۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 498993

مأموران قلابی سال‌هاست در پوشش کارمندان سازمان‌های مختلف با اخاذی از مردم، سرقت، تجاوز و حتی قتل حادثه ساز می‌شوند.

پایان کلاهبرداری برادران مأمور نما

قدس آنلاین - مأموران قلابی سال‌هاست در پوشش کارمندان سازمان‌های مختلف با اخاذی از مردم، سرقت، تجاوز و حتی قتل حادثه ساز می‌شوند. طعمه‌های این مأموران از قبل شناسایی شده و با آگاهی کامل از زندگی خصوصی طعمه خود دست به ارتکاب جرم می‌زنند. 

بی شک مأمورنماها زمانی در اندیشه سوءاستفاده از این عناوین می‌افتند که یا سازمان‌های دولتی ساز و کار مناسبی برای شناساندن مأموران خود تدارک ندیده باشند یا مردم در شناسایی مأموران اهمال ورزند. اکنون به خوبی مردم می‌دانند که هرگاه فردی در لباس پلیس یا بدون لباس و تحت نام پلیس به آن‌ها مراجعه می‌کند باید از او درخواست کارت شناسایی کنند و مأموران هم ملزم به ارایه کارت شناسایی معتبر هستند؛ یا حداقل اینکه با پلیس 110 ارتباط برقرار کنند و همه این‌ها مرهون اطلاع رسانی نیروی انتظامی و آموزش به مأموران است اما همه سازمان‌ها اینگونه نیستند.

 جدید ترین خبر مربوط به مأموران قلابی در زنجان  به وقوع پیوسته است واین بار مأمور در لباس بیمه گر طعمه‌های خود را از میان زنان و مردان مسنی انتخاب کرده که به سادگی حاضر به همکاری با مأمورنما می‌شوند.

بنابرگزارش خبرنگار خط قرمز، مردی سالخورده با حضور در اداره مبارزه با کلاهبرداری استان زنجان از سرقت منزل مسکونی‌اش می‌گوید. ماجرا از این قرار است، مرد مسن در خانه تنها است که زنگ دربه صدا در می‌آید. پیرمردبا گشودن در با فردی مواجه می‌شود که خود را مأمور اداره بیمه معرفی کرده و با در دست داشتن تعدادی برگه و پوشه ادعا می‌کند که بیمه آقای میانسال تا ساعاتی دیگر باطل می‌شود لذا برای جلوگیری از باطل شدن بیمه و پروسه مجدد و طولانی فرآیند بیمه شدن از وی می‌خواهد تا همراه او مبلغ مورد نظر را از یکی از خودپردازهای نزدیک منزل به حساب سازمان بیمه پرداخت کنند.

دو میلیون تومان از حساب مرد مسن به حسابی که به گفته مأمورنما متعلق به سازمان بیمه گراست واریز می‌شود. مرد سالخورده راضی از اینکه در آخرین دقایق هزینه بیمه‌اش پرداخت شده به خانه بازمی‌گردد اما به محض ورود متوجه به هم ریخته شدن خانه و سرقت پول‌های نقدش می‌شود.

همزمان با تشکیل پرونده قضایی، تحقیقات برای شناسایی ودستگیری کلاهبردار مورد نظر دنبال می‌شود تا اینکه زنان و مردان سالخورده دیگری با حضور در آگاهی از کلاهبرداری و سرقت‌های مشابه شکایت می‌کنند. کلاهبردارانی که از یک تا پنج میلیون تومان از مردان و زنان مسن کلاهبرداری کرده و همزمان به منزل مسکونی آن‌ها دستبرد زده اند.

مأموران پلیس این پرونده‌هارا به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و سرانجام این دوربین‌های بانکی است که  به داد مالباختگان می‌رسد و با افشای چهره متهمان حین برداشت پول و واریز به حساب‌های مورد نظرشان اولین سرنخ به دست آمده و رد پای کلاهبرداران پیدا می‌شود.

مأموران دربررسی‌های بعدی و باشناسایی متهمان متوجه می‌شوند که آن‌ها دو برادر هستند. پس از چهره نگاری و ردیابی، مأموران مخفیگاه این دو متهم را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه آن‌ها را بازداشت می‌کنند. برادران متهم  در اعترافات خود به حضور همدست سومی اشاره  می‌کنند که هنگام همراهی افراد مسن تا بانک اقدام به سرقت از منزل آن‌ها کرده است.

اعتماد به افراد غریبه‌ای که در لباس مأمور به منازل مسکونی مراجعه می‌کنند اگرچه آسیب‌های مختلف مالی، روحی و جسمی به افراد تحمیل می‌کند، اما آسیب اصلی رواج بی اعتمادی در جامعه است. از دیگر سو باید عوامل درز کردن اطلاعات شخصی شهروندان را شناسایی و مجازات کرد، چرا که این افراد هستند که در بسیاری موارد زمینه ساز سوءاستفاده مأمورنماها شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها