سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات وزیر کشور مبنی بر یک مرحله‌ای شدن انتخابات تأکید کرد: خواهش می‌کنم عزیزان ما در وزارت کشور بر اساس حدس و پیشگویی صحبت نکنند.

دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های عمومی رفتار جانبدارانه نداشته باشند / دریافت گزارش ۲۰۰ تخلف انتخاباتی

 به گزارش «قدس آنلاین»،  عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی، با خیرمقدم به رسانه‌های خارجی که اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را منعکس می‌کنند، اظهار داشت: انتظار مردم ما این است که خبرنگاران محترم رسانه‌های خارجی گام‌های بلندی را که مردم ما برای تعیین سرنوشت خود برمی‌دارند و جلوه مردم‌سالاری دینی است، به خوبی منعکس کنند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان تلاش می‌کند در بُعد نظارت بر انتخابات، امانتدار آرای مردم باشد و از حق‌الناسی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در آرای مردم وجود دارد، پاسداری کند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه از برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان خبر داد و گفت: ایرانیان علاقه‌مند به سرنوشت کشورشان، همگام با هموطنان داخل کشور گام برخواهند شد.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره امکان نظارت طرف‌های خارجی بر انتخابات در ایران تأکید کرد: نظارت بر انتخابات از سوی نهادهای بین‌المللی یا کشورهای دیگر، یک امر توافقی است و معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که مشکلاتی در کشور مقصد وجود داشته باشد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی، انتخابات یک امر مردمی است و ضرورتی برای نظارت طرف‌های خارجی احساس نشده، هر چند ابایی از این موضوع نداریم و می‌توانیم تجارب خود را هم در اختیارشان قرار دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره علت رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای ریاست جمهوری این دوره گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بر اساس سوابق افراد صورت می‌گیرد و درنهایت با توجه به آرای اعضای شورا، اعلام نتیجه می‌شود؛ طبیعتاً همانطور که برخی افراد در گذشته رأی لازم را نداشته‌اند، ایشان هم رأی کافی را نداشت و نظر اعضای شورای نگهبان در مجموع به تائید صلاحیت ایشان نبود.

دریافت گزارش ۲۰۰ تخلف انتخاباتی

کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تخلفات احتمالی صورت گرفته توسط نامزدها تاکنون اظهار داشت: شورای نگهبان از ابتدای تبلیغات تا انتهای انتخابات، محل دریافت شکایات است و این شکایات تا وقتی که مربوط به تخلفات عادی باشد، از طریق وزارت کشور به قوه قضائیه ارسال می‌شود که در این رابطه بیش از ۲۰۰ مورد گزارش دریافت شده است.

وی تصریح کرد: تخلف عمده‌ای که مؤثر در سرنوشت انتخابات باشد و شورا بخواهد وارد شود، تاکنون گزارش نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های امروز وزیر کشور که از قطعی بودن یک مرحله‌ای شدن انتخابات این دوره سخن گفته بود، تأکید کرد: اینکه چه اتفاقی برای انتخابات می‌افتد، من اهل پیشگویی نیستم و خواهش می‌کنم که عزیزان ما در وزارت کشور بر اساس حدس و پیشگویی صحبت نکنند.

کدخدایی افزود: امیدواریم نتیجه‌ای که به خیر و مصلحت کشور است، رقم بخورد و یک یا دو مرحله‌ای شدن انتخابات نیز در روز ۲۹ اردیبهشت مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، تبلیغات مرحله دوم از زمان اعلام نهایی نتایج آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز انتخابات دوره دوم ادامه خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تخلفات برخی مدیران دولتی در انتخابات از جمله حضور در روستاها و تهدید روستاییان به قطع یارانه در صورت رأی نیاوردن حسن روحانی تصریح کرد: گزارشات تخلفات به صورت روزانه برای ما ارسال می‌شود و موضوعات آن مختلف است؛ مواردی که مقرون به صحت باشد، به قوه قضائیه ارسال می‌شود و این قوه هم تاکنون پیگیری خوبی داشته است.

وی تأکید کرد: برای شورای نگهبان فرقی نمی‌کند که چه کسانی مرتکب تخلف شوند؛ امروز صبح هم گزارشی از روند برگزاری انتخابات تاکنون و تخلفات صورت گرفته به فقهای شورای نگهبان ارائه کردیم.

وزارت کشور نتایج انتخابات را به صورت تدریجی اعلام کند

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اظهارات مجریان انتخابات و تأکید آنها بر اعلام یکباره نتیجه انتخابات تصریح کرد: آنچه در قانون آمده، این است که نتیجه نهایی پس از تجمیع آرا اعلام شود، اما به دلیل تجربه ادوار گذشته و حساسیت مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد ما این است که نتایج به تدریج اعلام شود و سعی می‌کنیم این رایزنی صورت بگیرد که نتایج تدریجی و به خوبی اعلام شود.

اصل ۱۱۵ قانون اساسی پس از انتخابات در شورای نگهبان تفسیر می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره علت عدم حضور زنان در انتخابات این دوره ریاست جمهوری مانند دوره‌های گذشته با وجود مطرح بودن تفسیر «رجل سیاسی ـ مذهبی»، اظهار داشت: آنچه وظیفه شورای نگهبان است، این است که تعاریفی در حوزه رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر انجام دهد که در دوره‌های گذشته اقداماتی صورت گرفت و در این دوره هم توسط مرکز تحقیقات شورای نگهبان، پژوهش‌هایی صورت گرفته است؛ از سوی یکی از اعضای محترم شورا نیز درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی ارائه شده که این را بعد از انتخابات در دستور کار داریم.

وی افزود: در رابطه با حضور بانوان نیز پرونده آنها مانند سایرین در شورا مطرح و بررسی شد و هیچ‌ نگاه خاصی هم وجود نداشته است.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی حضور ایرانیان مقیم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به عدم رابطه متقابل گفت: ایرانیان مقیم آمریکا نیز باید فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند، چرا که تعداد آنها قابل توجه است؛ در این رابطه دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا با هماهنگی وزارت خارجه، این کار را انجام می‌دهند.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید که چرا همه رؤسای جمهور ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری یا از انحرافیون شناخته می‌شوند و یا از فعالان فتنه؛ کدخدایی پاسخ داد: همه رؤسای جمهور سابق این‌گونه نبوده‌اند و آن چیزی هم که در فضای مجازی مطرح می‌شود، لزوماً با آنچه که نظام و یا شورای نگهبان است، یکی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال هم که آیا پس از تائید صلاحیت نامزدها، امکان بررسی مجدد صلاحیت آنها وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: قانون انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که هرگاه بعد از تائید صلاحیت افراد، مدارک جدیدی به شورای نگهبان برسد، باز هم می‌توان آن را بررسی کرد.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا نام حسن روحانی در بین ۶۰ مدیری که سخنگوی قوه قضائیه از تخلف انتخاباتی آنها خبر داد، وجود دارد یا خیر گفت: گزارش‌های قوه قضائیه حتماً بر اساس مستندات است، ولی ما از جزئیات اطلاع نداریم.

دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های عمومی رفتار جانبدارانه نداشته باشند

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از جانبداری صدا و سیما از برخی نامزدها سخن می‌گفت، اظهار داشت: آنچه قانون اعلام کرده این است که اموال عمومی و بیت‌المال نباید برای جانبداری از یک فرد به کار گرفته شود؛ انتظار این است که همه دستگاه‌ها به ویژه رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه رفتار جانبدارانه‌ای نداشته باشند.

وی تأکید کرد: در این رابطه اگر گزارش‌هایی به دست ما برسد، حتماً در مسیر رسیدگی قرار می‌دهیم و برخورد قانونی می‌کنیم.

شورای نگهبان اهل گلایه و شکایت نیست

کدخدایی همچنین درباره واکنش این شورا نسبت به تخریب‌ها و فضاسازی‌های صورت گرفته از  سوی برخی جریان‌های سیاسی و زیر سؤال بردن بی‌طرفی شورای نگهبان در فضای مجازی، گفت: چشمان ما به دستان شما رسانه‌هاست؛ نه به جایی شکایت می‌کنیم و نه از کسی طرفداری می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مردم هم متوجه می‌شوند که شورای نگهبان کار خود را قانونی انجام می‌دهد و اگر کسی هم قبلاً ناراحت بوده و مطلبی علیه شورا گفته، بعداً متوجه می‌شود؛ ما اهل شکایت و گلایه نیستیم.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها