در حالی که نمایندگان کارگری معتقدند کسری درآمدها و عدم حمایت دولت ها از افزایش واقعی مزد باعث افت مستمر کیفیت زندگی مشمولان قانون کار شده است معاون روابط کار وزارت کار بر کاهش قدرت خرید کارگران مُهر تأیید زد.

 وزارت کار کاهش قدرت خرید کارگران را تایید کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، «کشاورزان، صنعتگران، کسبه و همه افرادی که حقوق‌بگیر هستند از جمله کارگران و کارمندان که امروزه تحت فشار هستند باید بتوانند با رفاه بیشتر و معیشت راحت‌تر زندگی کنند.» جمله ای بود که حسن روحانی در کوران رقابت‌های انتخاباتی وعده هایی را به کارگران داد اما نه تنها رفاه کارگران بیشتر نشد بلکه مشکلات کارگران روز افزون شد.

این وعده روحانی پلی شد تا وی بر سر کار آمده و کرسی ریاست جمهوری را قبضه کند. اما پس از روی کارآمدن به اعتقاد بسیاری از کارگران وعده های خود را درباره دستمزد و رفاه این قشر زحمت‌کش فراموش کرد.

وضعیت معیشتی کارگران تا جایی در دولت با تعطیلی  واحدهای تولیدی و رکود اقتصادی تحت شعاع قرار گرفت که امروزه بسیاری از کارگران از امنیت شغلی و قدرت خرید به عنوان دو مولفه اصلی در دغدغه های جامعه کارگری یاد می کنند.

مصداق کلام برای وضعیت نامطلوب معیشت کارگران وضعیت حقوق و دستمزد آنهاست. در حالی خط فقر در کشور بیش از 2 میلیون و 300 هزار تومان است که به نظر می‌رسد کارگران با افزایش حقوق حداقلی سال 95 تنها می‌توانند بخش کوچکی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند و تاسف بار تر آن که قشر کارگر که حقوق بخور و نمیری را همواره در جیبش می دیده، امسال نیز مبلغ مالیات از حقوقشان کم می شود و این  موضوعی است که انتقادات بسیاری را به دنبال داشته و دارد.

کارگران می‌گویند مخارج خانوار همزمان با شروع نیمه دوم سال در حال افزایش است و امکان تأمین معیشت با درآمد کمتر از 3 میلیون تومان در ماه وجود ندارد؛ در عین حال قدرت خرید در 6 ماه اول امسال دستکم 30 درصد افت کرده است.

*درآمدها کفاف مخارج را نمی‌دهد

 هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: آمارهای دولتی از وضعیت مخارج خانوار معمولا 2.3 تا 2.5 میلیون تومان برای هر خانوار در ماه اعلام می شود که اگر همین آمار را نیز بپذیریم، شکاف عمیقی با دریافتی 812 هزارتومانی تا یک میلیون و 300هزار تومانی کارگران خواهد داشت.

ابوی ادامه داد: در سال جاری نیز برخی اقلام پُرمصرف خانوارهای کارگری افزایش قیمت داشته و فاصله معیشت و درآمد کارگران هر روز بیشتر می شود. معمولا نرخ های تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار با واقعیت های زندگی کارگران تفاوت دارد.

* گلایه معاون ربیعی از بی توجهی به وضع کارگران در دولت یازدهم/ قدرت خرید روز به روز کاهش می‌یابد

 اما در این میان نکته جالب گلایه معاون ربیعی از بی توجهی به وضع کارگران در دولت یازدهم است. قدرت خرید کارگران تا حدی نامطلوب است که خود دولت نیز این موضوع را تأیید می کند.

سیدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزارت کار چندی پیش با بیان اینکه تغییر چندانی در معیشت کارگران احساس نمی‌کنیم، گفت: نیروی کار باید حداقل 50 درصد از حقوقش را پس‌انداز کند د رحال حاضر قدرت خرید کارگران روز به روز کاهش می‌یابد.

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: دستمزد کارگران از سال84 تاکنون 67 درصد قدرت خریدش را از دست داده است یعنی یک‌هزار تومانی که نیروی کار به دست می‌آورد به اندازه 300 تومان سال 84 قدرت خرید ندارد و این اشتباه دولت‌مردان در تنظیم اقتصاد کلان کشور بوده است که امروزه جبران آن، کار بسیار مشکلی است.

هفده‌تن با اشاره به اینکه بعد از گذشت سه دهه تغییر چندانی در معیشت کارگران احساس نمی‌کنیم، افزود: ما وقتی می‌توانیم به خود ببالیم و افتخار کنیم که نیروی کار حداقل 50 درصد از حقوقش را پس‌انداز بکند.

وی اضافه کرد: ما در بخش روابط کار تلاش‌های زیادی کردیم و حداقل هشت برنامه دستاوردمحور، برنامه‌هایی که برای اقتصاد کشور دستاورد داشته باشد طراحی کردیم که امید است به زودی اجرایی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده