شیراز- کارگران کارخانه قند ممسنی روز های متمادی است که دست به تجمع صنفی زده اند و می گویند؛ ۳۶ ماه است که حقوق نگرفته ایم و تا زمانی که به مطالبات خود نرسیم این تحصن هر روز در ساعت اداری ادامه خواهد داشت.

خصوصی سازی کارخانه به قیمت سفره خالی کارگران

قدس آنلاین- محمد رضایی: کارگران کارخانه قند ممسنی در گفت و گو با رسانه های محلی بیان داشتند؛ به دلیل خصوصی سازی چندین سال است که با تعطیلی مواجه شده و قرار است این واحد تولیدی استان فارس با واگذاری با به بخش خصوصی از مشکل عدم بازدهی رها شود ولی علی رغم وعده ه های داده شده هنوز کارگران مطالبات زیادی دارندکه باید کارفرما به آنها پرداخت کند اما...

تعدیل نیرو

برخی از کارگران کارخانه قند ممسنی که چند روز متوالی در جلوی کارخانه دست به تجمع و تحصن زده اند در این باره می گویند: هدف ما از این تجمع متوجه کردن مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری به مسائل کارخانه و درخواست های کارگران است واصولا با نظام جمهوری اسلامی مخالفتی نداریم.

آنها می افزایند؛ تعدیل نیرو و ندادن حقوق دلیل اعتراض ما است وما فقط در جلوی کارخانه تجمع و تحصن می کنیم و این به معنی اغتشاش یا دست زدن به کار غیر متعارف نیست و خواستار بازگرداندن حقوق از دست رفته و تامین  معیشت خانواده هایمان هستیم.

یکی ازنماینده های این کارگران اظهار داشت: ۳۶ ماه است که حقوق نگرفته ایم و تا زمانی که به مطالبات خود نرسیم این تحصن هر روز در ساعت اداری ادامه خواهد داشت. کارخانه قند ممسنی سالهاست که با تعطیلی مواجه شده است اما هنوز کارگران مطالبات زیادی دارند.

به گفته علیرضا سنایی، کارشناس صنایع این کارخانه چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد ولی چون مالک پروازی وساکن تهران است وپس از فوت وی وارثانش  به تعهداتش عمل نکره اند شرایط سختی گریبان گیر کارگران این کارخانه شده است وبرخی ازکارگران ونیز  مسئولین شهرستان خواستارند تا کارخانه مجددا تحت پوشش وزارت صنعت و معدن قرار گیرد ویا به خود کارگران این کارخانه واگذار شود.

تولید به روش دولت جواب نمی دهد

علی اکبری نماینده مردم شیرازدرخانه ملت در این باره به خبرنگار ما می گوید: مشکل کارگران کارخانه قند ممسنی به عنوان بخشی ار اعضای جامعه هدف در فرآیند خصوصی سازی یک مشکل کشوری است که اکثر کارگران فصلی مجتمع های تولید قند و شکر با آن مواجه هستند وباید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

وی می افزاید: گرچه رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی یک حکم قانونی بالا دستی است اما تجربه نشان داده است که کارخانه داری و تولید به روش دولت جواب نمی دهد واین کارگران نیز به همین دلیل قربانی سیستم مدیریت ضعیف دولتی شده اند.

باید موتور تولید ازخماری خارج شود

 این عضو خانه ملت همچنین در ادامه با اشاره به رهنمود ها و نقشه راه رهبر فرزانه انقلاب برای توجه ویژه کلیه مسئولان نظام به تولید و اشتغال بیان می کند: دیگر زمان شعار دادن نیست و لازم است با توجه به ترسیم نقشه راه  از سوی رهبری با کنار گذاشتن بروکراسی اداری موتور تولید ازخماری خارج شود.

وی تصریح می کند: در اصل ۴۴ تاکید شده که درصورت واگذاری قانونی هر واحد تولیدی وصنعتی طی یکسال اول نباید تعدیل نیرو داشته باشند

ولازم است در این زمینه با توجه به مشکل کارگران کارخانه قند ممسنی و لزوم حل مشکل معیشتی خانواده ها ی آنان ایرادات احتمالی در سازوکار واگذاری رفع شده و مطالبات این عزیزان پرداخت شود.

