قدس آنلاین/ ملیحه زرین‌پور: ۲ سال قبل از فروپاشی یکی از ۲ قطب مدعی حاکمیت بر بشریت، با حمایت و مشارکت ۷ کشور صنعتی جهان (جی ۷) سازمانی بین‌دولتی به نام «گروه ویژه اقدام مالی» تشکیل شد و با ۴۰ توصیه به کشورهای عضو، به بهانه مقابله با پولشویی فعالیتش را آغاز کرد.

 وقتی سیاستمدار غربی  برای اقتصاد ما نسخه می‏پیچد

فعالیت این سازمان، حداقل از نظر ظاهر، تا قبل از اضافه‌شدن 9 توصیه جدیدی که عمدتاً با فشار آمریکا و پس از حملات 11 سپتامبر با عنوان مبارزه با تروریسم و سلاح‌های بیولوژیکی مطرح شد، قابل توجیه بود. اما پس از اضافه‌شدن توصیه‌های جدید و این 2 عنوانی که حداقل آمریکا و دوستانش در چند سال گذشته بیشترین سوءاستفاده را از آن کرده و به بهانه مقابله با همین 2 عنوان، کشورهای مخالفشان را زیر فشارهای مختلف قرار داده و چند جنگ خانمان‌سوز نیز به راه انداخته‌اند، پرده از ماهیت اصلی (FATF) برداشته شده و دست غربی‌ها کاملاً رو گشته است.
مسأله زمانی مضحک‌تر می‌شود و شکاف عمیق غرب و ایران اسلامی را نشان می‌دهد که عربستان و رژیم صهیونیستی به‌ عنوان ناظران این گروه فعالیت می‌کنند. کامران ندری، عضو هیأت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر گروه بانکداری اسلامی، در گفت‏و گو با «قدس» در همین رابطه می‌گوید:
«گروه ویژه اقدام مالی» گروهی است که کشورهای توسعه‌یافته برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ایجاد کردند.
این گروه مؤسسات مالی سراسر دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌بیند که تا چه اندازه مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت و اجرا می‌کنند. گروه مزبور به مؤسسات مالی دنیا توصیه می‌کند که با چه مؤسساتی رابطه داشته باشند و با چه مؤسساتی قطع رابطه کنند.

 ایران در صدر فهرست پولشویی و تأمین مالی تروریسم!
ندری با بیان اینکه این گروه در سال ۲۰۱۵ گزارشی منتشر می‌کند و ایران را در صدر فهرست پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار می‌دهد، اظهار می‌کند: اقدام اخیری که ایران به‌منظور رفع موانع موجود انجام داده، می‌تواند کمک کند که در آینده بانک‌ها و مؤسسات مالی ما بتوانند با بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که مؤسسات مالی ایران در صدر پولشویی و تأمین مالی تروریسم هستند، بانک‌های بزرگ دنیا در برقراری ارتباط با بانک‌های ما خیلی محافظه‌کارانه عمل می‌کنند و آن ارتباط مالی که ما انتظار داریم بین ایران با سایر کشورها و مخصوصاً با مؤسسات مالی بزرگ شکل بگیرد، به وجود نخواهد آمد.

 ایران گروه‌های مدافع ظلم را تروریست می‌نامد!
این استاد دانشگاه معتقد است که در بحث تأمین مالی تروریسم ، ایران دیدگاه‏های خاصی دارد. گروه‌هایی که از منظر کشورهای غربی به‌ عنوان تروریست معرفی می‌شوند، از نگاه ایران گروه‌هایی هستند که علیه ظلم و بیدادگری بعضی از کشورها مبارزه می‌کنند و به‌هیچ‌وجه تروریسم محسوب نمی‌شوند. ولی هنوز تعریف تروریسم خیلی شفاف و روشن مشخص نیست.
وی می‌افزاید: قدرت‌های بزرگ از نفوذشان استفاده می‌کنند و بعضی از سازمان‌ها را به‌عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی می‌کنند که اینها باید از طریق دیپلماتیک، مذاکره و گفت‏وگو حل شود.
ندری می‌گوید: متأسفانه ما در فعالیت‌های اقتصادیمان یک مقدار از شفافیت گریزانیم یعنی در نظام اقتصادی ‌ما به‌طور عام و در مؤسسات مالی و بانک‌هایمان به‌طور خاص، آن شفافیتی که لازم است وجود ندارد. گاهی اوقات به دنبال بهانه‌هایی می‌گردیم و دست‌آویزهایی پیدا می‌کنیم که تا حد امکان در مقابل شفاف‌شدن سیستم و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، مقاومت کنیم.
ندری در پاسخ به این سؤال که ایران چه اقدامی می‌تواند برای مقابله با این فشارها و عدم پذیرش قطعنامه‌های جدید انجام دهد، بیان می‌کند: ایران باید از طریق روش‌های دیپلماتیک به دنیا پیغام بدهد که فعالیت‌های نظامی‏ای که دارد در داخل کشور انجام می‌دهد، صلح‌آمیز است و جنبه تدافعی دارد و به‌هیچ‌وجه از این توان و قدرت نظامی نمی‌خواهد برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کند.
وی می‌افزاید: این مسأله ربطی به اقتصاد ندارد و موضوعی است که باید دستگاه دیپلماسی ما دنبال کند. لذا در صورتی که این گفت‎وگوها خوب پیش برود و بشود غرب را متقاعد کرد که اهداف ایران در برنامه‌های نظامی‌اش، خصمانه نیست و بیشتر جنبه تدافعی دارد، مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد.

