آیت الله مظاهری گفت: متأسفانه در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شده و کسی برای فراگیر شدن این فریضه الهی درجامعه تلاش قابلی نمی کند.

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مظلوم واقع شده است

به گزارش «قدس آنلاین»،  حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ضایع شدن امر به معروف و نهی از منکر، سبب تسلط اشرار بر ابرار می شود.

وی با مروری بر مبحث روزهای گذشته که راجع به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود: امر به معروف و نهی از منکر فریضه اسلامی فوق العاده با اهمیتی است که در قرآن و روایات تأکیدات زیادی روی آن شده است؛ علنی شدن گناهان و فراگیر شدن فسادهای اخلاقی در جامعه به سبب ضایع شدن این فریضه اسلامی است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که ترک امر به معروف اشرار را بر ابرار مسلط می کند، اذعان کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر با همت انسان و توفیق الهی حاصل می شود؛ انسان باید با صبر همت کند و با نماز کامل، موفق به توفیقات الهی شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان تشریح کرد: یکی از عواملی که سبب فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می شود، یاد مرگ است؛ یاد مرگ به سبب این که حالت بازدارندگی از گناه برای انسان می آورد، بسیار مؤثر است، اگر افراد جامعه راجع به معاد به یقین برسند، به طور قطع گناه از جامعه ریشه کن می شود و اگر معاد را از روی گمان و مظنّه بپذیرند، تا حدودی وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، بهتر از الآن می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: مظنه داشتن به این که روز قیامت ۵۰ هزار سال طول می کشد و حساب و کتاب در آن بسیار دقیق است، مظنه داشتن به این مسأله که خوبان بهشتی می شود و بدها به جهنم می روند، همه و همه مشوق انسان در جهت عمل کردن به فرائض دین هستند.

وی با بیان این که مهم ترین مسأله ای که قرآن روی آن پافشاری می کند، معاد است، اظهار کرد: خداوند به مسائل مهمی همچون توحید، نبوت و امامت به طور صریح حدود ۳۰۰ آیه در قرآن اختصاص داده است اما مسأله معاد را با ۱۴۰۰ آیه تشریح کرده است، دلیل این پافشاری کردن حالت بازدارندگی است که فکر معاد برای انسان می آورد؛ علمای علم اخلاق معتقد هستند که انسان باید روزی چندین مرتبه در زمان های مختلف به یاد معاد بیفتد.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: صبح که از خواب بیدار می شویم باید به این فکر باشیم که ممکن است امشب شب اول قبرمان باشد و بر اساس این تفکر، روزمان را آغاز کنیم؛ قبل از ظهر خودمان را محک بزنیم و بررسی کنیم که آیا کاری برای آخرتمان انجام داده ایم یا انجام نداده ایم؛ هنگام اذان ظهر و اذان مغرب به این فکر بیفتیم که شاید این نمازها آخرین نمازهای عمرمان باشد و قبل از خواب شب اگر در طول روز متقی بوده ایم، خداوند را شکر کنیم و اگر خدایی ناکرده گناهی مرتکب شده ایم، از خداوند معذرت خواهی کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که یقین به قیامت انسان را معصوم از گناه می کند، تبیین کرد: انسان موظف است برای رسیدن به عصمت تلاش کند ولی اگر به عصمت نرسید باید معاد را برای خودش یادآوری کند تا به سمت عبودیت حرکت کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: انسان بعد از متوفی شدن وارد برزخی با زمان بسیار طولانی می شود که اگر شیعه باشد تحت لوای امیرمؤمنان(ع) قرار می گیرد و تا روز قیامت راحت است ولی اگر شیعه نباشد تا روز قیامت در برزخ سرگردان است.

وی با بیان این که تحت لوای امیرمؤمنان(ع) قرار گرفتن کار ساده ای نیست، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) در هنگام احتضار بالای سر شیعیان واقعی حاضر می شوند و روح ایشان را با خودشان می برند ولی افرادی که مشکل دارند تا روز قیامت سرگردان می شوند و هیچ کس به فریادشان نمی رسد.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان این که همه موظف هستند امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه کنند، اذعان کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما امر به معروف و نهی از منکر خیلی مظلوم واقع شده است و کسی به این فریضه الهی رسیدگی نمی کند.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها