مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهدمقدس گفت: اکنون در هوای مشهد شاهد آلاینده‌های هوا و ذرات معلق هستیم و خواه ناخواه درگیر ریزگردها شده‌ایم.

"ریزگردها" مهمان هر روزه ریه شهروندان مشهدی/ این مهمان، ناخوانده نیست

به گزارش قدس آنلاین، محمد پذیرا در گفت‌وگو با  تسنیم اظهار داشت: در وضعیت فعلی هوای مشهد شاهد آلاینده‌های هوا و ذرات معلق هستیم و خواه ناخواه درگیر ریزگردها شده‌ایم و بهداشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر درگیر ریزگردها هستیم و به همین منظور در شهر مشهد، ایستگاه‌هایی را در جنوب شرق و مرکز شهر مستقر کرده‌ایم تا میزان آلودگی را رصد کنند.

وی تصریح کرد: این ریزگردها چند سالی است بر اثر تاثیرات بیابان زایی اتفاق افتاده و خود نشان دهنده تغییرات آلاینده‌های کربنی به ذرات معلق ریزگردها هستند و این موضوع به پدیده‌ای قالب در شهر مشهد تبدیل شده است.

پذیرا عنوان کرد: متاسفانه هوای استان خراسان و بهتبعآن مشهد تحت شعاع ریزگردهایی قرار گرفته که از سمت ترکمنستان وارد کشور شده اند؛ از سویی خشکسالی‌های کویری در مجموعه اطراف استان سبب شده تا در معرض خطر قرار بگیریمو در حال حاضر میزان آلودگی ریزگردها در استان 20 برابر حد مجاز کرمانشاه و 15 برابر اهواز است.

مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد بیان کرد: از امروز باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم، چرا که از طرفی نیز شاهد توده‌های هوا و ریزگردهایی از عربستان به کشور هستیم البته آلودگی هوا تنها در یک شهر نیست بلکه باید همه برای جلوگیری و پیشگیری از آلودگی هوا قدم برداریم.

وی افزود:باید برای هر فصل تصمیم گیری کنیم؛ به عنوان مثال در دیپلماسی شهری باید با شهرهای دیگر مراوده داشت و استان با استان و حتی کشور با کشور در این زمینه تلاش کنند و باید با افغانستان، پاکستان، ترکمنستان وارد مذاکره شویم.

مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: برای کنترل ریزگردها باید سهم ریزگردها را مورد بررسی قرار دهیم، هر شهری برای خود ظرفیت متفاوتی دارد به طوری که شرایط توپوگرافی شهر تهران در مشهد کاربرد ندارد ما هر روز شاهد تفاوت دمایی و هوایی هستیم که توجه نکردن به آن‌ها خسارات زیادی را در بردارد.

وی عنوان کرد: برای آلودگی هوا نیازمند مشارکت همه مردم هستند؛ آلودگی هوا را نمی‌توان تقصیر یک ارگان یا نهاد و سازمان انداخت بلکه همه باید حضور فعالی داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده