قدس آنلاین-بجنورد- سمانه محمدزاده ثانی: کارشناس مسئول گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : ۴ تن شیره گیاه باریجه در سطح ۴۳۲ هکتار از مراتع شیروان ، بجنورد، گرمه ، مانه و سملقان برداشت شد.

پایان برداشت شیره گیاه دارویی و صنعتی باریجه درخراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، مهندس علیرضا احمدی اسکویی گفت: این بهره برداری به منظور تحقق شعار سال ۹۵ ، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و با هدف جلب مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی انجام شد.

وی با اشاره به ارزش محصولات این گیاهان در زمینه های دارویی، بهداشتی و صنعتی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، بر بهره برداری اصولی وفنی از این گیاهان تاکید کرد.

وی اظهار داشت: با حفظ و احیا این گیاه بومی در منطقه می توان زمینه های اشتغالزایی در خصوص  بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد.

احمدی تصریح کرد: در سال ۹۵ با اجرای عملیات بهره برداری باریجه  شرایط اشتغال ۶۰۰۰ نفر روزبرای مدت ۲  ماه ایجاد شده است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  خراسان شمالی گفت : شیره باریجه  کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به صورت خام و بدون فرآوری به کشور های خارجی صادر می شود.

وی افزود : این محصولات جزو گونه های مجاز مشروط بوده که بهره برداری و حمل آن فقط به صورت طرح بهره برداری مصوب و با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری امکان پذیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده