مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مکالمه تلفنی با وزیر خارجه ترکیه، با زبانی دیپلماتیک، نارضایتی اتحادیه از روند دستگیری‌ها و اخراج‌های گسترده به بهانه مبارزه با کودتاگران را به اطلاع مقامات آنکارا رسانده است.

انتظار داریم در ترکیه «قانون» حاکم باشد/به حقوق‌بشر احترام بگذارید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز تلفنی با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه مذاکره کرد و مو ضع اتحادیه اروپا در خصوص وقایع اخیر ترکیه را با این دیپلمات ترکیه‌ای در میان گذاشت

بر اساس گزارش رویترزموگرینی در این تماس تلفنی ابتدا برای چندمین نوبت کودتای نافرجام اخیر ترکیه را محکوم کرد و گفت که اتحادیه اروپا از «نهادهای مشروع ترکیه» تمام‌قد دفاع می‌کند.

یکی دیگر از محور مکالمه موگرینی و اوغلو، بحث حقوق‌بشر بوده است. کشورها و نهادهای بسیاری تاکنون از  نحوه برخورد اردوغان با مخالفان سیاسی خود پس از کودتا انتقاد کرده‌اند؛ دولت اردوغان بر اساس آخرین آمار که امروز منتشر شد، تاکنون 15 هزار نفر را دستگیر کرده است.

موگرینی در این خصوص به اردوغان گفت که «اتحادیه اروپا انتظار دارد مقامات دولت ترکیه، قوانین این کشور را با بالاترین سطح استاندارد، اجرا کنند و به حقوق و آزادی‌های بنیادین احترام بگذارند.

ترکیه در راستای علاقه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، به کنوانسیون حقوق‌بشری این اتحادیه پیوسته بود و حکم اعدام را لغو کرده بود؛ پس از شکست کودتا دولت اردوغان از اصرار طرفداران حکومت برای اعدام کودتاگران استقبال کرد؛ اتحادیه اروپا اعتراض کرد و آنکارا هم از این کنوانسیون بیرون آمد.

فدریکا موگرینی پیش از این هم گفته بود «آنچه در بخش قضایی، دانشگاه‌ها و رسانه‌های ترکیه می‌بینیم، غیرقابل‌قبول است.»

بر اساس آمار موجود، تاکنون 50 هزار نفر از شهروندان ترکیه بنا به اتهامات مرتبط با کودتا، شغل خود را از دست داده‌اند.

دولت ترکیه دیروز اعلام کرده بود که در کنار مبارزه با طرفداران داخلی کودتا، مبارزه با سفارتخانه‌های حامی کودتا در آنکارا هم به زودی آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده