تبریز- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی مسئولان دنبال خرید خارجی هستند چراکه خرید خارجی پورسانت، دلار،ماموریت و پاداش دارد اما فساد هم دارد

تضاد قراردادهای خودرویی با اقتصاد مقاومتی/ بعضی مسئولان بخاطر پورسانت، دلار، ماموریت و پاداش دنبال خرید خارجی هستند

به گزارش قدس آنلاین،  نادر قاضی پور، با اشاره به وضعیت خودروسازی در کشور گفت: کسی که سوار خودروی ایرانی شود، به یک خانواده ایرانی کار داده است و کسی که سوار خودروی خارجی شود یک خانواده ایرانی را از کار بیکار کرده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حدوداً بیش از ۱۰۰ هزار نفر در گروههای خودروسازی کشور به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش کار می کنند.
وی افزود: اخیرا نشستی با قطعه سازان داشتیم،هر چند که جلسه به تعارف گذشت اما بعد از جلسه، قطعه سازان می گفتند که قراردادهای خودروسازان با آن ها شبیه به عهدنامه ترکمنچای است؛ از سوی دیگر خودرو سازان نیز مدعی اند که که قطعه سازان بیشتر قطعات خود را وارد می کنند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان نسبت به سال گذشته تولید خود را افزایش دهند می توانیم سالانه ۵ میلیون خودرو تولید کنیم که از این تعداد حدودا ۱ و نیم تا ۲ میلیون نیاز داخل را تامین کرده و ۳ میلیون دستگاه دیگر را نیز صادر خواهیم کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس با اشاره به آتش سوزی انبار یکی از شرکت خودروسازی در تهران در فروردین ماه سال جاری گفت: این انبار که قطعات برقی را تحویل خودروسازان می دهد، سه طبقه بود و هر طبقه نیز۵۵۰۰ متر زیربنا داشت که نزدیک به ۲۶۰ میلیارد تومان نیز به آن خسارت وارد شده است.
نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه پس از این آتش سوزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه ای برای بررسی این حادثه تشکیل داد و در این جلسه پیشنهاد شد که ۲۰۰ میلیارد از بدهی ۸۰۰ میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان، تسهیل شود تا آن ها نسبت به خرید قطعه از خارج به صورت موقتی و دوماهه اقدام کنند و گمرک نیز این کالاها را زیاد معطل نکرده و سریع تر ترخیص کند.
وی تاکید کرد: از وزیر صنعت و معدن می خواهیم مصوبات جلسه ای که با خودروسازان و مدیران کارخانه قطعه سازی خسارت دیده داشتند را عملیاتی کند.
وی ادامه داد: طی تصمیم در این جلسه همچنین تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی نیز به این قطعه ساز فرصت تنفس یک ساله بدهد تا آن خسارت را جبران کرده و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش تولید داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به قراردادهای خودرویی جدید گفت: شرکت های فرانسوی از جمله رنو و پژو با ایران برای همکاری قرارداد امضا کردند در حالیکه در این قرار داد چند تخلف روی داد.تخلف اول اینکه قائم مقام شرکت پژو هم با گروه خودروسازی سایپا وهم با شرکت ایران خودرو این قرار داد را منعقد کرد در حالی که طبق حکم شورای رقابت نباید قراردادها به صورت ضربدری باشد و این شرکت فرانسوی یا باید با ایران خودرو کار کند یا با سایپا و نمی شود همزمان با دو خودروساز قرار داد منعقد کند.
قاضی پور افزود: همچنین فرمولی که در این قرارداد آمده است، فرمول جدیدی نیست و ساختار همه این خودروها ۲۰۶ است و آن ها خودروی جدیدی به ما نمی دهند و نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که آن ها سالانه ۳ میلیون تولید داشتند اما بازار خود را از دست داده اند و در حال حاضر یک میلیون دستگاه تولید می کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه خودروسازان فرانسوی بدنبال بدست آوردن بازار یک میلیونی ما هستند، افزود: آن ها به خاطر این کار، نه از ما عذرخواهی کرده و نه غرامت پرداخت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت ها قصد دارند بازار ما را به دست بگیرند و هر وقت که خواستند، با ما قطع همکاری کنند که این با رویکرد با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
قاضی پور تاکید کرد: در حال حاضر دانشمندان عالی رتبه ایران، در کارخانجات داخلی بهترین قطعات را تولید می کنند از جمله نوعی موتور پمپ صنعتی در هشتگرد تولید می شود که عملکرد آن هزار برابر از اروپایی ها بهتر است و امتحان خود را در در فازهای پارس جنوبی در عسلویه پس داده اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرید خارجی بیماری آورده است، تصریح کرد: بعضی مسئولان دنبال خرید خارجی هستند چراکه خرید خارجی پورسانت، دلار،ماموریت و پاداش دارد اما فساد هم دارد اما خرید داخلی، تبدیل به رضای خداوند، آه دل کارگران و دعای خیر کارآفرینان می شود.

برچسب‌ها