انزلی-رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران گفت: اتصال راه آهن روسیه به ایران و حمل و نقل شمال به جنوب می تواند در حوزه اقتصادی منافع میلیارد دلاری برای ایران به همراه داشته باشد.

اتصال راه آهن روسیه به ایران منافع اقتصادی کشور را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سردارسرلشکر سید یحیی رحیم صفوی ظهر چهارشنبه در همایش آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد با اشاره به شش حوزه ژئوپلیتیکی در اطراف ایران، تصریح کرد: سه حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز آناتولی موضوع و هدف از برگزاری این همایش است.

وی کاهش عوامل منفی ژئوپلیتیکی را بهترین راهکارهای راهبردی ایران در دریای خزر عنوان کرد و افزود: اتصال راه آهن روسیه به ایران و حمل و نقل شمال به جنوب می تواند در حوزه اقتصادی منافع میلیارد دلاری برای ایران به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه به اهمیت اتصال خط لوله نفت و گاز ایران به حوزه های ژئوپلتیکی اشاره و اظهار کرد: اتصال خط لوله نفت و گاز کشورهای حاشیه دریای خزر به بندر جاسک سالانه میلیاردها دلار درآمد برای کشور به دنبال دارد.

وی بیان کرد: افزایش صادرات کالای غیرنفتی به کشورهای اطراف با توجه به مجموع ۱۸۴ میلیون نفری جمعیت این کشورها می توان منبع کسب درآمد فوق العاد خوبی برای ایران محسوب شود.

سید یحیی رحیم صفوی با بیان اینکه ایران می تواند با حضور در حوزه گردشگری و ایجاد برخی تسهیلات اعم از لغو ویزا، صدور ویزا در مرزهای کشور، کاهش تعرفه های گمرکی زمینه های ورود گردشگر به کشور را فراهم کند، اظهار کرد: روسیه با جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری سالانه پنج میلیون مسافر به ترکیه اعزام می کند که می توانیم با فراهم کردن این زیرساخت ها بسترهای لازم برای مسافرت یک میلیون نفر در ایران فراهم کرد.

وی با تأکید برضرورت تکمیل و بهره برداری هر چه سریعتر از راه آهن رشت، گفت: تکمیل این خط ریلی و اتصال آن به جمهوری آذربایجان و روسیه می تواند تأثیرفراوانی در ترانزیت کالا و مسافر در منطقه داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده