دولت افغانستان برای دستیابی به موافقتنامه صلح با گلبدین حکمتیار ، جنگ سالار افغان سالها زمان صرف کرد اما اکنون عدم اجرای بندهای توافقنامه، به ویژه بند مربوط به آزادی زندانیان حزب اسلامی تداوم این موافقتنامه را به مخاطره انداخته است.

توافق صلح کابل با گلبدین حکمتیار بر لبه تیغ

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری آناتولی درباره روند مذاکرات طالبان نوشته است: اخیرا نیروهای حکمتیار، رهبر شورشی سابق افغانستان ناامیدی خود را از دولت کابل علناً ابراز کرده‌اند.

حشمت الله ارشد، یکی از سخنگویان حکمتیار گفت دولت قرار بود تا روز دوشنبه زندانیان حزب اسلامی را آزاد کند اما به قول خود عمل نکرد.

ارشد در یکی از نشست‌های خبری که این گروه در روزهای اخیر برگزار کرده است، گفت: دولت قول داده بود که در راستای موافقتنامه صلح، زندانیان سیاسی ما را آزاد کند اما به نظر می رسد که  برخی محفل‌های درون دولت سعی دارند مانع این اتفاق شوند.

وی به دولت افغانستان هشدار داد که تاخیر بیشتر دولت در اجرای مفاد توافقنامه به ادامه روند آن خدشه وارد خواهد کرد.

حکمتیار  گروه حزب اسلامی را در اواسط دهه ۱۹۷۰ تشکیل داد، ماهیت ایدئولوژیکی این گروه از تفکر اخوان المسلمین مصر و جماعت اسلامی پاکستان الهام گرفته است.

میشل کوگلمن، معاون رییس برنامه آسیا در مرکز ویلسون در رابطه با موافقت نامه دولت افغانستان با حکمتیار گفت، توافق با حکمتیار همیشه پر تنش و با حساسیت خاصی بوده است. به وجود آمدن چالش در دقایق آخر چیز عجیبی نیست. حس من این است که دولت و حکمتیار درباره مفاد موافقت نامه اختلاف نظر دارند اما نمی دانم چه کسی به دیگری امتیاز خواهد داد.

با این همه این جنگ سالار فعلا ساکت و به دور از چشم عموم است.

ناظران معتقدند که حکتیار منتظر فرصت مناسبی است تا در انظار عموم حاضر شود و در میدان سیاسی افغانستان فعالیت کند.

از زمانی که این موافقت نامه صلح  پرچالش در ماه سپتامبر سال گذشته امضا شده است، تصاویر حکمتیار جایگزین پوسترهای کودک جهادی افغانستان علیه اتحاد سابق شوروی در دهه ۱۹۸۰،  در پایتخت کابل و سراسر کشور شده است.

علی رغم سخنان و عدم رضایت حکمتیار از روند اجرای موافقت نامه یکی از معاونین ارشد رییس جمهور افغانستان به خبرگزاری آناتولی گفت رهبر حزب اسلامی به زودی به کابل می آید.

این دیپلمات ، به خاطر محدودیت‌های موجود برای مصاحبه با رسانه ها ، به صورت ناشناس به خبرنگار آناتولی گفت: رهبر حزب اسلامی قرار است ظرف دو هفته آینده به کابل بیاید، ما زمان و موارد دیگر را مشخص کرده ایم اما من نمی توانم جزئیات این ملاقات را برای شما تشریح کنم.

دولت افغانستان مصر است که تاخیر در آزادی زندانیان فقط بخاطر مشکلات فنی خاص به وجود آمده است و هیچ قصد و سوء نیتی از از طرف آنها وجود ندارد.

احمد فرزان، سخنگوی کمیسیون اجرایی توافقنامه صلح به آناتولی گفت: در روزهای آتی ۷۰ نفر آزاد می شوند؛ در این بین یک تاخیر کوچک وجود خواهد داشت و آن هم به این خاطر است که حزب اسلامی و اعضای مرتبط انجمن باید به صورت مکتوب متعهد شوند که این زندانیان فعالیتهای ضد کشور خود را از سر نخواهند گرفت.

اشرف غنی ، رییس جمهور افغانستان  در رابطه با موضع خود برای آتش بس با حکمتیار با انتقاد شدید گروههای حقوق بشری داخل و خارج کشور روبرو است. با این همه غنی – که  بخاطر نقش خود در بازسازی کشور توسط نیویورکی‌ها لقب " معمار ارشد افغانستان" را گرفته است- بر سر موضع خود برای دادن یک شانس دوم به رهبر حزب اسلامی باقی مانده است.

یکی از بزرگترین مواردی که دولت وی برای ترغیب حزب اسلامی به کار گرفته است حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل است.

حمایت انگلیس از  دولت افغانستان

دومینیک جرمی، سفیر انگلیس در افغانستان  به خبرگزاری آناتولی گفت دولت انگلیس قویاً از صلح و روند مصالحه و آشتی افعانستان حمایت می کند. راه حل سیاسی تنها راه پایداری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه است و به همین خاطر هم هست که انگلیس با تمام قدرت از تلاش‌های دولت افغانستان برای ایجاد صلح پشتیبانی می‌کند. ما نیز برای ایجاد هرچه زودتر یک روند پایدار با دولت افغانستان و شرکای بین المللی از نزدیک همکاری می کنیم. همانطور که رییس جمهور غنی نیز قبلاً گفته است طالبان برای جنگ و صلح حق انتخاب دارد. آنها برای کمک در بازسازی این کشور باید انتخاب خود را بکنند.

طالبان ، " یک تهدید واقعی"

از زمانی که حزب اسلامی توافقنامه صلح با دولت را امضاء کرده است ۶ ماه می گذرد اما تاکنون هیچ نشانه ملموسی مبنی بر اینکه طالبان نیز بخواهد همین مسیر را در پیش بگیرد دیده نشده است. در واقع تحلیلگران معتقدند که به دنبال چنین توافقنامه ای بودن هیچ منفعتی برای حزب اسلامی به همراه نخواهد داشت.

کوگلمن در این رابطه گفت: من هیچ وقت فکر نمی کردم صلح با حکمت یار به افزایش صلح در افعانستان کمک کند. او سازمانی را رهبری می کند که تهدید ناچیزی در میدان جنگ داخلی به شمار می رود  و توافقنامه حکمتیار تاثیر کمی در ترغیب طالبان که تهدید اصلی برای صلح در کشور است ، خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طالبان قدرتمند است و به خوبی می‌تواند آشوب و شورش به پا کند. طالبان، برخلاف حکمتیار که قدرت کمتری نسبت به طالبان دارد، هیچ انگیزه‌ای برای مصالحه و آشتی ندارد.

صلح بدون پاکستان ؟

زمستان سرد و سخت به تازگی در افغانستان پایان یافته و بهار به معنای فصل تازه جنگ در گوشه و کنار این کشور است. این سومین سالی است که نیروهای افغان هدایت تضمین امنیت در کشور را پس از خاتمه ماموریت رزمی ناتو در کشورشان برعهده دارند. در هشت ماهه اول سال ۲۰۱۶ نیروهای افغان ۱۵ هزار کشته و زخمی داشتند که ۵۵۲۳ تن از آنها کشته شدند . مقایسه کنید با ۳۵۱۲ کشته نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶  .

اکنون باور عمومی بر این است که دونالد ترامپ،‌رئیس‌جمهور آمریکا درخواست ژنرال ها برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان را می پذیرد. غنی نیر آنقدر باهوش هست که بداند جنگ راه حل نظامی ندارد و صلح تنها راه حل است.

کوگلمن می‌گوید: غنی از روند آشتی حمایت می‌کند اگرچه پاکستان شامل آن نباشد، کشوری که کابل معتقد است به طالبان کمک می‌کند.
 

برچسب‌ها