نتیجه رای‌گیری در مرحله اول انتخابات نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در یکی از حوزه‌های انتخابیه آتلانتا از پیشتازی نامزد حزب دموکرات در برابر نامزد حزب جمهوریخواه خبرمی‌دهد.

پیشتازی مخالف ترامپ در انتخابات میان دوره‌ای کنگره

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بی بی سی، نتیجه رای‌گیری در مرحله اول انتخابات نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در یکی از حوزه‌های انتخابیه آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا حاکی از پیشتازی چشمگیر نامزد حزب دموکرات در برابر نامزد حزب جمهوریخواه است. طی چند دهه اخیر، نماینده این حوزه همواره از حزب جمهوریخواه - حزب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری - به کنگره راه یافته است.

تام پرایس، نماینده قبلی این حوزه، با قبول سمت وزیر بهداشت و خدمات انسانی در دولت دونالد ترامپ از نمایندگی کنگره استعفا کرد و انتخابات میاندوره‌ای کنونی برای گزینش جانشین او برگزار می‌شود.

انتخابات در ایالت جورجیا به روش اکثریت مطلق آرا برگزار می‌شود و در صورتی که هیچیک از نامزدها نتواند در مرحله اول به بیش از نیمی از آرا دست یابد، مرحله دوم با شرکت دو نامزد دارای بالاترین شمار آرا برگزار خواهد شد.

در انتخابات اخیر، جون اوسوف، 30 ساله از حزب دموکرات، بیش از 48 درصد آرا را به دست آورد در حالیکه شمار آراء کارن هندل، رقیب او از حزب جمهوریخواه کمتر از 20 در صد بوده است. در این انتخابات یازده نامزد از احزاب و گروه‌های مختلف یا به صورت مستقل شرکت داشتند اما از نظر شمار آرای کسب شده، نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به ترتیب در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند.

دور دوم رای‌گیری روز 20 ژوئن - دو ماه دیگر - با شرکت اوسوف و خانم هندل برگزار خواهد شد.

رای‌گیری برای انتخاب تمامی اعضای مجلس نمایندگان و حدود یکسوم نمایندگان مجلس سنای آمریکا سال آینده برگزار خواهد شد اما در حال حاضر، حزب جمهوریخواه در هر دو مجلس دارای اکثریت است.

حزب دموکرات نتیجه رای‌گیری مرحله اول انتخابات در آتلانتا را نشانه‌ای بارز از نارضایی مردم از دونالد ترامپ قلمداد کرده است. البته با وجود اینکه طی دهه‌های اخیر، ساکنان این بخش مرفه از آتلانتا معمولا نامزد حزب جمهوریخواه را به کنگره فرستاده‌اند اما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، تعداد آراء ترامپ در این حوزه تنها یکدهم درصد بیش از آراء هیلاری کلینتون از حزب دموکرات بود.

جون اوسوف، که فیلم‌ساز است، با این شعار وارد مبارزات انتخاباتی شده که "هدف به خشم آوردن ترامپ است." او توانسته است بیش از هشت میلیون دلار برای تبلیغات انتخاباتی از حامیان محلی خود دریافت کند و از کمک تعداد زیادی داوطلب از داخل و بیرون این حوزه انتخابات برخوردار شود.

هفته گذشته، رای‌گیری برای انتخاب نماینده یکی از حوزه های ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان برگزار شد و نامزد حزب جمهوریخواه توانست با اکثریت اندک آرا به پیروزی برسد. این حوزه انتخابیه نیز معمولا در اختیار حزب جمهوریخواه قرار داشت و انتصاب مایک پومپئو، نماینده سابق این حوزه به سمت رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - و استعفای او از مجلس نمایندگان، باعث برگزاری انتخابات جدید شده بود.

حتی در صورتی که جون اوسوف در مرحله دوم انتخابات پیروز شود و به مجلس نمایندگان راه یابد، حضور او بر توازن حزبی در کنگره تاثیری نخواهد گذاشت و حزب جمهوریخواه همچنان اکثریت قابل توجهی خواهد داشت. در عین حال، این پیروزی می‌تواند هشداری به دولت در مورد نتیجه انتخابات عمومی سال آینده باشد.

در حالیکه بعضی از جمهوریخواهان میانه‌رو از برخی از برنامه‌های مورد نظر دونالد ترامپ چندان راضی نیستند، در صورت تسلط دموکرات‌ها بر کنگره در سال آینده قطعا رئیس جمهوری در اجرای بسیاری از برنامه‌های خود با دشواری جدی مواجه خواهد شد.
 

برچسب‌ها