دانیال صدقی -دوران حضور پپ گواردیولا با فتح یک جام دیگر به پایان رسید. یک دوره به یادماندنی و شاید غیرقابل تکرار درتاریخ باشگاه بارسلونا بدون تردید لایق یک حسن ختام بی نقص بود.

 خداحافظی گواردیولا با 14 جام

 

اولین جامی که گواردیولا با بارسلونا فتح کرده بود، درسال 2009 و درفینال جام حذفی اسپانیا و اتفاقا مقابل اتلتیک بیلبائو بود. سه سال بعد ازآن حماسه، تاریخ یک بار دیگر تکرار شد. آن موقع بارسلونا با نتیجه 4-1 در والنسیا مقابل تیم باسکی پیروز شد و این بار تیم مارسلو بیلسا با سه گل در ورزشگاه بیسنته کالدرون تسلیم کاتالونیایی ها شد. نبردی که درواقع تنها 24 دقیقه تا گل دوم پدرو به طول انجامید و گواردیولا دوران حضورش روی نیمکت آبی اناری ها را با کسب 14 جام در مدت 3 سال به پایان رساند.
او دراین مدت با 3 عنوان قهرمانی لالیگا، 2 جام حذفی، 3 سوپرجام اسپانیا، 2 لیگ قهرمانان اروپا، 2 سوپرجام اروپا و 2 جام باشگاههای جهان را برای این تیم به ارمغان آورد. ضمن اینکه به همه این افتخارات باید 638 گل زده بارسلونا در 247 مسابقه انجام شده را که میانگین 58 /2گل درهربازی را ثبت می کند، اضافه کرد. آماری دیوانه کننده که حاکی از اقتدار بازی بارسلونا دراین مدت بوده است. در نبرد بیسنته کالدرون که با سوتهای ممتد تماشاگران حاضر در ورزشگاه به سرود ملی اسپانیا در اول مسابقه همراه بود، بارسلونا شایستگی خود را در مدت زمان کوتاهی به حریفش ثابت کرد و خیلی زود وارد جریان بازی شد تا آخرین جام را هم به گواردیولا تقدیم کند. خشم بازیکنان بارسلونا به دلیل یک فصل تهی از جامهای معتبر لالیگا و چمپیونزلیگ و شکست در ال کلاسیکو دوم فصل که بین دوبازی رفت وبرگشت نیمه نهایی مقابل چلسی رخ داد، انگیزه کاتالونیایی ها را برای پیروز شدن برابر فینالیست لیگ اروپا دوچندان کرد. مسی درثانیه 26 بازی می توانست گل اول را به ثمررساند و همین جا مشخص شد که مارسلونا بیلسا اشتباهات زیادی روی نیمکت بیلبائو مرتکب خواهد شد.
ال لوکو هیچ کاری نکرد تا تیمی که به مراتب از بیلبائو مقتدرتر بود را در زمین کنترل کند. غیبت ایتوراسپه درمیانه میدان که حکم بوسکتس را برای اتلتیک بیلبائو دارد، با جای خالی اررا همراه شد و البته این غیبتها توجیهی برای یک شکست سنگین نبود. همه می دانند که بیلسا از آن دسته مربیانی است که ریسک کردن را دوست دارد، اما تقدیم کردن این همه فضا به تیمی همچون بارسلونا با آن همه اشتباهات مدافعان میانی مقابل مهاجمان فرصت طلب گواردیولا، بیشتر به خودکشی شباهت داشت. بیلسا درس مهمی که چلسی و دی ماتئو به همه داده بودند را فراموش کرد. و آن اینکه مقابل چنین تیمی فقط می توان با دفاع مطلق و بسته و متوسل شدن به لطف خدا نتیجه گرفت. بارسلونا در مسابقه ای که پویول و دنی آلوس را به خاطر مصدومیت دراختیار نداشت، با خط حمله سه نفره اش شامل پدرو، مسی و سانچس به میدان رفت و در عرض 24 دقیقه دوبار توسط پدرو و یک بار توسط مسی به گل دست یافته و پرونده بازی را بست. بیلبائو که درپایان یک فصل طولانی و طاقت فرسا، از نظر توان فیزیکی بازیکنان هم درشرایط خوبی به سر نمی برد، درهیچ مقطعی از بازی نتوانست با بارسلونا برابری کند. اگرچه خطای پیکه بر روی یورنته که می توانست یک ضربه پنالتی برای تیم بیلسا به همراه داشته باشد، یک فرصت خوب را از بیلبائو گرفت. نیمه دوم بازی به مراتب متعادل تر بود و حتی اتلتیک تا آستانه گلزنی هم پیش رفت، اما بعد از شکست سنگین در فینال لیگ اروپا مقابل اتلتیکو مادرید، یک شکست مشابه دیگر در فینال کوپادل ری هم تجربه کرد. با این حال فصلی که بیلسا و بیلبائو سپری کردند، درمجموع فوق العاده ارزیابی خواهد شد.

پخش زنده