۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد خبر: 386545

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با اشاره به رضایت خاطر رهبر معظم انقلاب از طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا نسبت به محاق رفتن این طرح در مجلس دهم ابراز نگرانی کرد و گفت: تمام طرح‌ها و لوایح با پایان دوره نهم مجلس به محاق می‌روند.

سرنوشت بانکداری بدون ربا در محاق

به گزارش قدس آنلاین به نقل تسنیم، غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره سرنوشت طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا با تغییر دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نمایندگان مجلس دهم باید پاسخ این سؤال را بدهند و آقای حسین‌زاده بحرینی که از طراحان این طرح است و در دوره جدید مجلس نیز حضور دارد باید بگوید که چه‌اقدامی انجام خواهند داد.

وی افزود: تمام طرح‌ها و لوایح با پایان دوره نهم مجلس به محاق می‌رود؛ مگر اینکه نمایندگان مجلس مجدداً در دوره جدید تقاضا دهند و تعدادی از آنها این طرح را امضا و پیشنهاد کنند تا دوباره به گردش بیفتد؛ اگر چنین انگیزه‌ای در مجلس دهم نباشد، این طرح کنار گذاشته خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با تأکید بر "به نمایندگان مجلس دهم پیشنهاد می‌دهم  این طرح را به سرانجام برسانند"، گفت: برای طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا زحمات زیادی کشیده شد و حل مشکلات نظام بانکی کشور نیازمند اصلاحاتی است که پیشنهاد کردیم.

مصباحی مقدم با اعلام "طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردیم"، بیان کرد: ایشان این طرح را ملاحظه کردند، و یک توجه ویژه‌ای هم نسبت به پیشنهاد جایگزین جریمه دیرکرد داشتند که ما در طرح ارائه کردیم و به آن اشاره فرمودند؛ اینها حکایت از این داشت که ایشان از این طرح رضایت خاطر دارند.

وی در خصوص طرح پیشنهادی برای اصلاح جریمه دیرکرد، گفت: بانک‌ها اکنون جریمه دیرکرد را دریافت می‌کنند و این به‌نفع بانک است اما در طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، این موضوع را به جریمه‌ای که بانک می‌گیرد، ولی به حسابی در بانک مرکزی واریز می‌شود؛ مبدل کردیم.

نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: اگر بانک مربوطه بر اثر تأخیر در دریافت مطالبات دچار زیان شده باشد، بانک مرکزی، زیان آن را جبران می‌کند و بانک که دچار تأخیر پرداخت شده، منفعت نمی‌برد؛ همچنین افرادی معسر دست‌تنگ هستند و قدرت بازپرداخت بدهی خود را ندارند، اگر اعسار آنها اثبات شود، از همان حساب بانک مرکزی می‌تواند بدهی آنها به سیستم بانکی جبران شود.

وی تصریح کرد: بانک‌ها با این طرح زیان نخواهند کرد و منفعت نخواهند برد و بدهکار عالمانه و عامدانه، جریمه می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد تا در پرداخت بدهی تأخیر نیندازد. براساس این طرح اگر کسی معسر و دست‌تنگ باشد تحت فشار قرار نمی‌گیرد که ضروریات زندگی خود را به حراج و فروش بگذارد تا بانک از این طریق مطالبات خود را تأمین و وصول کند و این طرح فواید و منافع زیادی دارد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال "با توجه به اینکه نظام بانکی یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران است، مخالفت دولت و بانک مرکزی با طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟"؛ گفت: شاید یک توجیه مخالفت، این است که می‌خواستند فرصتی داشته باشند تا اگر پیشنهادی برای اصلاح دارند، بتوانند مطرح و از آن دفاع کنند تا پذیرفته شود.

به‌گفته وی، دلیل دیگر مخالفت‌ها این است که اصولاً هر کسی با یک شرایطی و وضعیتی که عادت کرده، مایل نیست فعالیتی که به آن عادت کرده، تغییر کند و معمولاً در مقابل اصلاح و تغییر، مقاومت نشان داده می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان اینکه بخشی از مخالفت‌ها در جهت مقابله با اصلاح و تغییر است، در مورد  نقش بانکداران در این مخالفت‌ها، اذعان کرد: با اصلاح نظام بانکی، منافع بانکداران با مشکل و خطر روبه‌رو می‌شود به‌طوری که مثلاً منفعتی که بانک‌ها از خسارت تأخیر و دیرکرد می‌بردند، دیگر وجود نخواهد داشت.

مصباحی مقدم در مورد اینکه ممکن است بانک‌ها برای مخالفت فضاسازی کنند، پاسخ داد: اکنون بانک‌ها یک‌طرفه سود می‌کنند، و روشی دنبال کردیم که این اتفاق رخ ندهد، به‌عبارتی دیگر سود بانک‌ها، سودی تابع بازار واقعی کالا و خدمات خواهد شد و بانک‌ها دیگر یک‌طرفه سود نخواهند کرد و حتماً برای مخالفت فضاسازی را خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده