محمود خلیل الحصری از قاریان نامدار جهان اسلام است که به بهانه سالگرد ارتحالش، بخشی از زندگی‌نامه و اثری از وی تقدیم می‌شود.

حصیربافی که صدایش در تاریخ ماندگار شد/ صاحب اولین ترتیل ضبط‌ شده در جهان اسلام

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس: استاد «محمود خلیل الحصری» از نوابغ هنر تلاوت قرآن کریم جهان اسلام است که اولین تلاوت ترتیل جهان اسلام باوجود مخالفت اساتید آن زمان با صدای وی ضبط شد و برای نسل‌های بعد به یادگار ماند.

در این گزارش به بهانه سالگرد درگذشت استاد به معرفی این استاد تلاوت می‌پردازیم.

استاد «محمود خلیل الحصری» از نوابغ تلاوت مصر است که در سال ۱۹۱۷ در روستای شبرالنمله از منطقه طنطای مصر چشم به جهان گشود.

پدرش حصیر باف بود، به همین دلیل حصری نام داشتند. پدر از سن ۴ سالگی محمود را به مکتب‌خانه فرستاد و وی در ۸ سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

محمود در ۱۲ سالگی به حوزه علمیه طنطا رفت و چندی بعد برای تحصیل در رشته علوم قرائت وارد دانشگاه الازهر قاهره شد و مدرک کارشناسی این رشته را هم اخذ کرد.

این استاد قرآن کریم در سال ۱۹۴۴ با موفقیت در آزمون ورودی به رادیو رفت و این کار آوازه استاد را در سراسر دنیا گسترش داد، همچنین این قاری قرآن کریم در سال ۱۹۵۵ به عنوان قاری مسجد «امام‌حسین(ع)» قاهره انتخاب شد و در همین سال اولین اثر ترتیل خود را به روش «حفص از عاصم» منتشر کرد و کتابی درباره علم تجوید نوشت.

شیخ حصری چاپ این کتاب‌ها را خود عهده‌دار می‌شد که به‌صورت رایگان نیز آن‌ها را توزیع می‌کرد و برخی از این کتاب‌ها را به شورای عالی امور اسلامی مصر اهدا کرد.

این قاری برجسته مصری در سال ۱۹۶۸ میلادی به‌عنوان رئیس اتحاد قاریان جهان اسلام انتخاب شد.

حصری از جمله قاریانی است که رادیوی مصر تلاوت‌های خوبی از او ضبط کرده و مجموعه‌های کاملی از تلاوت ترتیل و تحقیق با روش‌های گوناگون از وی به یادگار مانده است.

الحصری قرآن کریم را به روایت «ورش از نافع» و سپس به‌ صورت تجوید و در نهایت به روایت‌های «قالون» و «الدوری» ضبط کرد، که برای ضبط کامل قرآن کریم به روایت‌های مختلف ۱۰ سال صرف کرد.

استاد «محمود خلیل‌الحصری» در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۸۰، پس از خواندن نماز عشاء جان به جان آفرین تسلیم کرد.

در پایان توجه علاقه‌مندان به استماع تلاوتی آیاتی از سوره‌های واقعه و حدید با صدای مرحوم حصری جلب می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده