مشهد - سرپرست معاونت بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: به بخشی از خواسته های مقام معظم رهبری در برجام عمل نشد اما بخش دیگری از خواسته های معظم له در برجام محقق شد لذا قضاوت درباره برجام باید بر مبنای حقایق و نه براساس قضاوت های شخصی بدون مدرک و مستندات باشد.

برجام توافق خوبی بود/بغض های سیاسی موجب تحلیل های غیر واقعی می شود

به گزارش قدس آنلاین، بهروز کمالوندی ظهر سه شنبه در سیزدهمین همایش سالانه نماز و کاهش آسیب های اجتماعی سازمان انرژی اتمی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: ایران یک جامعه اسلامی است و باید رفتار سیاسیون و افراد صاحب نام و مسئول به گونه ای باشد که مردم کشورهای دیگر با نگاه به رفتار ما مسلمان شوند، اینکه بدون دلیل همدیگر را متهم کنیم، مورد رضایت خدا نیست.

سرپرست معاونت بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: ما در برجام محدودیتی را پذیرفتیم که در مقابل محدودیت هایی برداشته شود و قرار بود در محدودیت های اعمال شده محرومیت نباشد لذا در برجام حتی یک مورد محرومیت وجود ندارد و فقط یک مورد که بحث نظارت بر معادن است؛ و در هیچ موردی از برجام حقی از جمهوری اسلامی برای ابد گرفته نشده است.

وی افزود: در موضوع غنی سازی اورانیوم بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، به خوبی پیش رفته اند اما یک حوزه ممنوعه در بخش غنی سازی از سوی کشورهای ابرقدرت وجود دارد که برای همه کشورها اعمال می شود و حتی اجازه چرخیدن سانتریفیوژ بیشتر از یک تعداد مشخص را به کشورهای متحد خود هم نمی دهند.

کمالوندی گفت: اگر قرار بر تولید سلاح اتمی باشد با یک هزار سانتریفیوژ هم می توان سلاح هسته ای تولید کرد، اکنون سایت های هسته ای ایران دارای پنج هزار سانتریفیوژ هستند که فعال می باشند و نباید آنها را دست کم گرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت تبدیل غنی سازی به سوخت گفت: طراحی این اقدام انجام گرفته است و دو هفته قبل در روسیه با همکاری آن کشور یک برنامه پنج ساله برای ایجاد اولین مجتمع نیروگاهی در ایران تدوین شد و این نتیجه برجام است.

وی افزود: آنچه نظام اسلامی بعد از ۳۸ سال می تواند به دنیا ارائه دهد این است که دیانت و سیاست دو روی سکه هستند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد، در غیر این صورت ضلالت و ظلمت جامعه را فرامی گیرد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی از رهبری پیامبرگونه برخوردار است که بدیع و جدید است و علت اصلی همه فشارهایی که به ایران وارد می شود از این ناحیه است و اگر ایران کشوری لائیک بود هرگز با چنین مشکلاتی مواجه نمی شد.

کمالوندی اظهار کرد: با توجه به رسالت جمهوری اسلامی، مجامع بین المللی این کشور را متهم به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و تلاش برای تولید سلاح هسته ای کرده است در حالی که همه این اتهامات متوجه خود کشورهای استکباری است.

وی افزود: کشورهای دیگر فکر می کنند، چون ایران به دنبال قدرت است حتما دستیابی به ابزار قدرت از جمله سلاح هسته ای نیز از اهداف کشور می باشد، اما رهبر جمهوری اسلامی در مورد عدم استفاده از سلاح هسته ای فتوا دادند با این حال مجامع بین المللی، ساخت سلاح هسته ای را به کشورمان نسبت دادند و پرونده ای در شورای امنیت برای ایران تشکیل داده و شش قطعنامه علیه کشور صادر کردند.

سرپرست معاونت بین الملل سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اتحادیه اروپا نیز فشارهایی زیادی را بر ایران اعمال کرد و در طول سالهای گذشته هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم و تهدید ونظیر آن فشارهایی بر ایران وارد آمد که هیچ ابرقدرتی در دنیا قادر به تحمل آنها نبود، با این حال نتیجه فقط سربلندی ایران بود .

وی گفت: ترامپ برجام را بدترین معامله تاریخ آمریکا دانسته و از این موضوع باید فهمید که برجام برای ایران موفقیت آمیز بوده است اما در برخی قضاوت ها در این باره در کشور، اخلاق سیاسی به خوبی رعایت نمی شود.

سرپرست معاونت بین الملل سازمان انرژی اتمی افزود: از زمان روی کارآمدن ترامپ، تحلیل واقعی درباره برجام در سطح بین الملل شکل گرفته که مبین واقعیت برجام است.

وی بیان کرد: برجام را نباید دست کم گرفت و ناچیز به شمار آورد زیرا نتیجه مذاکره با شش کشور قدرتمند دنیاست که افتخاری برای کشور به شمار می رود اما متاسفانه به دلیل فضای سیاسی حاکم بر کشور جناح های سیاسی به خاطر حب و بغض های خود تحلیل های غیرواقعی از برجام دارند در حالی که برجام توافق خوبی بوده است.

برچسب‌ها