رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: ابرقدرت ها و کشورهای فرامنطقه ای در خصوص جنگ در جهان اسلام سکوت اختیار کرده و اشک تمساح می‌ریزند.

اردوغان: ابرقدرت ها اشک تمساح می‌ریزند

به گزارش قدس آنلاین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: ابرقدرت ها و کشورهای فرامنطقه ای در خصوص جنگ در جهان اسلام سکوت اختیار کرده و اشک تمساح می‌ریزند.

وی که در جریان سفر به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس به بحرین سفر کرده است، روز دوشنبه در طی سخنانی در موسسه بین‌المللی صلح بحرین افزود: امروز شهرهای تاریخی و فرهنگی جهان اسلام و عرب تبدیل به صحنه جنگ‌های نیابتی گروه های تروریستی و عوامل خارجی شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسلمانان جهان امروز به نام قوم، زبان، نژاد و مذهب در سوریه، لبنان، یمن و دیگر کشورهای به جان هم افتاده و نیروی خود را هدر می‌دهند و اکنون زمان آن فرارسیده که جهان اسلام به خاطر آینده بشریت با یکدیگر همکاری کند.

وی اظهار کرد: در وضعیتی که مردم کشورهای همسایه در فقر و سختی قرار دارند و همزبان ها و هم دین های ما در معرض ظلم قرار دارند، هیچ کسی حق ندارد در قبال این مسائل بی‌تفاوت بوده و تنها به دنبال آرامش خود باشد.

اردوغان اضافه کرد: متاسفانه در برخی نقاط دنیا، اسلام و تروریسم را در کنار هم قرار می دهند ولی من دوباره از همین جا اعلام می کنم که هیچ کس حق ندارد اسلام را در کنار تروریسم و افراط ‌گرایی قرار دهد.

وی اسلام را مخالف افراط ‌گرایی عنوان کرد و گفت: اسلام، دین صلح و آشتی است.

وی داعش را یک گروه تروریستی ذکر کرد و افزود: این گروه همواره دست به خشونت و ترور زده و افراد بی‌پناه را کشته است و اعضای آن هرگز نمی‌توانند مسلمان باشند چرا که وحشیگری آنها امروز اسلام را بدنام و تمام جهان اسلام را تهدید می کند در حالی که هیچ کشوری از جهان اسلام سزاوار این بلا نیست.

رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد: غم و اندوه ما در جغرافیای خاورمیانه مشترک است چرا که ما در اینجا گذشته و آینده مشترکی داریم و حوادث امروز در سوریه، عراق و لیبی معلوم نیست فردا در کدام کشور اتفاق بیفتد و به همین علت باید هرچه زودتر وارد عمل شویم.

وی در ادامه هدف ترکیه از عملیات سپر فرات در شمال سوریه را مشخص و مبارزه با داعش ذکر کرد و گفت: در صورت همکاری نیروهای ائتلاف بین المللی به سمت منبج و الرقه حرکت کرده و با ایجاد منطقه امن و پاکسازی شده از گروه‌های تروریستی، شرایط بازگشت آوارگان ترکمن و عرب را تامین خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: دو هزار کیلومتر مربع در شمال سوریه تا چند ماه پیش در کنترل گروه های تروریستی بود، اما آنجا را از اشغال در آوردیم و هدف ما پاکسازی پنج هزار کیلومترمربع از شمال سوریه از وجود عناصر تروریستی است.

وی اضافه کرد: تمام کشورهای همجوار ما با معضل تروریسم دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها راه مبارزه با این پدیده شوم، همکاری صادقانه و مشترک بین‌المللی است و در این زمینه تلاش های بین المللی با محوریت سازمان ملل بسیار مهم است.

رئیس جمهوری ترکیه نتیجه اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس را موجب افزایش تنش دانست و ادامه داد: مسلمانان و سایر انسان ها باید در برابر اقداماتی که در قدس برای ایجاد اختلال در آرامش جامعه بین المللی و خدشه بر وجدان آن و تغییر مناسبات انجام می‌شود، آگاه و هوشیار باشند.

وی بیان کرد: مصوبه شهرک سازی رژیم اشغالگر صهیونیستی در قدس شرقی و کرانه باختری بر خلاف قطعنامه 2344 شورای امنیت سازمان ملل یک اقدام تحریک‌آمیز است.
 
وی رفع حصر فلسطین را که با حقوق بین الملل و حقوق بشر منافات کامل دارد و نیز متوقف شدن شهرک سازی غیرقانونی در قدس را پیش شرط صلح پایدار و ثبات در خاورمیانه دانست.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها