فیلم سینمایی «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

هدف ما ساخت یک فیلم آبرومند بود

قدس آنلاین - از نکات قابل توجه «آذر»، ترکیب بازیگران این فیلم است. از فرید سجادی حسینی که امسال با نقش‌آفرینی در «فروشنده» به‌شدت مورد توجه قرار گرفت تا پژمان جمشیدی که این روزها حضوری فعال در سینما و تئاتر دارد. یکی دیگر از نکات قابل توجه این فیلم، نقش بسیار متفاوت نیکی کریمی است که نقش یک پیک موتوری را بازی می‌کند و برای بازی در این نقش مدت‌ها تمرین موتورسواری داشته است. فیلم سینمایی «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

«آذر» اولین فیلم بلند سینمایی محمد حمزه‌ای است که فیلمنامه آن توسط احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم‌پور که سال گذشته هم فیلم موفق «برادرم خسرو» را در جشنواره داشتند، به نگارش درآمده است. نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادی حسینی، هستی مهدوی، مائده طهماسبی، پژمان جمشیدی، لیلا زارع و هومن سیدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

خودتان چقدر معتقدید فیلم سینمایی «آذر» یک ملودرام است؟

«آذر» فیلمی ‌است که نشانه‌های ژانر درام و شاید ملودرام را در خود دارد. معمولاً فیلم‌هایی با این شاخصه عموماً در بستر اجتماع داستان‌های خود را روایت می‌کنند و اساس زندگی قهرمان داستان که از مردم عادی این جامعه است و در گوشه‌ای از این اجتماع زندگی می‌کند، از همین بستر گرفته شده است.

 به همین دلیل می‌توانم جواب سؤالتان را به این شکل بدهم که «آذر» یک درام اجتماعی است و سعی در نشان‌دادن بخشی از زندگی آدم‌های همین اجتماع را دارد. من هم با عنوان کارگردان تلاشم این بوده که برای فیلم اول سراغ مضمون و آدم‌هایی بروم که در اطرف خودم هستند و به‌نوعی آنها را می‌شناسم. این کار، در مقایسه با به‌تصویرکشیدن آدم‌ها و فضاهایی که نمی‌شناسم، ریسک کمتری دارد.

از ابتدا در جریان نوشتن  فیلمنامه بودید؟

بله، چون زمان کوتاهی از شروع پروژه تا رسیدن به مرحله فیلمبرداری داشتیم. در نتیجه، از وقتی که ایده کار توسط احسان بیگلری مطرح شد تا زمانی که وارد فاز فیلمبرداری شدیم، فرآیند کوتاهی طی شد. به همین علت با گفت‌وگو و مشورت، تلاش بر این بود که به قصه منسجمی ‌برسیم. ما برای افزایش کیفیت فیلمنامه با یکدیگر مشورت‏های زیادی داشتیم که در نتیجة آنها، فیلمنامه بار دیگر بازنویسی شد.

نیکی کریمی یک ‌بازیگر صاحب سبک، تهیه‌کننده «آذر» و البته بازیگر این فیلم نیز هست. آیا سابقه بازیگری ایشان در روند کلی داستان تأثیرگذار بود؟

بله، در جایگاه تهیه‌کننده اگر نکته خاصی بود عنوان می‌کردند و با مشورت سعی می‌کردیم به یک تعامل دوسویه برسیم. چون هدف هر دوی ما ساخت یک فیلم آبرومند بود.

در نتیجه، سابقه بازیگری ایشان ارتباطی به ساختار نداشت و عموماً به عنوان یک بازیگری که تجربیات متعددی در سینما دارد و بر اساس فیلمنامه‌ای که راه را مشخص کرده بود، به دیدگاه مشترک و معینی در تولید می‌رسیدیم.

در ساخت اولین فیلم بلند سینماییتان به سراغ بازیگران چهره رفته‌اید!

من عموماً در کارهای کوتاه و تلویزیونی‌ام هم از بازیگران با تجربه و شناخته‌شده در حوزه بازیگری و در جاهایی هم از چهره‌های تئاتری استفاده می‌کردم. در این فیلم هم با توجه به فیلمنامه و کاراکتر که تعیین‌کننده ویژگی‌های بازیگر است، سراغ دوستان باتجربه‌ای رفتم که همگی در کار خود جزو بهترین‌ها هستند. من بسیار خوشحالم که آنها به من اعتماد کردند و در فیلم اولم حاضر شدند. امیدوارم ماحصل کار برای مجموعه دوستان، قابل قبول و راضی‌کننده‌ای باشد.

شما سال‌ها در پشت دوربین به عناوین مختلف همانند دستیار کارگردان و... فعالیت کرده‌اید. تجربیات این سال‌ها چقدر در ساخت این فیلم به شما کمک کرد؟

بی‌شک تجربه سال‌ها حضور در پشت صحنه و همکاری با فیلمسازان مختلف و متعدد در شکل‌گیری کاراکتر فیلمسازی من نقش عمده و قابل توجهی داشته و دارد و کسب تجربه از بزرگانی که کنار آنها مشق سینما کردم، برای من همیشه ثمربخش بوده و هست. ولی در سینمای ایران هر کاری به‌تنهایی برای خودش یک تجربه مجزا و ویژه است. شاید تو به‌تنهایی نتوانی از تمامی ‌این تجارب در کارت استفاده کنی ولی این بودن در پشت صحنة فیلم‌های مختلف این کمک را به تو می‌کند که به عنوان یک فیلمساز بتوانی شرایط را بشناسی و فضا را برای یک تولید آرام  آماده کنی.

بنده نیز در فیلم سینمایی «آذر» همین موقعیت را داشتم. اساساً «آذر» پروژه‌ای با شرایط خاص خودش است و برای من موقعیت و تجربه‌ای گرانبها و گرانقدری محسوب میشود.

نظرتان درباره تغییرات جشنواره امسال چیست؟

 اینکه مشخصاً امسال تمامی ‌فیلم‌ها در یک بخش ارزیابی می‌شود هم می‌تواند محاسنی داشته باشد و هم شاید معایبی. اولاً بسیار ایده‌ای خوبی است که تمام‌ عواملی که در تولید یک فیلم سینمایی نقش داشته‌اند، حاصل کار و تلاششان دیده و ارزیابی می‌شود. این مسأله می‌تواند شرایطی را فراهم کند که عوامل شناخته‌شده و باتجربه سینما با انگیزه و رغبت بیشتری با فیلمسازان جوان و مشخصاً فیلم‌اولی‌ها همکاری کنند زیرا عدم قضاوت و ارزیابیِ کار این عزیزان در مجموع می‌تواند دلسردی ایجاد کند. ولی با توجه به حضور قابل اعتنای جوانان در این چند سال اخیر و فیلم‌های قابل قبولی که تولید کرده‌اند، عوامل باتجربه این ریسک یا عدم تمایل را بار دیگر کاهش داده‌اند. از طرف دیگر، قرار دادن ماحصل کار کسی که اولین گام خود را در سینما برداشته در کنار دیگر سینماگرانی که سال‌هاست تجربه ساخت فیلم‌های مختلف را داشته‌اند، شاید کمی ‌ناموزون و نامتعادل باشد

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها