۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 455683

در ادامه فشارهای جمهوریخواهان به دولت آمریکا بر سر انتقال ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به ایران، یک سناتور جمهوریخواه این اقدام دولت "باراک اوباما" را "پولشویی" توصیف کرد.

اتهام پولشویی اوباما برای ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که جنجال‌های جمهوریخواهان آمریکایی درباره انتقال 1.7 میلیارد دلار پول نقد به ایران ادامه دارد، یک سناتور جمهوریخواه باراک اوباما را به پولشویی متهم کرده است.

چند روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول نقد به تهران را تایید کرد؛ اقدامی که به دنبال فشارهای قانونگذاران به ویژه جمهوریخواه آمریکایی بر دولت به دلیل آنچه «پرداخت باج به ایران» می‌خوانند، انجام شد.

به دنبال تشدید فشارهای کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور روز پنجشنبه چهار نماینده دولت باراک اوباما در نشستی در کمیته خدمات مالی این مجلس به سوالات قانونگذاران درباره انتقال 1.7 میلیارد دلار به ایران حضور پیدا کردند. 

دستیار وزیر خارجه آمریکا در مسائل حقوقی، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، دستیار وزیر دادگستری آمریکا در مسائل امنیت ملی و دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعاتی حاضران در این نشست بودند.

به دنبال برگزاری این نشست، یک سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس درباره پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران مدعی شد که دولت باراک اوباما برای تهران «پولشویی» کرد.

«تد کروز» که در مبارزات درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 نامزد شده بود اما ناکام ماند، در یک مصاحبه ادعاهای منسوخ آمریکایی‌ها ضد ایران در خصوص حمایت از تروریسم را تکرار کرد.

او  به پایگاه «واشنگتن فری بیکن» گفت: «این نشست استماع، تنها ثابت کرد که افراد معقول پیشتر درباره انتقال پول نقد از سوی دولت اوباما به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده بودند و آن این است که این اقدام، پرداخ باج به رژیمی سرکش بوده که متعهد به هزینه کردن آن پول‌ها برای حملات تروریستی به آمریکا و متحدانمان است».

وی درباره پرداخت پول نقد به ایران گفت: «دولت باراک اوباما این موضوع را پذیرفت چون آنها نمی‌خواستند هیچ نشانه و مدرکی از استفاده ایرانی‌ها از آن برای مقاصد تروریستی وجود نداشته باشد. اقدام دولت(اوباما) در واقع یک عملیات پولشویی بود».

جنجالها بر سر انتقال پول به ایران در حالی ادامه دارد که اصل این پول(400 میلیون دلار) متعلق به ایران بوده و مابقی آن، سود این پول طی دهه‌های گذشته است که همگی جزء داراییهای بلوکه شده ایران در آمریکا محسوب می‌شد.

برچسب‌ها

پخش زنده