رئیس جمهور گفت: در شرایطی که در بسیاری از کشور ها بیگانگان شعله انشقاق و اختلاف را زیاد می کنند در کشور ما بین شیعه و سنی و بلوچ وحدت وجود دارد.

 در کشور ما بین شیعه و سنی وحدت وجود دارد / روزگار نا امنی در مرزهای استان گذشته است

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در مراسم بهره برداری از پروژه گازرسانی و خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان با بیان اینکه این سفر، سفر وفای به عهد است، گفت: خوشحالیم که بسیاری از وعده های سفر اول به استان سیستان و بلوچستان محقق شد.

وی تاکید کرد: با همت بزرگان، ایثار نیروهای امنیتی و مسلح و انسجام مردم؛ روزگار نا امنی در مرزهای استان گذشته است.

با بیان اینکه توسعه مناطق شرقی و سواحل مکران از اولویتهای این دولت بوده و هست، گفت: در سفر گذشته‌ام به زاهدان، شما عزیزان مطالباتی داشتید، طرح‌ها و پروژه‌هایی اعلام شد و به شما عزیزان گفتیم همه تلاشمان را برای اجرای آن وعده‌ها به کار خواهیم گرفت و بسیار خوشحالم که امروز شاهدیم بسیاری از آن وعده‌ها امروز محقق شده و وعده‌های دیگر نیز با همه تلاش انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: البته آنچه که انجام گرفته، در سایه وحدت و انسجام مردم عزیز این استان، شیعه و سنی، اقوام مختلف، بلوچ و سیستانی بوده است.

روحانی افزود: مردم این استان به جهان نشان دادند در دورانی که در بسیاری از کشورها شعله اختلافات، انشقاق و فاصله‌ها را بیگانگان و اجانب ترویج می‌کنند، در کشور ما وحدت میان اقوام و مذاهب جاری است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بلوچستان امن برای توسعه این منطقه و ایران عزیز ماست، گفت: ما با همسایگان این استان تلاش کردیم که حسن همجواری، برادری و همسایگی صمیمانه با آنان داشته باشیم و من به هر سه این کشور سفر کردم و بعد از پایان سفرم به زاهدان، عازم اسلام‌آباد و پاکستان هستم. ما با همه برادرانمان در این منطقه و همه همسایگان ایران با برادری و اخوت برای توسعه کل منطقه تلاش کنیم.

وی یکی از اهداف دولت یازدهم را توسعه شرق کشور نام برد و گفت: یکی از اهداف مهم این دولت، توسعه سواحل مکران بوده و هست. یکی از اهداف این دولت، انسجام و وحدت ملی و مذاهب و اقوام در سراسر ایران بوده که امروز همین هدف پایدار است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در سواحل مکران، در چابهار و جنوب استان شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و به زودی طرح‌های جدید در بندر چابهار به افتتاح خواهد رسید و این اسکله و بندری که ۲.۵ میلیون تن ظرفیت داشت، به ۸.۵ میلیون تن خواهید رسید که این به معنای یک تحول بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان و برای کل منطقه و کشورهای همسایه خواهد بود.

روحانی با اشاره به سند همکاری چابهار که میان ایران، هندوستان و افغانستان به امضا رسید، گفت: سندی که آن روز امضا کردیم، نخست‌وزیر هندوستان اعلام کرد یک قرن دیگر، جهان خواهید فهمید که این امضا چه اثر بزرگی در تحولات منطقه و جهان خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: این تنها استان ماست که با اقیانوس همسایگی دارد، این تنها استان ماست که ایران عزیز را به اقیانوس منطقه و اقیانوس هند متصل می‌کند. این استان یک جایگاه مهم و استراتژیک است.

رئیس‌جمهور با اشاره به طرح‌های دولت برای استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: من از همه مسئولین به خاطر همراهی و همکاری با دولت تشکر می‌کنم و همه دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد یک تحول بزرگ در این منطقه باشیم.

روحانی با اشاره به توسعه آموزش فرزندان این استان در این دو سال اخیر گفت: در دو سال گذشته ۱۲۰ هزار نفر از نوجوان‌هایی که به مدرسه نمی‌رفتند، جذب مدارس شده‌اند و این کار بزرگی در زمینه علم و دانش است.

وی با اشاره به کارهای صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان در این استان گفت: از ۶۰۰۰ پروژه‌ای که برای سلامت در کشور اجرا می‌شود، ۶۰۰ پروژه آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان است؛ یعنی ۱۰ درصد طرح‌ها برای این استان یا اجرا شده و یا در حال اجراست و این به معنای همت بزرگ بخش سلامت برای این استان است.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اولش به استان سیستان و بلوچستان گفت: من در آن سفر قول دادم برای آماده‌سازی معادن جهت بهره‌برداری در این استان تلاش خواهیم کرد. کار اکتشاف در نوار ۲۰ کیلومتری از شمال تا جنوب انجام گرفته است. از وزیر صنعت پرسیدم، گفت دهها معدن ارزشمند در این استان وجود دارد؛ از طلا گرفته تا مس، آهن و سایر معادن و ما باید معادن را آباد کنیم تا جوان‌های این سرزمین مشغول کار شوند و شاهد توسعه باشیم.

روحانی تأکید کرد: تمام تلاش دولت در سیاست داخلی، خارجی و در مذاکرات خارجی و برجام نهایتاً توسعه ایران و اشتغال جوانان ایرانی است.

وی با بیان اینکه ما برای اشتغال نیاز به سرمایه، فناوری‌های نو، آموزش و تحرک داریم، تصریح کرد: الحمدالله در این مدت زمینه برای فعالیت این استان در زمینه معادن آماده شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیگر اقدامات دولت در استان سیستان و بلوچستان گفت: در کنار بنادر، ما به راه‌آهن در این استان نیز توجه داشته‌ایم و تلاش ما باید ادامه پیدا کند تا این پروژه عظیم به ثمر برسد و ما شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم.

وی افزود: ما از طرف شمال با اینچه‌برون، راه‌آهن افتتاح کردیم و راه‌آهن ایران به ترکمنستان، قزاقستان و سپس به چین متصل شد و در این سمت نیز راه‌آهن ما باید از زاهدان به چابهار و سپس خراسان جنوبی و رضوی متصل شود تا شرق توسعه ‌یافته را تجربه کنیم.

روحانی با بیان اینکه شرق توسعه یافته به نفع کل کشور و همسایگان شرقی ماست، گفت: یک کار عظیم و بزرگ این بود که امروز شاهد مشعل گاز در زاهدان و انشاءالله در آینده در زابل و سپس در چابهار و دیگر شهرهای سیستان خواهیم بود.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در دو سال پیش در زاهدان اعلام شد و مشعل گاز به زاهدان رسید این وعده به همت شما مردم اجرایی شد. من از وزیر نفت، شرکت گاز، مسئولین استان و مردم عزیز این سرزمین و علمای بزرگ تشکر می‌کنم و مشعل گاز زاهدان را با توکل بخداوند بزرگ و توسل به روح بلند حضرت زهرا (س) افتتاح می کنیم

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها