نماینده سودان در اتحادیه آفریقا فاش کرد که این اتحادیه با استقبال از نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفر وی به اتیوپی، مخالفت کرده است.

 مخالفت آفریقا با استقبال از نتانیاهو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «عثمان نافع» نماینده سودان در اتحادیه آفریقا گفت که اتحادیه آفریقا در حاشیه سفر بنیامین نتانیاهو به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، با استقبال از وی مخالفت کرد.

وی افزود: مخالفت مسئولان اتحادیه آفریقا با استقبال از نتانیاهو ناشی از اصول و ارکان منشور این اتحادیه است که اسرائیل را رژیم اشغالگر و نژادپرست می داند و هر گونه تلاش برای استقبال از مقامات اسرائیلی از جمله نخست وزیر این رژیم، نقض منشور و اصول اتحادیه آفریقاست.

با وجود اینکه نماینده سودان در اتحادیه آفریقا اشاره ای به این قضیه نکرد که آیا اسرائیل رسما برای بازدید از این اتحادیه درخواست کرده است یا خیر اما یک منبع در این اتحادیه گفت که سفیر رژیم صهیونیستی در اتیوپی یک ماه قبل درخواست کرده بود که نتانیاهو از اتحادیه آفریقا بازدید کند.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در سفر هفته گذشته خود به قاره آفریقا که از اوگاندا آغاز و پنج شنبه گذشته در آدیس آبابا پایان یافت، ابراز امیدواری کرد که این رژیم به جایگاه ناظر در اتحادیه آفریقا نایل شود.

در همین رابطه سفیر سودان دستیابی اسرائیل به عنوان «عضو ناظر» در اتحادیه آفریقا را بعید دانست زیرا این اتحادیه همچنان با اشغال اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی و اقدامات سرکوبگرانه آن، بازداشت های فلسطینیان و نیز احداث دیوار نژادپرستانه حایل مخالف است و اتحادیه مزبور همواره در تمامی اجلاس ها خواستار عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی سال 1967 می شود.

نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دوشنبه 14 تیرماه تا پنج شنبه گذشته به مدت پنج روز برای اولین بار ظرف سه دهه گذشته به کشورهای شرق و مرکز آفریقا از جمله کنیا، اوگاندا، رواندا، اتیوپی و غیره سفر کرد.

گفته می شود این سفر به منظور  جلب آراء کشورهای آفریقایی، گسترش روابط تجاری، بهبود جایگاه رژیم صهیونیستی، تطهیر و اصلاح چهره منفور این رژیم در قاره سیاه، خروج از انزوای بیشتر، یافتن دوستانی در قاره سیاه و ... صورت گرفت.

نتانیاهو ابتدا در چهلمین سالگرد عملیات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در فرودگاه اِنتبه واقع در اوگاندا سخنرانی کرد. رژیم صهیونیستی در سال 1972 درپی ربودن شده یک هواپیمای مسافربری اسرائیلی با 260 سرنشین و انتقال آن به فرودگاه انتبه، بدون اطلاع کشور میزبان به این منطقه حمله کرده و گروگان‌ها را آزاد کردند. در این عملیات، برادر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی کشته شد.

اسرائیل با چهل کشور آفریقایی روابط دیپلماتیک دارد و سفارتخانه‌های آن رژیم علاوه بر مصر در 10 کشور آفریقای جنوبی، کنیا، نیجریه، کامرون، آنگولا، اتیوپی، اریتره، گینه، ساحل عاج و سنگال فعال می باشند. در بقیه کشورهای قاره سیاه  سفرای آن رژیم غیرمقیم هستند. از سوی دیگر 15 کشور قاره آفریقا نیز سفارت‌های دائم در اسرائیل دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده