سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در نشست ویژه این کمیسیون در دو هفته آینده خبر داد.

دو هفته آینده؛ بررسی استیضاح آخوندی در نشست ویژه کمیسیون عمران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست ویژه این کمیسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دو هفته آینده خبر داد.

وی افزود: نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر راه و شهرسازی همچنان بر موضع استیضاح آخوندی مصرّ هستند و تا پایان آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش تسنیم، روز جمعه (5 آذر) در منطقه هفت‌خوان سمنان قطار مسافربری در محور مشهد سمنان دچار سانحه شد که موجب جان باختن 45 تن از هموطنان‌ شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از بروز این حادثه در گفت‌‌وگویی بدون پذیرش مسئولیت وزارتخانه متبوعش در قبال این حادثه گفته بود که «همه کشته‌شده‌ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست.»

نمایی از قطار مسافربری سانحه‌دیده محور مشهد ــ سمنان 

رضا شیران خراسانی طراح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفته بود: طرح استیضاح عباس آخوندی با 84 امضا امروز تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.در این طرح به عدم توجه وزیر راه و شهرسازی به وظایف وزارتخانه خود و همچنین سانحه برخورد دو قطار در سمنان اشاره شده است.

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز 14 آذر امسال با امضای 84 تن از نمایندگان مجلس، تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان شده است.

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل ذیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1- سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده  است در حالیکه اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2- علت بکارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و  چرا علیرغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.

3- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما  در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4- مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید  هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5- علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار  ندادید چیست؟

6- علت اینکه در هیئت دولت به جای کار وزارتخانه به دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید چیست؟

7- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این  شرکت چیست؟

8- چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران - طبس را متوقف نمودید؟

9- در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10- برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در  سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12- کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام به موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا  فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است چه پاسخی دارید؟

برچسب‌ها