رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خزانه‌داری این کشور خواسته از نفوذ واشنگتن برای نگه داشتن ایران در فهرست کشورهای مسأله‌دار در زمینه پولشویی استفاده کند.

آمریکا از نفوذش برای حفظ ایران در فهرست کشورهای مساله‌دار در زمینه پولشویی استفاده کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ضمن متهم کردن ایران به پولشویی و تأمین منابع مالی تروریسم، از این وزیر دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته اطمینان حاصل کند که تهران کماکان در فهرست کشورهای «پرخطر» در موارد یاد شده قرار خواهد داشت.

 بیانیه‌ای که روی وب‌سایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان قرار گرفته مدعی است ایران در راستای تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است در حال انجام اقداماتی برای مجاب کردن «کارگروه اقدام مالی» - نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی - به خروج از فهرست کشورهای پرخطر در زمینه پولشویی است. 

اد رویس در نامه به جک لو از وی خواسته در نشست هفته آتی این کارگروه از نفوذ واشنگتن برای نگه داشتن ایران در فهرست کشورهای پرخطر در زمینه پولشویی و تأمین مالی اقدامات تروریستی استفاده کند. 

وی نوشته است: «جناب وزیر عزیز؛ هنگامی که کارگروه اقدام مالی هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد، من از وزارت خزانه‌داری می‌خواهم از نفوذ آمریکا برای اطمینان از باقی ماندن ایران در فهرست کشورهای پرخطر و غیرهمکار در زمینه پولشویی و تأمین مالی اقدامات تروریستی، استفاده کند.»

 پیش از این، در اسفندماه سال گذشته «کار گروه اقدام مالی» (FATF)، مستقر در فرانسه در بیانیه‌ای از آنچه به گفته این گروه اهمال ایران در «مقابله با خطرات تأمین مالی گروه‌های تروریستی و خطرات جدی این موضوع برای یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی» است، ابراز نگرانی کرده بود. 

«کارگروه اقدام مالی» به علاوه در آن زمان، علی‌رغم توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از سازمان‌های اطلاعات مالی کشورها خواست مبادلات مالی و روابط تجاری ایران را با حساسیت و دقت بیشتر دنبال کنند.

اد رویس در نامه‌ به جک لو، ضمن یادآوری بیانیه سال گذشته این نهاد بین‌المللی مدعی شده از آن زمان اقدامات ایران در زمینه حمایت از تروریسم افزایش یافته است. 

رویس گروه حزب‌الله لبنان را با لفظ «نائب اقدامات تروریستی ایران» مورد خطاب قرار داده و تلاش‌های این گروه در سوریه برای مقابله با گروه‌های تروریستی را مورد انتقاد قرار داده است. 

وی می‌نویسد: «حزب‌الله، نائب اصلی ایران برای اقدامات تروریستی، در حال ایفای نقشی محوری در راستای تلاش‌های ایران برای حمایت از رژیم بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) است.» 

برچسب‌ها

پخش زنده