 غرب درصدد کنترل بیشتر ایران است
فؤاد ایزدی اما با بیان اینکه گروه 7 تقریباً از همان اعضای 1+5 تشکیل‌ شده است، به «راه دانا» می‌گوید: برخلاف تصورات، همه‌ کشورهای دنیا به دستورات این نهاد تمکین نمی‌کنند. کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه گردانندگان FATF می‌خواهند مدل برجام را در قرارداد با ایران اجرا کنند و با متهم‌کردن کشور ما به موضوعاتی که هیچ نقشی در آنها ندارد، به ایران فشار وارد کنند، اظهار می‌کند: مدل برجام این بود که طرف مقابل امتیازات گسترده‌ای را روی کاغذ و در عمل از ما می‌گرفت و روی کاغذ امتیازات کوچکی را متعهد می‌شد که در عمل نیز آنها را اجرایی نمی‌کرد.
ایزدی با بیان اینکه غرب 2 دغدغه اصلی نسبت به ایران دارد، عنوان می‌کند: دغدغه‌ اول موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران و دغدغه‌ دوم موضوع قدرت موشکی کشورمان است که آنها امیدوارند بتوانند از طریق FATF آن را کنترل کنند.
وی می‌افزاید: یکی از وظایف این پروژه متهم‌کردن ایران به کمک مالی به تروریسم به دلیل حمایت از گروه‌هایی است که امروز در مقابل داعش ایستادگی می‌کنند.
این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه دومین هدف FATF از قرارداد با ایران جاسوسی از طریق حساب‌های بانکی است، می‌گوید: یکی از درخواست‌های FATF این است که از فلان نرم‌افزار آمریکایی در سیستم بانکی ایران استفاده کنیم. یک ساعت استفاده از این نرم‌افزارها زمان مناسبی است تا تمام اطلاعات بانکی ما در اختیار آمریکایی‌ها قرار بگیرد. ایزدی درباره اینکه چطور می‌شود از طریق اطلاعات بانکی در کشور به جاسوسی پرداخت و در حوزه امنیتی کشور اخلال ایجاد کرد، اظهار می‌کند: هر ایرانی بالاخره در یک مجموعه‌ای مشغول به فعالیت است و از آن مجموعه حقوق می‌گیرد. حالا اگر این اطلاعات در اختیار آمریکایی‌ها قرار بگیرد، آنها به‌سادگی خواهند فهمید که چه کسانی از نهادهای امنیتی و دفاعی کشور ما حقوق می‌گیرند. وی با بیان اینکه اطلاعات بانکی در واقع گنجینه‌های اطلاعاتی است که نباید آنها را در اختیار غرب و بویژه آمریکایی‌ها قرار داد، بیان می‌کند: پولشویی و تروریسم بیش از هر جای دنیا در داخل کشورهای تشکیل‌دهنده FATF وجود دارد و این کشورها که امروز ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، خودشان از بزرگ‌ترین حامیان و بانیان گروه‌های تروریستی نظیر داعش هستند.
این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه در موضوع هسته‌ای هم غربی‌ها دقیقاً همینطور عمل کردند یعنی خودشان بمب هسته‌ای داشتند و از آن‌ هم استفاده کرده بودند ولی ایران را متهم به داشتن سلاح هسته‌ای می‌کردند، می‌افزاید: دولت در حال تکرار برجام است و محرمانه‌بودن این تفاهم نیز مؤید این مسأله است.ایزدی با بیان اینکه دولت نباید برجام را دوباره تکرار نماید، عنوان می‌کند: آمریکایی‌ها راه ارتباط با دولتمردان را فهمیده‌اند و به‌خوبی می‌دانند که چطور با دولت آقای روحانی وارد مذاکره شوند و بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده