بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره تکلیف فراکسیون‌بندی‌های مجلس دهم هم مشخص شد.

ابتکار لاریجانی، اصول‌گرایان مجلس را زیر یک سقف برد/اصول‌گراها در مجلس بالاخره اکثریت شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین، مجلس‌نشینان دهم قرار را بر این گذاشتند که کار را با سه فراکسیون پیش ببرند. یک سو اصلاح طلبانی که نام امید بر آنها گذاشته شده است و سوی دیگر دو فراکسیون اصولگرا با دو برچسب متفاوت؛ یکی «مستقلین» که در راس آن کاظم جلالی یکی از اصولگرایان مجلس نشسته است، دومی فراکسیون ولایت که با تصمیمی که روز گذشته گرفته شد حاجی بابایی به شکل موقت در راس آن قرار گرفت، یک چهره نزدیک به پایداری‌های مجلس.

ماجرا اما آنجا جالبتر می شود که دو فراکسیون اصولگرا گرچه هر یک قرار است مسیر پارلمانی خودشان را پیش ببرند اما در یک نقطه بهم خواهند رسید. شورای عالی فراکسیون ها به ریاست علی لاریجانی.

نقطه وصلی که باید آن را هوشمندی و ابتکار رییس مجلس دهم دانست. ابتکاری برای جلوگیری از تشتت و تفرقه بین اصولگرایان.

ماجرای اختلافات فراکسیونی از کجا آغاز شد؟
ابتدای مجلس دهم، همان روزهایی که بحث بر سر کرسی ریاست مجلس دهم بود، همه اصولگرایان مجلس دهم از معتدلین تا تندروها به دعوت علی لاریجانی زیر یک سقف رفتند تا نگذارند در روزهای اوج گیری اصلاح طلبان کرسی ریاست قوه مقننه به دست چپ گرایان بیفتد. ابتکاری که موافق افتاد و اکثریت کرسی های هیات رییسه به راست گرایان رسید. 

این موفقیت در انتخابات ریاست کمیسیون ها هم ادامه یافت و 11 کمیسیون از 13 کمیسیون تخصصی مجلس به نمایندگان اصولگرا رسید.

اما بعد از روشن شدن تکلیف کرسی های هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون های تخصصی کار تشکیلاتی در مجلس دهم از رونق افتاد و نمایندگان مستقل از اصولگرایان اعلام جدایی کردند با این استدلال که «پس از انتخاب رییس مجلس ما نمی توانیم با پایداری ها دور یک میز بنشینیم». این جمله‌ای است که جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت آن را دلیل اصلی پیگیری برای ایجاد فراکسیون سومی به نام «مستقل» در مجلس خواند و در نهایت کار به تشکیل فراکسیون سوم به ریاست کاظم جلالی کشیده شد.

داستان اختلافات در فراکسیون ولایت و ریزش به نقع فراکسیون مستقلین تا به آنجا ادامه یافت که کار به ثبت‌نام مجدد در این فراکسیون هم رسید. این ثبت‌نام پس از آن صورت می‌گیرد که برخی اعضای فراکسیون ولایت از انفعال این فراکسیون گلایه‌مند شدند و مستقلان را فعالتر از خود دیدند. آنجا که محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ با انتقاد از حرکت انفعالی فراکسیون ولایت در مجلس گفته بود: متاسفانه برخی اهداف دیگری در تشکیل فراکسیون ولایت در مجلس داشتند که این امر می‌تواند آسیب‌رسان باشد. او تاکید کرده «معتقدم انفعال در حرکت فراکسیون ولایت، در حال حاضر باعث ریزش نیروهای این فراکسیون در مجلس شده است». شاید برای جلوگیری از همین بی‌تحرکی و ریزش زودهنگام است که پورمختار از عضوگیری فراکسیون ولایت هم خبر داده و گفت«با وجود بی‌تحرکی فراکسیون ولایت در مجلس، به کمک جمعی از نمایندگان، مجددا فرایند ثبت‌نام از نمایندگان برای حضور در این فراکسیون آغاز شده است و آقای لاریجانی هم مطلع از این موضوع هستند.»

اصولگرایان ولایت حتی تلاش کردند تا اساسنامه فراکسیون را سریعتر به سرانجام برسانند تا ریزش بیشتری را شاهد نباشند اساسنامه ای که گفته می شد به توصیه علی لاریجانی دست به تهیه و تدوین آن زده بودند.

گویی آنکه لاریجانی تلاش داشت در شرایطی که طیف معتدلین اصولگرای مجلس تحت مدیریت کاظم لاریجانی مرد نزدیک به خودش طی طریق می کنند، طیف دیگر اصولگرایان مجلس را نیز بی آنکه کار به اختلافات بیشتر کشیده شود مدیریت کنند. آنگونه که وقتی به او پیشنهاد داده شد از جایگاه رییس مجلسی ریاست شورای عالی فراکسیون ها را بپذیرد به این درخواست پاسخ مثبت داد.

شورای عالی فراکسیون ها همان ابتکاری بود که ابتدا از سوی مستقلین مطرح شد و قرار بود هر سه فراکسیون نمایندگانی در آن داشته باشند اما امیدی ها تن به این خواسته ندادند تا از همان ابتدا خود را جبهه مقابل اصولگرایان معرفی کنند.

طیف ولایت اصولگرایان مجلس هم گرچه ابتدا با شرط و شروط به این ایده نگاه می کردند اما در نهایت به این خواسته تن دادند. تصمیمی که در نهایت علی لاریجانی را به ریاست این شورا رساند تا مرد اول اصولگرایان مجلس باز هم با ابتکار خود مانع تفرقه بین راست گرایان مجلس شود.

به گفته مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی تشکیل شورای عالی فراکسیون ها پروسه کارشناسی 10 جلسه ای را با حضور لاریجانی طی کرد و در آخرین جلسه قرار شد 17 نفر از هر یک از دو فراکسیون به عنوان اعضای شورای عالی در جلسات به ریاست علی لاریجانی حضور پیدا کنند.

بنا به گفته وی گرچه دو فراکسیون "مستقلین ولایی" و "ولایت" نگاه مشترکی ندارند و مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند اما می توانند در مسائل کلان و ملی فهم مشترکی با یکدیگر داشته باشند. به عبارت بهتر شورای عالی فراکسیون ها به مثابه ائتلاف دو سلیقه سیاسی اقلیت مجلس است که با همگرایی قاعدتا می توانند جهت دهی قوه مقننه را در بسیاری از بزنگاه های سیاسی 3.5 سال باقی مانده از عمر مجلس دهم رقم بزنند و جایگاه فراکسیون اکثریت را در مجلس ایفا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده