کرمان- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واگذاری اختیارات به مسئولان استانی از بخش های مهم برنامه ششم توسعه است که به تصویب رسیده و می تواند حوزه عملکرد مدیران را در بخش های اقتصادی افزایش دهد.

سال آینده دولت موظف به واگذاری اختیارات بیشتر به مسئولان استان ها است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی صبح یکشنبه در نشست شورای اداری کرمان به تشریح بخشی از مباحث اقتصادی مطرح شده در برنامه ششم توسعه پرداخت و اظهار کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته تفویض اختیارات به استان ها است.

وی با بیان اینکه تمرکزگرایی مخالف با توسعه است افزود: از احکام نهایی شده ماده ۳۱ قانون ششم است که طبق آن دولت وظیفه دارد در سال اول اجرای برنامه، تمام اختیارات و وظایف قابل واگذاری را به مسئولان استانی و شهرستانی تفویض کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واگذاری اختیارات به مسئولان استانی و شهرستانی موجب می شود حوزه عملکرد مدیران ما در بخش های اقتصادی افزایش یابد.

وی با اشاره به ماده ۱۴۴ برنامه ششم گفت: در حال حاضر کل اعتبارات توزیع ‌شده در شورای برنامه‌ریزی از کل کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

پورابراهیمی بیان کرد: برای اینکه به شورای برنامه‌ریزی جایگاه دهیم با توجه به محدودیت‌های تصویبی که در این شورا داشتیم، مصوب کردیم از سال اول اجرای برنامه، ۳۰ درصد بودجه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای را استانی کند.

وی با بیان اینکه این رویکدر در حوزه شورای برنامه ریزی اجرای کارها و مانوردهی را در استان بیشتر می کند، ادامه داد" درخواست ما این است که کمیته تخصصی برنامه ششم توسعه در شهرستان ها تشکیل دهیم تا برش استانی و شهرستانی را رصد کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در این کمیته تخصصی باید به آخرین وضعیت خودمان بپردازیم تا بخش های عملیاتی ما مشخص باشد، ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان با حضور مجموعه‌های بزرگ اقتصادی، تحولات خوبی را شاهد هستیم و حرکت خوبی در حال شکل‌گیری است.

وی همچنین به حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس هفته آینده با حضور رئیس اتاق اصناف و بانک مرکزی برای پیگیری مباحث اقتصادی که در این حادثه اتفاق افتاد تشکیل جلسه می‌دهد تا واحدهای خسارت دیده به چرخه اقتصاد کشور بر گردند.

برنامه ششم توسعه توجه جدی به شهرداری ها دارد

 همچنین در این جلسه محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تسلیت شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه ساختمان  پلاسکو اظهار کرد: امیدوارم پیگیری این حادثه به صورت کاملا فنی و به دور از جنجال های سیاسی و حتی صنفی و بر اساس مصالح عمومی و منافع کشور و شهر صورت گیرد.

وی در ادامه سخنان خود به اهم مباحث مطرح شده در برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: برنامه ششم توسعه توجه جدی به شهرداری ها دارد و منابع درآمدی زیادی که در گذشته برای توزیع به وزارت کشور می رفت، الان مستقیم در شهرها و استان ها توزیع می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه جدی به بحث ایثارگران، زیرساخت های دفاعی و نظامی کشور و پدافند غیرعامل داریم، افزود: اصلاح سیستم بانکی از دیگر مسائل مورد توجه در برنامه ششم توسعه است.

وی ادامه داد: وضع کنونی بانک ها مصیبتی شده که اگر سریعا برای آن درمانی درنظر گرفته نشود، ممکن است کشور را در آینده نه چندان دور دچار بحران علاج ناپذیر کند.

زاهدی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان، بیمه سلامت، زیرساخت های آموزشی از موارد تأکید شده در برنامه ششم توسعه است، ادامه داد: این برنامه نسبت به برنامه های گذشته بهتر است و برای ممکن است اجرای آن برای دولت ها سخت باشد زیرا باید محکم و استوار پای کار بیایند.

وی ادامه داد:  توجه به شفاف‌سازی حقوق‌ها و درآمدها به ویژه مدیران از مواردی است که در برنامه ششم به آن تأکید شده تا ضریب اطمینانی برای پاک دستی مدیران ما باشد.

برچسب‌ها