مجلس آماده همکاری با کارگران است

وی در باره راهکارهای حل مشکل این کارگران و تلاش مجلس دراین موضوع خاص یادآور می شود: با توجه به بحث تولید و اشتغال مجلس آماده همکاری با کارگران است اما تا جایی که اطلاع دارم در صحن علنی مجلس در این زمینه کار خاصی صورت نگرفته ولی لازم است در کمیسیون اجتماعی وصنایع این مشکل کارگران در دستور کار باشد.

وی می افزاید: البته بهره وری یک موضوع مهم در تولید است، از سویی چغندر قند محصول پرآبی است وباتوجه به اینکه هم اکنون اکثرکارخانه های قند بهره وری ندارندلازم است بخش خصوصی با کشاورزان انعقاد قرارداد داشته باشد بازار یابی را فعال و پشتیبانی کنند، ونیز با تولید فرآوری های دیگراز این محصول کاری شود که این مشکل کارگران حل شود.

تشکیل کارگروه برای حل مشکلات کارگران صنایع قند

مهندس رضا زاده معاون امور صنایع سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: با حضورمعاون وزارتخانه در حوزه صنایع قند کارگروهی تشکیل ومشکل این عزیزان طی نشستی در این واحد تولیدی بررسی شده وامیدواریم با مساعدت دولت و تصمیمات اتخاذ شده مشکلات این عزیزان حل شود.

وی می افزاید: مشکلات صنعت تولید و فرآوری قند که در حال حاضر در سطح ملی مطرح است و وضعیت واحدهای فعال این استان نیز از این شرایط متاثر است زیرا با توجه به پایین بودن بهره وری بخش خصوصی در صدد احیای این صنعت است اما درحال حاضر برای رفع مشکل کارگران کارخانه قند ممسنی کارفرمایان این مجموعه فراخوان شده و نسبت به حل مشکلات کارگران تذکر داده شده است.

مشکل  وارثان درحل مشکلات کارگران قند ممسنی

وی درادامه با تاکید بر وجود نگاه کارشناسانه در این باره برای رفع مشکل تصریح می کند: با همکاری استانداری سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان فارس همه تلاش خود را برای رفع مشکل  این عزیزان بکار خواهد برد اما این مشکل مشکل بین وارثی است که پس از واگذارشدن کارخانه به بخش خصوصی و پس از فوت صاحب کارخانه ایجاد شده وبنا بر مشاهدات توان مدیریت کافی در بین افراد بازمانده از دلایل این نارسایی تولیدی عنوان شده است.

اعتراض بی پاسخ کارگران از سال ۱۳۹۲ تاکنون

 کارگران این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۲ نیزاعتراض کرده بودند و در جریان این شکایات که یکی از مطالبات کارگران پرداخت حقوق بیکاری شان بود، مشخص شد که ریاست کارخانه نه تنها حقوق این کارگران را پرداخت نکرده است، بلکه ماه هاست، از پرداخت حق بیمه آنها نیز صرف نظر کرده و از این روی به آنها بیمه بیکاری نیز تعلق نمی گرفت.

اسفندیاراحمدی منش فرماندار شهرستان رستم استان فارس نیز در سال ۹۵ در مورد آخرین وضعیت کارخانه گفته است: ما پیگیر وضعیت این واحد صنعتی هستیم. ما از طریق مدیرکل تعاون، کار و راه اجتماعی استان مکاتباتی انجام دادیم و سه راهکار در نظر داریم: اول اینکه کارخانه مجددا تحت پوشش وزارت صنعت و معدن قرار گیرد، دوم آنکه در یک مزایده مجدد کارخانه رو به متقاضیان جدید واگذار کنیم و یا اینکه به عنوان مطالبات به خود کارگران این کارخانه واگذار شود. البته قطعا در رابطه با حقوق کارگران پیگیری شده واین مطالبات در دستور کارمان هست.

نماینده کارگران معترض نیزبه خبرنگاران گفته است: ما کارگرانی که در این مجموعه کار می کنیم، کارگران رسمی هستیم. آن زمانی که کارخانه دولتی بود ما نزدیک به ۱۵ سال زیر مجموعه صنایع ملی کار کردیم و الان بیش از ۲۵ سال از فعالیتمان می گذرد.

این نماینده کارگران اضافه کرده : در حاضر کارخانه حالت نیمه تعطیل دارد و هرچند نزدیک به ۴۵ کارگر هنوز در آن کار می کنند، مدیریت مجموعه ۳۶ ماه است حقوق و ۲۳ ماه است حق بیمه ما را پرداخت نکرده است. به رغم همه اعتراض هایی که می کنیم کسی تکلیف ما را مشخص نمی کند.

برچسب‌ها