واقعیت معیشت مردم نباید فراموش شود. آمارهای دولتی از وضعیت مخارج خانوار معمولا 2.3 تا 2.5 میلیون تومان برای هر خانوار در ماه اعلام می شود که اگر همین آمار را نیز بپذیریم، شکاف عمیقی با دریافتی 812 هزارتومانی تا یک میلیون و 300هزار تومانی کارگران خواهد داشت.

توافق کمیته مزد ۹۶ بر تعیین معیار واحد برای اعلام هزینه معیشتی کارگران

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با تأکید بر اینکه در جلسه روز گذشته مقرر شد یک منبع واحد هزینه های معیشت را اعلام کند گفت:دولت نباید واقعیت معیشت مردم را فراموش کند. مردم مشکلات متعددی در تأمین معیشت دارند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، هادی ابوی، رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران درباره جلسه روز گذشته کمیته مزد گفت: این جلسه با محور کلیات تعیین دستمزد  برگزار شد. در این جلسه مقرر شد تا یک منبع واحد جهت محاسبه هزینه های معیشت تعیین شود. یعنی یا مرکز آمار یا بانک مرکزی یک ملاک مشخص برای تعیین دستمزد مشمولان قانون کار تعیین شود.

 وی بیان کرد: سال گذشته کمیته مزدی جلسات متعددی را برای تعیین دستمزد برگزار کرد اما در نهایت هنگام تعیین مزد به  عنوان ملاک اصلی قرار نگرفت. به همین دلیل امسال کارگران پیشنهاد کرده اند تا یک منبع آماری واحد برای استخراج هزینه سبد معیشت کارگران به توافق برسند.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه سال گذشته دولت اصل قانون را  در تعیین مزد فراموش کرد گفت: واقعیت معیشت مردم نباید فراموش شود. آمارهای دولتی از وضعیت مخارج خانوار معمولا 2.3 تا 2.5 میلیون تومان برای هر خانوار در ماه اعلام می شود که اگر همین آمار را نیز بپذیریم، شکاف عمیقی با دریافتی 812 هزارتومانی تا یک میلیون و 300هزار تومانی کارگران خواهد داشت.

ابوی ادامه داد: در سال جاری نیز برخی اقلام پُرمصرف خانوارهای کارگری افزایش قیمت داشته و فاصله معیشت و درآمد کارگران هر روز بیشتر می شود. معمولاً نرخ های تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار با واقعیت های زندگی کارگران تفاوت دارد.امیدواریم امسال یک منبع واحد نرخ های تأمین معیشت را واقعی اعلام کند.

برچسب‌ها

پخش زنده