۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 409707

با توجه به اینکه دولت سوریه می‌تواند با پیروزی در نبرد حلب شرط‌های خود را بر همه تحمیل کند و نقطه عطفی در حل بحران سوریه به سود مردم و نظام رسمی این کشور به وجود آورد دشمنان تلاش می ‌کنند در مسیر پیروزی‌های نبرد حلب سنگ اندازی کنند.

نبرد حلب و تاثیر آن در پایان دادن جنگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نمی توان این واقعیت را انکار کرد که نبرد استان حلب به طور ویژه و نبرد شمال سوریه به طور کلی برای کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای که در جنگ سوریه نقش داشته‌اند، بسیار مهم است. نظام عربستان که در جنگ سوریه نقش داشت نمی خواهد که در این کشور با شکست دیگری روبرو شود. شکست‌های ریاض در مناطق غوطه شرقی دمشق بارها تکرار شده است. آزادسازی شهر حلب و حومه آن برای نظام عربستان به منزله ریزش مهره‌های بازی دومینوی است که زیان تازه‌ای را  برای عربستان سعودی و کشورهایی مانند ترکیه، قطر، فرانسه و آمریکا به دنبال خواهد داشت.

اکنون پیش بینی می‌شود که ارتش سوریه و همپیمانان آن روند جنگ را در سراسر حومه شمالی، جنوب غربی و شمالی حلب شدت بخشند و ماموریت آزاد سازی محله‌های شرقی حلب را تکمیل کنند. این مساله‌ای است که برای نظام ترکیه و عربستان خوشایند نیست. از این رو دیده می‌شود که این کشورها برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه و همپیمانان آن از گروه‌های تروریستی پشتیبانی می‌کنند.

همه کشورهایی که در جنگ سوریه نقش داشتند به خوبی به این مساله پی برده‌اند که هدف ارتش سوریه و همپیمانان آن از ادامه نبرد آزادسازی استان حلب به طور  کلی و آزادسازی حومه شمالی آن به طور ویژه این است تا با این پیروزی بتوانند در هرگونه مذاکره ای برای حل بحران سوریه در آینده دست برتر را داشته باشد و شرایط مذاکره را به طور کلی تغییر دهد.

نبرد حلب و پیامدهای آن به حومه شرقی، جنوبی و غربی حلب محدود نخواهد شد بلکه این نبرد در همه پرونده‌های مربوط به جنگ سوریه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

اکنون همه جهانیان روند جنگ حلب را پیگیری می کنند. جهانیان اکنون زمان و نتیجه آینده جنگ یمن را عنوان مرحله تازه ای از جنگ علیه دولت سوریه به شمار می آورند. اکنون دولت سوریه و همپیمانان آن تنها گزینه را ادامه نبرد با تروریست ها برای پاکسازی سوریه از آلودگی آنان و حامیانشان می‌دانند تا از این راهبرد سرنوشت خود را با دست خود تعیین کنند.

اکنون آزادسازی حلب و حومه شمالی آن برای دولت سوریه و همپیمانان آن دستاورد بزرگ و برگ برنده‌ای در مذاکرات آینده است که می‌توان از آن در مذاکره با قدرت های جهانی که در جنگ علیه سوریه نقش داشتند، استفاده کند.

با این پیروزی دولت سوریه می‌تواند شرط‌های خود را بر همه تحمیل کند. در چنین شرایطی هر گونه حل بحران سوریه با موافقت دولت و نظام رسمی این کشور صورت خواهد پذیرفت و منافع مردم و دولت سوریه را به همراه خواهد داشت. از این رو هیچ کس نمی تواند اهمیت راهبردی و نظامی استان حلب را انکار کند.

این شهر در طرح عملیات نظامی سوریه دارای اهمیت راهبردی است. زیرا این شهر کلید مناطقی است که در طول جغرافیای سوریه گسترده شده‌اند. همچنین این شهر حلقه اتصال میان مناطق شمال، شمال غرب، شمال شرق و شرق و مرکز سوریه است. این شهر که در امتداد مرز ترکیه گسترده شده است تقریبا یکی از بزرگ ترین مرکز حضور گروه‌های تروریستی است. تروریست‌های داعش و جبهه النصره به طور گسترده در حومه شمالی و غربی این شهر حضور دارند.

از این رو حجم اهمیت راهبردی این استان در نقشه آینده جنگ در شمال و شمال شرق سوریه به طور کلی مشخص می شود.

با خواندن روزنامه و مطالب مراکز پژوهشی آمریکا می توان به موضع واشنگتن درباره نبرد حلب پی برد. این رسانه ها و مراکز از شکست دیدگاه آمریکا و همپیمانان آن درباره جنگ سوریه سخن به میان آورند. این مساله پس از شکست آمریکا و همپیمانان آن در دست یافتن به هرگونه پیروزی واقعی در سوریه است. این رسانه ها و مراکز بر این مساله تاکید می کنند که پایداری سوریه زمینه را برای پیروزی این کشور و همپیمانان آن در آینده فراهم می کند.

از این رو آمریکا از نزدیک تحولات سوریه را دنبال می کند و برای سنگ اندازی در مسیر پیروزی نظامی ارتش سوریه و همپیمانان آن در استان حلب تلاش می کند تا از این مساله به عنوان برگ برنده ای راهبردی در نشست های آینده استفاده کند.

در پایان باید گفت آزاد سازی استان حلب ماموریت آسانی نیست، بلکه این اقدام نیاز به زمان و کار دارد. فرماندهان نظامی ارتش سوریه و همپیمانان آن به این مساله پی برده‌اند. اما آزادسازی حلب و روند عملیات این آزاد سازی می‌تواند در نقشه نظامی تغییرهای ریشه‌ای به وجود آورد. آزادسازی استان حلب پیامدهای بزرگی به همراه خواهد داشت و این مساله می‌تواند در پایان دادن به جنگ علیه سوریه نقطه عطف‌های بزرگی در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده