«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس با نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرد؛ در همین راستا حماس با صدور بیانیه‌ای درباره سفر مشعل به ترکیه توضیحاتی داد.

دیدار «خالد مشعل» با «یلدریم»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس با شنبه (دیروز) «بینالی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه در استانبول دیدار کرد. بر اساس گزارش وبگاه «فلسطین‌ آنلاین»، در این دیدار یک‌ساعته درباره حمایت ترکیه از مساله فلسطین صحبت شد. مشعل دو ر وز پیش (جمعه) نیز با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرده بود.
روزنامه «الشرق‌ الاوسط» به نقل از برخی مقامات فلسطینی نوشت: روابط ترکیه با حماس در مرکز این دیدارها بوده است. بنا به این گزارش، اردوغان، درخواست رژیم صهیونیستی برای قطع روابط با حماس را رد کرده اما محدود کردن فعالیت حماس در ترکیه را پذیرفته است؛ به همین دلیل در آستانه اعلام توافق با رژیم صهیونیستی با مشعل دیدار کرده تا دو پیام را منتقل کند:اول اینکه روابطش با حماس ادامه دارد دوم اینکه درباره چگونگی این روابط در آینده با مشعل به توافق نظری برسد. 
تعهد ترکیه به کمک برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی
از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند ترکیه قول داده از روابطش با حماس برای بازگرداندن اجساد نظامیان اسرائیلی که در دست حماس هستند، استفاده کند. این رسانه‌ها هم‌چنین اعلام کردند ترکیه تعهد داده در سازمان‌های بین‌المللی علیه اسرائیل اقدامی نکند و به حماس نیز اجازه چنین اقدامی داده نشود.
حماس: سفر مشعل در راستای رایزنی درباره تحولات فلسطین بوده است
جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مشعل برای رایزنی با مقامات ترکیه درباره تحولات مساله فلسطین به آنکارا رفته است. در ادامه این بیانیه آمده است: دیدارهای مشعل با اردوغان و یلدریم در راستای خدمت به منافع عمومی و نیز تبریک به مناسبت تشکیل دولت جدید ترکیه بوده است. حماس سپس اعلام کرد در این دیدارها بر درخواست‌های ملت فلسطین به ویژه رفع محاصره غزه صحبت شد.

برچسب‌ها

پخش زنده