدافند سایبری برشمرد و گفت: لازم است زیرساخت‌های حیاطی کشور را تحت پایش قرار دهیم و هر کس در این زمینه کوتاهی کند باید مورد بازخواست قرار گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با مجموعه اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم و از جمله برگزاری نمایشگاه صنعت بومی سایبری گامی را در جهت تضمین هرچه بیشتر استقرار کشور برداریم. 
به گزارش ایسنا، سومین نمایشگاه صنعت بومی سایبری با حضور نزدیک به 70 شرکت و با ارائه 200 عنوان محصول از صبح امروز (نهم خردادماه) تا 12 خرداد در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده