دکتر عبدالحمید انصاری از کارشناسان برجسته پولی و بانکی کشور که مدیرعاملی بانک ملی ایران و مدیرکلی اعتبارات بانک مرکزی را در کارنامه خود دارد درباره این موضوع به «قدس آنلاین» می گوید: اجرای این طرح صرفا یک موضوع محاسباتی برای تسهیل امور حسابداری بوده و هیچ نقش وتاثیری در کاهش تورم یا بهبود معیشت مردم ندارد.

تغییر واحد پول ملی به تومان هیچ تاثیری بر معیشت مردم ندارد/ حذف صفر از پول ملی صرفا جنبه محاسباتی دارد/ هیچ اقتصادی در دنیا با حذف صفر متحول نشده

در جلسه روز گذشته هیات دولت لایحه بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول کشورمان از ریال به تومان و حذف یک صفر از پول ملی از سوی اعضای هیات دولت به تصویب رسید. موضوعی که عده ای آن را در راستای حفظ ارزش پول ملی، برخی باعث کاهش نرخ تورم و عده ای دیگر آن را عاملی تورم زا معرفی می کردند. دکتر عبدالحمید انصاری از کارشناسان برجسته پولی و بانکی کشور که مدیرعاملی بانک ملی ایران و مدیرکلی اعتبارات بانک مرکزی را در کارنامه دارد درباره این موضوع به «قدس آنلاین» می گوید: اجرای این طرح صرفا یک موضوع محاسباتی برای تسهیل امور حسابداری بوده و هیچ نقش وتاثیری در کاهش تورم یا بهبود معیشت مردم ندارد. متن کامل گفتگوی قدس آنلاین با عبدالحمید انصاری در ذیل آمده است:

نه تنها با حذف یک صفر بلکه با حذف چهار صفر هم تحولی در بخش واقعی اقتصاد ایجاد نمی شود

عبدالحمید انصاری مدیرعامل اسبق بانک ملی درباره تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف یک صفر از پول ملی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کاهش ارزش پول ملی در چند دهه اخیر باعث ایجاد مشکلات جدی در محاسبات قیمتی و ثبت و ضبط محاسبه حساب ها در اکثر سازمان ها و ادارات شده است. وی افزود: کارشناسان اقتصادی در طی سال های اخیر طرح های متعددی از جمله حذف چهار صفر یا سه صفر و حتی یک صفر را برای حل این مسئله به دولت ها پیشنهاد دادند، که دولت یازدهم قصد عملیاتی کردن حذف یک صفر از واحد پول ملی را دارد. انصاری با تاکید بر این موضوع که این مسئله موضوعی جدیدی نبوده و در دوره ها و دولت های مختلف مورد بحث و بررسی بوده است خاطرنشان کرد: به دلیل وجود ملاحظاتی برای حذف صفرهای بیشتر از پول ملی، به نظر می رسد هیات دولت ترجیح داده است فعلا فقط یک صفر را از واحد پول ملی حذف کرده یا به عبارتی واحد ریال را به تومان تبدیل کند. مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی با متفاوت دانستن حذف یک صفر با حذف سه یا چهار صفر به قدس آنلاین گفت: به هر حال حذف سه یا چهار صفر در قیاس با تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان موضوع کلی تری بوده و دولت یازدهم با حذف یک صفر از پول ملی صرفا قصد دارد تستی را در این زمینه انجام داده و انعکاس نتایج این کار در جامعه و واکنش ها را مشاهده کند. وی افزود: طبیعتا هدف اصلی حذف سه یا چهار صفر از واحد پول ملی است چرا که با توجه به تورم موجود حذف یک صفر تاثیر چندانی در تسهیل محاسبات نخواهد داشت. به هر حال حذف سه یا چهار صفر در قیاس با تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان موضوع کلی تری بوده و دولت یازدهم با حذف یک صفر از پول ملی صرفا قصد دارد تستی را در این زمینه انجام داده و انعکاس نتایج این کار در جامعه و واکنش ها را مشاهده کند.

اجرایی شدن این اقدام نیازمند تصویب مجلس است

انصاری در ادامه این گفتگو ضمن بی اثر دانستن حذف صفرها از واحد پول ملی در ایجاد تحول در اقتصاد ایران تصریح کرد: حذف سه  یا چهار صفر از واحد پول ملی هیچ تحولی در اقتصاد کشور ایجاد نکرده بلکه حذف این صفرها صرفا دارای کارکرد حسابداری بوده و فقط خرید و فروش های عادی و روزمره مردم را کمی تسهیل می کند. مدیرعامل اسبق بانک ملی با اشاره به تاثیرات روانی اجرای این طرح اظهار داشت: اجرای این طرح جز ایجاد تسهیل در خرید و فروش و سازو کارهای محاسباتی هیچ فایده دیگری نداشته و هرگز کشوری با حذف صفر از واحد پولی خود نتوانسته تحولی در اقتصادش ایجاد کند. وی با اشاره به لزوم وجود راهکارهای اقتصادی برای بهبود فضای کسب  و کار و کاهش تورم خاطرنشان کرد: حذف صفر یا تغییر واحد پولی کشور راهکارهای اقتصادی نبوده و صرفا راهکاری حسابداری و مدلی برای ثبت و ضبط است. انصاری تاکید کرد:  نه با حذف یک صفر و نه با حذف سه و چهار صفر نباید منتظر تحولی در اقتصاد بود.

حذف صفرها از پول ملی هیچ ارتباطی به اقتصاد و مسائل جاری کشور ندارد

این کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به محاسن و معایب حذف صفر از پول ملی بیان داشت: به هر حال این اقدام اگرچه محاسبات را آسان تر می کند اما ممکن است برای قیمت کالاهای خرد و کسری از قیمت ها در تبدیل پول مشکلاتی ایجاد شود. وی با اشاره به این موضوع که اگر چه در مجموع اجرای این طرح را مفید می دانم تصریح کرد: اما باید اذعان داشت این اقدام هیچ ارتباطی به اقتصاد و مسائل جاری در علم اقتصاد نداشته و صرفا اقدامی محاسباتی است. انصاری خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در نهایت هزینه های محاسباتی را کاهش و حسابداری را سهل تر می کند.تنها فایده اجرای این طرح در شرایط فعلی این است که محاسبات مالی اندکی آسان تر می شود و گرنه همان طور که عرض کردم اجرای این طرح هیچ تاثیری بر سیاست های کلان کشور ندارد. وی افزود: این موضوع روی تورم یا موضوعات اقتصادی مردم هیچ تاثیری نداشته و صرفا یک موضوع روانی و حسابداری برای تسهیل کارها است.

مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی با بی فایده دانستن حذف یک صفر از واحد پول ملی اظهار داشت: متاسفانه حذف یک صفر شاید در اصلاح همین امور حسابداری هم نقش چندانی نداشته و بهتر است در صورت اصرار برای انجام این کار سه صفر از پول ملی حذف شود. وی در تشریح این موضوع بیان داشت: اگر چه حذف سه یا چهارصفر می تواند اجرای این طرح را سخت تر و مشکلات آن را بیشتر کند اما همان طور که گفتم با حذف صفرها مسئله تورم یا فضای کسب و کار تغییری نکرده و با افزایش مجدد تورم عملا حذف یک صفر دوباره کاری محسوب شده و صرفا طی چند سال خاصیت خود را از دست می دهد.  انصاری خاطرنشان کرد: تنها فایده اجرای این طرح در شرایط فعلی این است که محاسبات مالی اندکی آسان تر می شود و گرنه همان طور که عرض کردم اجرای این طرح هیچ تاثیری بر سیاست های کلان کشور ندارد. وی افزود: این موضوع روی تورم یا موضوعات اقتصادی مردم هیچ تاثیری نداشته و صرفا یک موضوع روانی و حسابداری برای تسهیل کارها است.

مدیرعامل اسبق بانک ملی درباره واکنش بازار ارز به این مصوبه گفت: بعید است این مصوبه تاثیر چندانی بر مسائل اقتصادی یا نوسانات نرخ ارز داشته باشد البته ممکن است به دلیل عدم آشنایی با اصالت این موضوع جوی روانی ایجاد شود که به زودی و باگذشت زمان از بین خواهد رفت.  

انصاری در خاتمه با بی ارتباط دانستن کاهش تورم در اقتصاد ترکیه با حذف چند صفر از پول ملی این کشور خاطرنشان کرد: کاهش تورم در ترکیه ارتباطی به این موضوع نداشته بلکه اقتصاد ترکیه  با اعمال سیاست های اقتصادی درست و تزریق تسهیلات به بخش تولید در طی سال های اخیر توانست اقتصادش را سامان دهد. 

برچسب‌ها

پخش زنده