ایران برای سومین سال متوالی در خصوص ریسک پولشویی جایگاه نخست را دریافت کرده است.

برجام بانکی در جام گروه هفت/ آیا ایران از لیست سیاه خارج می شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مؤسسه بازل برای پنجمین سال اقدام به انتشار گزارش سالانه رتبه بندی شاخص ارزیابی عملکرد کشورها در زمینه ریسک پولشویی کرده و در این میان از سال 2014 به این سو ایران برای سومین سال متوالی جزء پرخطرترین کشورها معرفی شده است.
این در حالیست که وضعیت اکثر کشورها نسبت به سال گذشته در این شاخص بهبود یافته اما نام ایران که در تلاش است تا سیستم بانکی خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی پس از لغو تحریم ها پاکسازی کند همچنان در صدر کشورهای پرخطر به لحاظ پولشویی باقی مانده است.
گروه ویژه اقدام مالی(FATF) که یک نهاد بین المللی است در سال 1989 با همکاری هفت کشور صنعتی تشکیل شد و هدفش توسعه و پیشرفت واکنش های بین المللی نسبت به مسئله پولشویی است این گروه در اکتبر سال 2001 مأموریت خود را افزایش و مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تسلیحات کشتار جمعی را نیز در دستور کار خود قرار دادند.
گفتنی است در حال حاضر 33 حوزه قضائی کشور و سرزمین و 2 سازمان بین المللی و منطقه ای به عنوان اعضای وابسته و ناظر با این گروه همکاری می کنند و با وجود اینکه این سازمان ها حق رأی ندارند اما در جلسات و گروههای کاری بطور کامل شرکت می کنند.
بر اساس این گزارش؛ گروه اقدام مالی(FATF) نام ایران را در کنار کره شمالی در فهرست دولت های غیرهمکار و مناطق پرخطر از نظر پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار داده و این موضوع باعث شده تا بانکها و مؤسسات اعتباری دنیا در ارتباط برای فعالیتهای مالیشان بسیار احتیاط کنند و اغلب از همکاری با شرکت های ایرانی سر باز زنند.
در این میان مؤسسه تحقیقاتی بین المللی بازل در گزارشات خود اظهار داشته که شاخص ضدپولشویی مورد بررسی در 149 کشور جهان نشان می دهد که معاملات مالی در ایران، افغانستان و تاجیکستان بیشترین احتمال پولشویی و یا فعالیت های تأمین مالی تروریسم را بهمراه دارد.
نکته قابل تأمل اینجاست که اخیراً وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز در گفتگو با شبکه های خبری خارجی اعلام داشته که ایران اقدامات بسیار زیادی را در خصوص مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام داده و با استفاده از تکنولوژی و سیستمهای اطلاعاتی تاحدودی توانسته حتی موارد مشکوک به پولشویی را نیز مورد بررسی قرار دهد.

*آیا گروه ویژه اقدام مالی(FATF) به دنبال اطلاعات حسابها هستند؟

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی نیز اخیراً  اظهار داشته که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به هیچ عنوان به اطلاعات حسابهای بانکی کشورها دسترسی ندارد بلکه در پی آن است تا زیرساخت های مبارزه با پولشویی را در کشورها تقویت کند و در همین راستا به کشورها اعلام کرده تا در این خصوص جرم انگاری کرده و زیرساخت های لازم را فراهم نمایند.
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای کشورمان نیز در آستانه اولین سالگرد امضای برجام اظهار داشت که در نامه وزیر اقتصاد به گروه ویژه اقدام مالی(FATF)اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس با آنها همکاری می کند و حاضر نخواهد بود امنیت و منافع ملی کشور را تسلیم کند.
ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پیرامون همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به نظرات برخی از کارشناسان مبنی بر دسترسی این گروه به حسابهای مردم این همکاری به نفع کشور نیست و باعث بروز مشکلاتی برای ایران خواهد شد.
وی افزود: بر خلاف اینکه یکی از مواد توافقنامه 1+5 برداشته شدن تحریمها علی الخصوص تحریم های اقتصادی بود، متأسفانه هیچ یک از بانکهای بزرگ اروپایی و حتی بانکهای حاشیه خلیج فارس جرأت برقراری ارتباط با ایران را نداشتند و در همین راستا متأسفانه مشکلات بین المللی سیستم بانکی کماکان پابرجاست.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: هر قراردادی قطعاً دارای نقاط مثبت و منفی است اما کارشناسان این امر ضرر این قرارداد را برای کشور بیشتر از نفع آن میدانند چرا که دفاع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم آن، از مظلومین جهان است نه تروریستها و این موضوع دیر یا زود برای مردم دنیا روشن خواهد شد. 
 
*ایران هرگز از تروریستها حمایت نخواهد کرد
شهاب نادری نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: متأسفانه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ایران را به همکاری با داعش و القاعده و طالبان متهم کرده و همکاری با این گروه منوط به عدم ضرر این تعامل برای نظام است.
وی همچنین تصریح کرد : ایران هرگز از تروریست ها حمایت نخواهد کرد و نظر این گروه در حمایت ایران از تروریست ها کاملاً مغایر با واقعیت است. 
 
*باید با دنیا در ارتباط باشیم و از انزوا خارج شویم
 
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این خصوص بیان کرد: روابط برون مرزی از جهات مختلف دارای اهمیت است لذا نیاز داریم تا با دنیا در ارتباط باشیم و از انزوا خارج شویم.
وی افزود: با توجه به اینکه نگاه ایران کاملاً ایدئولوژیک و انسانی بوده، با نگاه دنیا که نگاهی سودجویانه است در تضاد قرار دارد بنابراین اختلاف نظر ما با دنیا قطعی و اساسی است. در همین خصوص آنها نیز در زمینه مبارزه با پولشویی و تروریسم اختلاف نظر اساسی با ما دارند اما این اختلاف نظر دلیلی بر انزوا نیست.
وی ادامه داد: باید بصورت فعال در دنیا حضور داشته باشیم تا بتوانیم نظر آنها را تغییر دهیم و بخشی از حرفهای خود را بزنیم و تصمیمات آنها را خنثی کنیم.
ندیمی در پایان تأکید کرد: در صورتی که محتوای قرارداد همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مخالف شرع و قوانین ایران باشد مجلس و شورای نگهبان آن را نخواهد پذیرفت و دولت هم آن را به اجرا نخواهد گذاشت، بنابراین با رعایت قانون اساسی و موافقت دولت، مجلس و شورای نگهبان جای نگرانی برای همکاری با این گروه و انعقاد قرارداد با آنها وجود نخواهد داشت.
حال با توجه به اینکه گروه ویژه اقدام مالی(FATF) که بیشتر کشورها در آن عضویت دارند و ایران با این گروه وارد گفتگو و تعامل شده است چه تصمیم بین المللی را برای نظام بانکی ایران در سرخواهد داشت؟

برچسب‌ها