کاخ سفید قصد دارد در ادامه اقدامات ضدایرانی خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهد.

رویترز: قصد کاخ سفید برای تروریست نامیدن سپاه

به گزارش "قدس آنلاین"، خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: به گفته مقامات آمریکایی مطلع، دولت دونالد ترامپ در حال بررسی پیشنهادی است که احتمالاً می‌تواند در نهایت به سازمانِ تروریستی نامیده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شود.
به گفته این مقامات، در این خصوص با چندین آژانس دولت آمریکا مشورت شده است. اگر این پیشنهاد عملی شود، به اقدامات و تحریم‌هایی که هم‌اکنون از سوی دولت آمریکا علیه افراد و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران اعمال می‌شود افزوده خواهد شد.
در ادامه این مطلب آمده است: رویترز هنوز نسخه‌ای از این پیشنهاد را مشاهده نکرده است. این طرح می‌تواند در قالب یک حکم اجرایی ابلاغ شود و از وزارت امور خارجه بخواهد در خصوص گروه تروریستی نامیدن سپاه پاسداران بررسی‌های لازم را انجام دهد.
کاخ سفید برای اظهار نظر فوری در این خصوص پاسخگو نبود. ایران دخالت در فعالیت‌های تروریستی را رد می‌کند.
به نوشته رویترز، تروریست نامیدن سپاه پاسداران که نهادی قدرتمند در ایران محسوب می‌شود احتمالاً می‌تواند پیامدهایی بی‌ثبات‌کننده – نظیر شعله‌ورتر کردن منازعات منطقه‌ای که ایران در آن‌ها از سوی آمریکا و متحدانش به مداخله متهم می‌شود – به همراه داشته باشد. این وضع همچنین احتمالاً نبرد آمریکا علیه گروه تروریستی داعش را در عراق پیچیده می‌کند؛ چرا که در این کشور شیعیان مورد حمایت ایران و با مشورت سپاه پاسداران در حال نبرد با این گروه تروریستی هستند.
برخی از مشاوران جنگ‌طلب‌ترِ ترامپ در کاخ سفید از زمان شکل‌گیری دولت وی از او خواسته‌اند تحریم‌های اعمال‌شده بر ضد ایران را افزایش دهد. مقامات کاخ سفید هفته گذشته و پس از تشدید تحریم‌های ایران به بهانه آزمایش موشک بالستیک این کشور گفتند این اقدامات، نخستین گام به شمار می‌رود.
متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس مدتهاست به دنبال موضعی سختگیرانه‌تر از سوی واشینگتن در قبال ایران هستند. ولی به گفته مقامات مطلع، فرایند صدور فرمان‌های اجرایی احتمالاً بحث برانگیز در پی منازعات سیاسی و حقوقی مرتبط با فرمان مهاجرتی ترامپ به گونه‌ای چشمگیر کُند شده است.
آمریکا تا کنون ده‌ها فرد و نهاد مرتبط با سپاه پاسداران – نظیر سپاه قدس -- را تحریم کرده است. اما در صورتی که کل مجموعه سپاه پاسداران تروریستی نامیده شود، این امر می‌تواند احتمالاً پیامدهای گسترده‌تری برای توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران، آمریکا و قدرت‌های جهانی به امضا رسید به همراه داشته باشد. رویترز هفته گذشته گزارش داد تروریست نامیدن سپاه پاسداران یکی از پیشنهادهایی است که کاخ سفید آن‌ها را در قالب ارزیابی سیاست جدید مرتبط با ایران در دولت ترامپ بررسی می‌کند.

هدف از این پیشنهاد، حذف سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران است.

منبع: العالم

برچسب‌ها